تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۶

سنت عیدی دادن

در عید نوروز مرسوم است که بزرگتر‌ها به کوچک‌ترها و به ویژه بچه‌ها پول هدیه می‌دهند. ترجیح من این است که در این ایام این سنت را حفظ کنم و از سهمیه نقدینگی بچه‌ها کم نکنم، با وجود این بسیار شایسته است که در کنار هدیه نقدی کتاب هم به فرزندانمان هدیه بدهیم.
رویداد۲۴-در عید نوروز مرسوم است که بزرگتر‌ها به کوچک‌ترها و به ویژه بچه‌ها پول هدیه می‌دهند. ترجیح من این است که در این ایام این سنت را حفظ کنم و از سهمیه نقدینگی بچه‌ها کم نکنم، با وجود این بسیار شایسته است که در کنار هدیه نقدی کتاب هم به فرزندانمان هدیه بدهیم.

به صورت کلی متاسفانه بزرگسالان عادت ندارند که به یکدیگر کتاب هدیه بدهند. در نظر داشته باشید که هدیه نقدی هم معمولاً مشکل خاصی را از ما حل نمی‌کنند اما اگر بتوانیم کتاب را جایگزین هدیه نقدی کنیم و مهم‌تر از آن متناسب با سلایق، خوراک فکری و نیاز فرد به آن کتاب هدیه بدهیم نه تنها می‌توانیم موجبات اعتلای روحی افراد را فراهم کنیم بلکه می‌توانیم گره‌ای هم از مشکلات فکری افراد باز کنیم.

یکی از دلایلی که ایرانیان عادت به هدیه دادن ندارند این است که بسیاری از ما عادت به خواندن کتاب نداریم البته در اعیادی مثل عید نوروز برخی کتاب‌ها مانند قرآن کریم، دیوان حافظ و مثنوی مولانا هدیه داده می‌شود اما معمولاً کتاب‌هایی در ژانرهای مختلف کمتر اهدا می‌شوند.

البته این بدین معنی نیست که خواندن دیوان حافظ و یا مثنوی معنوی کم اهمیت است چرا که این آثار کلاسیک نیز حاوی نکات پرمغز و پرمحتواست و می‌توان مشکلات روحی و روانی افراد را درمان کند. با وجود این معتقدم که خوب است کتاب‌های متنوعی را به همدیگر هدیه دهیم.

اهدای کتاب علاوه بر اینکه موجب ترویج کتابخوانی می‌شود، فرد را نیز کتابخوان می‌کند و در نهایت اندکی از مشکل اقتصاد نشر را هم حل می‌کند همان‌طور که می‌دانید وضعیت ناشران امروز نامناسب است و در واقع ریسک می‌کنند که کتاب به چاپ برسانند. بنابراین اهدای کتاب می‌تواند به افزایش شمارگان آن منجر شود.

ایده اهدای کتاب در عید نوروز و در سایر جشن‌های ملی می‌تواند منشا خیر بسیاری برای افراد باشد. خوب است که اهالی فرهنگ و استادان دانشگاهی نیز از خودشان آغاز کرده و به جای کالاهای غیرفرهنگی کتاب به اطرافیانشان هدیه بدهند.

برچسب ها: نوروز ، عیدی ، سنت
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان