تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۶
حسین موسویان:

استراتژی ایران دفاع از تمامیت ارضی خود است

حسین موسویان محقق دانشگاه پرینستون آمریکا و دیپلمات سابق ایرانی روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه فرانسوی زبان 'لوریان لوژور' لبنان، با اشاره به اینکه آمریکا سعی‌ در ساقط کردن ایران را دارد تاکید کرد استراتژی تهران دفاع از تمامیت ارضی خود است.
رویداد۲۴-حسین موسویان محقق دانشگاه پرینستون آمریکا و دیپلمات سابق ایرانی روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه فرانسوی زبان 'لوریان لوژور' لبنان، با اشاره به اینکه آمریکا سعی‌ در ساقط کردن ایران را دارد تاکید کرد استراتژی تهران دفاع از تمامیت ارضی خود است.

به گزارش ایرنا، حسین موسویان که در کنفرانس مسایل هسته ای در منطقه و جهان شرکت کرده است در با مصاحبه کارولین هایک خبرنگار موسسه ' ایسام فارس ' ( تحقیقات در زمینه سیاست های دولتی و امور بین المللی ) گفت: ایران هیچگاه به دنبال تشنج نبوده و همیشه از آرامش و اتحاد در منطقه استقبال کرده است.
این محقق دانشگاه بااشاره به اینکه از سال 2011 جهان اعراب- مسلمان تحولات عمیق فراوانی را شاهد بوده و ما این برداشت را داریم که ایران برنده بزرگ این سالهای اخیر بوده است گفت: آنهایی که جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که دارای سیاست هژمونی است، می خواهند افکار عمومی را فریب دهند.
وی اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم که هژمونی در منطقه به چه معنا است؟ من فکر می کنم که نه ایران، نه مصر و نه عربستان سعودی هیچکدام نمی توانند در موقعیت هژمونی منطقه ای باشند.
موسویان در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از خود دفاع کرده و هیچ گاه به عنوان قدرتی که قیم منطقه ای باشد اقدامی نکرده است.
دیپلمات سابق ایران افزود: این کشورهای عربی منطقه بودند که از ده ها سال قبل قدرت های خارجی را بعنوان حفظ امنیت، به منطقه دعوت و هژمونی قدرتهای خارجی را باعث شدند.
وی در ادامه گفت: این گزینه بدی است که صورت گرفته و راه کار اساسی یک همکاری امنیتی بین کشورهای منطقه همچون اتحادیه اروپا را نیاز دارد.
محقق دانشگاه با اشاره به اتحادیه اروپا تصریح کرد: اختلافات تاریخی میان آلمان و فرانسه و میان آلمان و انگلیس به مراتب بیشتر از اختلاف های امروز ایران و عربستان بود. اما این کشورها هوشمندانه عمل کرده و بعد از سالها، مسابقه برای هژه مونی در منطقه اروپا را کنار گذاشته و همکاریهای مشترک را شکل داده اند.
وی با بیان این مهم که ایران به دنبال وحدت در منطقه است یاد آور شد: ایران همواره بعد از جنگ خلیج ( فارس ) اتحاد کشورهای منطقه را پیشنهاد داده است. در آن زمان «هاشمی رفسنجانی» رئیس جمهوری وقت ایران بود و من سفیر ایران در آلمان و هانس دیتریش گنشر نیز وزیر امورخارجه آلمان بود.
موسویان تاکید کردکه وزیر امورخارجه آلمان در سال 1991 به ایران آمد و با هاشمی رفسنجانی دیدار کرد تا پیشنهاد یک همکاری منطقه ای در خلیج فارس را بدهد در آن زمان رئیس جمهوری ایران با هرگونه ابتکارعملی در این زمینه موافقت کرد.
وی در ادامه افزود: بعد از جلسه دیدار، آقای هاشمی، «علی اکبر ولایتی» وزیر امور خارجه را به همه کشورهای منطقه فرستاد تا طرح فوق را پیشنهاد کند.
موسویان همچنین یاد آورشد: تصور کنید که وزیر امورخارجه آلمان چقدر از این موضوع شگفت زده و خوشحال شد. وی به واشنگتن نیز رفت ولی در آنجا سعی کردند از دست او خلاص شوند و او را سر درگم کردند. از آن زمان به بعد ما همواره این پیشنهاد را با کشورهای خلیج فارس مطرح کرده ایم.
دیپلمات سابق ایران با بیان اینکه در سال 1996 با پادشاه وقت عربستان در جده دیدار داشت، اظهار کرد: ایران با عربستان حدود 4 شب ساعت ها مذاکره کرد و طی آن فرزند هاشمی رفسنجانی و شاهزاده «ترکی فیصل» هم در آن زمان رئیس سرویس های اطلاعاتی سعودی بود در این مذاکرات حضور داشتند.
دیپلمات سابق ایران گفت در وهله اول ایران با عربستان به روابط دو جانبه پرداخت که نتایجی هم در بر داشت اما درخصوص همکاری های منطقه ای -بین المللی، سعودی ها موکول به توافق ' ارباب شان، آمریکایی ها کردندکه آنها در این خصوص موافق نبودند.اما ایران همیشه به دنبال یک توافق پایدار استراتژیک بود.
وی گفت: در این اواخر نیز آقای ظریف وزیر امورخارجه ایران پیشنهاد برگزاری نشستی را میان ایران و کشورهای خلیج فارس و عراق را داد تا یک همکاری منطقه ای بوجود آید.
موسایان ضمن مخالفت با هرگونه اختلاف میان کشورهای منطقه گفت: ایران هرگز اعتقادبه توسعه از طریق شبه نظامیان شیعی کشورهای مختلف نداشته و رقابت های سنی و شیعی را به نفع دشمنان منطقه می داند.
وی در ادامه گفت: مادامی که رقابت ها ادامه دارند و کشورهای عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس به تحریک آمریکایی ها به دامن زدن این اختلاف ها ادامه می دهند تا به ایران فشار بیاورند عملکرد مثبتی نخواهیم داشت.
وی همچنین افزود: تا مادامی که این کشورها به تملق اسرائیلی ها می پردازند تا انگشت اتهام به سوی ایران نشانه بروند و دولتها تلاش می کنند جامعه بین المللی را بر ضد ایران کنند، دولتمردان ایران بیکار نخواهند نشست.
موسویان تصریح کرد: بزرگترین تهدید امنیتی این است که ایران از سوی دهها هزار نیروی آمریکایی و ناوهای جنگی، دراطراف مرزهایش همچون عراق و افغانستان و بحرین و پاکستان و ترکیه محاصره شده است. ایرانی ها باید حاشیه ای امن برای مرزهایشان درست کنند.
وی گفت: آمریکایی ها از ایران به عنوان اولین تهدید امنیتی یاد می کنند. و در طول این سی و هشت سال گذشته آنها هر اقدامی کرده اند که جمهوری اسلامی ایران را ساقط وتجزیه کنند. به همین دلیل است که استراتژی ایران دفاع از تمامیت ارضی خود است.
موسویان با اشاره به تهدیدهای دولت جدید آمریکا اظهارکرد: دونالد ترامپ نیز همان کاری را خواهد کرد که رئیسان جمهوری سابق آمریکا می کردند. او هم به کشورهای ساده لوح عرب میلیارد ها دلار تسلیحات خواهد فروخت و این کار بازهم بی ثباتی بیشتری را در منطقه بوجود خواهد آورد.
وی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران در سالهای 2003 تا 2005 خاطرنشان کرد: در آن سالها ایران در مذاکره با آمریکایی ها و اروپایی ها تاکید کردکه تهران به دنبال بمب اتمی نیست و این هم حرف بی اساسی نبود.
وی افزود: ایران در مذاکرات حداکثر شفافیت را به نمایش گذاشت و تضمین هایی داشت که برنامه هسته ای تهران به سوی ساخت بمب نخواهد رفت.
محقق دانشگاه تاکید کرد که ایران در آن برهه زمانی قصد داشت همانند دیگر کشورها از حق بهره برداری از برنامه هسته ای مسالمت آمیز و صلح جویانه استفاده کند ولی آمریکایی ها در این زمینه برخورد بسته ای داشتند و پافشاری می کردند که ایران هیچ غنی سازی نداشته باشد.
وی در ادامه گفت: ایران چند گزینه در برابر خود داشت که یا دست از حقوق خود بردارد، یا از ان پی تی بیرون بیاید یا اینکه بماند و مقاومت کند که ما گزینه ایستادگی را انتخاب کردیم.
دیپلمات سابق ایران تصریح کرد: ایران نمی توانست حقوق مشروع ملت را فدا کند. لذا در مارس 2005(بهار1384) و قبل از انتخابات ایران آن زمان که هیچ کس فکر نمی کرد «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهوری شود ما بسته ای به اروپایی ها پیشنهاد کردیم. آنها آماده بودند که ما بتوانیم در سه زمینه به توافق برسیم.
موسویان در ادامه افزود: بسته پیشنهادی شامل این بود که برنامه هسته ای ایران به سوی نظامی نرود، شفافیت کامل باشد و ایران از حقوق مشروع تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشد.
وی یاد آور شد: اما آمریکایی ها این پیشنهاد را رد کردند. قبل از انتخابات و زمانی که تصور می شد هنوز هم هاشمی رفسنجانی برنده می شود من به اروپایی ها گفتم که هرکسی انتخاب شود فعالیت غنی سازی هسته ای آغاز خواهد شد.
موسویان همچنین گفت: محاسبه آمریکایی ها این بود که با تحمیل تحریم های بزرگ به تهران امیدوار بودند که کشور را به زانو در بیاورند. اما هرچقدر تحریم ها بیشتر و جدی تر شد، ایران هم به همان اندازه توان غنی سازی خود را بالا برد.
دیپلمات سابق ایران اظهار کرد: در دور دوم ریاست جمهوری «باراک اوباما»، تحولاتی در درون دولت آمریکا بوجود آمد و شرکای جدیدی برای مذاکره ظهور کردند مانند «جان کری».
وی افزود: آمریکایی ها به این دلیل به مذاکره آمدند زیرا آنها بعد از 38 سال تحریم شکست خورده بودند و نتوانستند ایران را به زانو در بیاورند.
موسویان خاطرنشان کرد: توافق هسته ای سال 2015 در واقع به میزان صددرصد همان اصولی بود که در سال 2005 پیشنهاد شده بود. اگر شما از یک آمریکایی یا اسرائیلی و حتی یک سعودی بپرسید چرا ایرانی ها پذیرفتند که غنی سازی زیر پنج درصدی انجام شود، آنها خواهند گفت که بخاطر تحریم ها بود. ولی ایران قبل از تحریم ها در سال 2005 پیشنهاد غنی سازی زیر پنج درصد را داده بودند.
موسویان با اشاره به جنگ سوریه، بحران منطقه و انعطاف ایران برای آرامش در خاورمیانه گفت: ایران همواره خواستار حل بحران سوریه و منطقه با راه حل سیاسی است که مورد تایید تمامی طرف ها باشد.
وی در ادامه گفت: در صورتی که سوریه فرو بریزد می توان منتظر اثر تخریب زنجیره ای آن بود. لذا حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و حتی سایرکشورهای عربی اولین اصلی است که باید مورد توافق قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: دوم باید روی یک سیاست واقعی برای ریشه کن کردن تروریسم در سوریه و منطقه توافق کردو سوم روی حفظ حقوق اقلیت ها باید به توافق رسید.
موسویان در نهایت تصریح کرد: باید به مردم اجازه داد خودشان درباره سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند و این کار از طریق برگزاری انتخاباتی که سازمان ملل بر آن نظارت داشته باشد، می تواند عملی شود.
دیپلمات سابق ایران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران گفت: ایرانی ها از پیچیده ترین ملتها هستند و غیر قابل پیش بینی، در سال 1997 «محمد خاتمی» انتخاب شد در حالیکه هیچ کس پیش بینی نمی کرد. در سال 2005 هم هیچ کس انتظار پیروزی محمود احمدی نژاد را نداشت. در سال 2013 «حسن روحانی» با شگفتی تمام توانست پیروز انتخابات باشد.
وی افزود: من فکر می کنم که مردم ایران در زمان نظر سنجی ها دست شان را رو نمی کنند و انتخاب هایشان را در آخرین دقایق انجام می دهند.
موسویان یاد آور شد: همه کسانی که درمورد انتخابات ایران پیش بینی می کنند،ساده لوح هستند. میانه روها از آقای روحانی حمایت می کنند.
وی در ادامه خاطرنشان شد: اما یکی از دلایل مهمی که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری قبل باختند، این بود که آنها چهار نامزد انتخاباتی داشتند. آنها سعی می کنند این بار آن اشتباه را نکنند. اگر اصول گرایان موفق به سازش درونی شوند و یک نامزد تعیین کنند انتخابات آینده جالب خواهد بود.


منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان