تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۶

روحانی ماندنی است

محمد زينت ساز*
تمام شواهد و قرائن حکایت از ماندگاری دولت حسن روحانی برای چهار سال دیگر دارد. دقایقی پس از تحویل سال نو شمسی، مقام رهبری نام سال ۱۳۹۶ را به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی _ تولید و اشتغال اعلام کردند. این در حالی است که تأکید ریاست محترم جمهوری و مقامات نظام اسلامی نیز بر حل مسائل اقتصادی و آرامش بازار استوار است، مردم نیز که از امنیت مرزهای کشور راضی هستند، فعلاً خواسته اساسی‌شان گشایش اقتصادی و رونق بازار است، اقتصاد نا به سامانی که دولت قبل باردار شد و نوزاد ناهنجاری که حال دولت فعلی باید راه رفتن یادش دهد.

مبرهن است که اقتصاد پویا و پول‌ساز نیاز به ثبات دارد و البته به لحاظ تداوم برنامه‌های دولت هم که بیشتر در بخش زیرساختی اقتصاد متمرکزشده است نیاز به حمایت و آرامش کاملاً وجود دارد. با توجه به تأکید رهبری انقلاب و مقامات عالی‌رتبه بر اشتغال و تولید که هر دو به نیروی کار وابسته است به نظر می‌رسد نظام به دنبال هیچ تنش و یا گسستی درروند فعلی احساس نکند چنانکه رهبری نیز با تمام ایراداتی که دارند بر لزوم تداوم آن با تأکید به اقتصاد مقاومتی اذعان دارند.

از طرفی اصلاح‌طلبان نیز که به دنبال آشتی ملی و تنش‌زدایی می‌باشند به این روند هر چه ناکافی اعتدال گرايانه توسط دولت روحانی رضایت داده‌اند.

از سوی دیگر گروه‌های اصولگرا برای مقابله انتخاباتی به اجماع کامل نرسیده‌اند و مردم نیز قهر انتخاباتی نخواهند کرد که آن‌ها از این طریق بتوانند پست‌های حساس را به دست بیاورند، از جانب افراد عوام‌فریب در دولت قبل نیز حساسیتی برانگیخته نمی‌شود، این برادران گویی انتخابات اخیر آمریکا و به قدرت رسیدن ترامپ را شوخی و زنگ تفریح فرض کرده‌اند و پیش خود گفته‌اند چرا ما شوخی نکنیم، غافل از اینکه‌ این ممه را لولو برده است.

در مورد وضعیت جهان و تحولات اخیر در آمریکا و اتحادیه اروپا و در سوی ديگر انگلستان و روسیه و سهم خواهی هر یک از این قدرت‌ها و تعيين حوزه‌های نفوذ جدید و کسب منابع انرژی و در کلیت نظم جدید جهانی دیگر، آن‌قدر به‌هم‌ریختگی و تکثر آرا گیج‌کننده وجود دارد که ما لازم ندانيم تغییر بنیادی دیگری و ظهور قدرتی غیر اعتدالی در داخل را تجربه نماییم.

لازم به ذکر است با تهدیدهای نابخردانه ترامپ در مورد برجام به نظر می‌رسد حمایت رهبری انقلاب، هدايت رئیس‌جمهور روحانی، پیگیری ظریف وزارت خارجه و اقتدار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، چنان مجموعه‌ای را به وجود آورده که در بدترین زمان و موقعیت، آن امتیازها را در غالب برجام حاصل کرده است. پس حفظ وضع موجود و ادامه روند دیپلماسی و به سرانجام رساندن کشتی طوفان‌زده در این دنیای متلاطم نیاز به کسب تجربه‌ای دیگر ندارد و همین دولت و این تیم کارآمد موجود می‌توانند بهترین بازدهی را داشته باشند. به امید ثبات و آرامش.

كارشناس مسائل سياسي و دانشجوي مقطع دكتري
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان