تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۶

۹۵، سال تاریخ سازی فوتسال ایران

سال ۱۳۹۵ بدون شک برای فوتسال بهترین سال بود چرا که طلسم های بسیاری از جمله کسب مدال جهانی و شکست قدرتمندترین تیم جهان شکست و این رشته، پرافتخارترین رشته تیمی ورزش ایران نام گرفت.

رویداد۲۴-سال ۱۳۹۵ بدون شک برای فوتسال بهترین سال بود چرا که طلسم های بسیاری از جمله کسب مدال جهانی و شکست قدرتمندترین تیم جهان شکست و این رشته، پرافتخارترین رشته تیمی ورزش ایران نام گرفت.

به گزارش ایسنا، فوتسال ایران سالی رویایی را پشت سرگذاشت. فوتسالی که در سال‌های اخیر با شیبی تند در مسیر سقوط بود و قهرمانی آسیا و رسیدن به نیمه نهایی جام جهانی برایش تبدیل به رویا شده بود، بدون امکانات و در بدترین شرایطی حمایتی کاری کرد کارستان تا دوباره همه نگاه ها متوجه این رشته شده و فوتسال دوباره به روزهای اوجش بازگردد.

روزهای نخستین سال همچون همیشه به دلیل اتمام لیگ در سکوت خبری می گذشت و تیم ملی کم کم برای شرکت در جام جهانی آماده می‌شد. بنابراین ملی پوشان بعد از استراحت یک ماهه از اولین روز اردیبهشت وارد اردو شدند و دقیقا یک ماه بعد مشخص شد شاگردان ناظم الشریعه در مرحله گروهی جام جهانی باید به مصاف اسپانیا، مراکش و آذربایجان بروند. این پنجمین بار بود که فوتسال ایران با اسپانیا همگروه می‌شد و قریب به اتفاق کارشناسان ایران را دومین شانس صعود از گروه می‌دانستند. در اردیبهشت، تاسیسات دریایی ایران نیز حریفان خود در جام باشگاه های جهان را شناخت و با تیم‌های دینامو مسکو روسیه، بارسلونا اسپانیا و کارلوس باربوسای برزیل در گروه یک مسابقات قرار گرفت. گروهی که برای شاگردان شمسایی بسیار سخت به نظر می‌رسید و شمسایی از همان ابتدا اعلام کرد به جام باشگاه های جهان به چشم اردوی آمادگی پیش فصل نگاه می‌کند و به دنبال نتیجه نیست.

تیم ملی بعد از اعلام قرعه کشی جام جهانی دست به کار شد اما طبق روال همیشه، بازهم دیر بود. مسئولان کمیته فوتسال در حالی که صعود ایران به جام جهانی برایشان مسجل بود اما تا زمان اعلام قرعه کشی مسابقات منتظر ماندند و نتیجه‌اش این شد که ملی‌پوشان فوتسال مجبور شدند برای آمادگی جهت شرکت در جام جهانی به مصاف تیم‌های درجه چندم بروند. شروع کار آنها با  تیم منتخب کارگران بود؛ حریفی که از سر ناچاری توسط سرمربی تیم انتخاب شد تا ملی‌پوشان در شرایط مسابقه قرار بگیرند.

تاسیسات دریایی ایران نیز از پنجم تیر در جام باشگاه‌های جهان استارت زد و بازی نخست این تیم مقابل بارسلونا با شکست شاگردان شمسایی به پایان رسید. این تیم در ادامه نیز مقابل کارلوس باربوسای برزیل تن به شکست داد و در آخرین بازی با دینامومسکو مساوی کرد تا در رده آخر گروهش قرار بگیرد. نماینده ایران در جام باشگاه‌های جهان برای کسب عنوان هفتمی در آخرین بازی رو در روی بنفیکای پرتغال قرار گرفت اما با شکست در این دیدار، در حسرت برد باقی ماند و جام باشگاه‌های جهان را با ضعیف‌ترین نتیجه اما تجربه رویارویی با بهترین تیم ها جهان ترک گفت تا بتواند در جام باشگاه های آسیا قهرمانی‌اش را تکرار کند.

قهرمان باشگاه های آسیا در سال ۲۰۱۵، برای دفاع از عنوان خود در سال ۲۰۱۶ در گروهی نه چندان دشوار قرار گرفت و توانست ابتدا از سد الملک ازبکستان بگذرد و سپس نماینده لبنان را بردی پرگل از پیش رو برداشت تا به عنوان تیم نخست گروه به یک چهارم نهایی صعود کند. شاگردان شمسایی همچون دور قبل مسابقات بازهم با ناگویای ژاپن در این مرحله رو به رو شدند اما برخلاف جام باشگاه های ۲۰۱۵، این بار مقابل چشم بادامی ها نتیجه را در ضیافت پنالتی‌ها واگذار کردند تا ضعیف‌ترین نتیجه تیم‌های ایرانی در جام باشگاه‌های آسیا رقم بخورد و برای اولین بار از رسیدن به نیمه نهایی باز بمانیم. وحید شمسایی بعد از عملکرد ضعیف تیمش، در فرودگاه از بازیکنان خود خداحافظی کرد تا اولین استعفای دوران مربیگری‌اش را تجربه کند. روشن شدن تکلیف ماندن یا رفتن شمسایی از تاسیسات دریایی یک هفته به طول انجامید و در نهایت آقای گل جهان اعلام کرد از تصمیم خود منصرف شده و می خواهد نتیجه ضعیف مسابقات آسیایی را در لیگ جبران کند ولی شکست تیمش در اولین هفته لیگ برتر مقابل ارژن شیراز، کار شمسایی را به بیمارستان کشاند و او به دلیل عارضه قلبی تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت.

لیگ برتر فوتسال که از هفت مرداد آغاز شده بود با برگزاری چهار بازی به تعطیلی رفت تا تیم ملی مهیای حضور در جام جهانی شود. شاگردان ناظم الشریعه از ۱۶ مرداد به خط شدند اما در روزهایی که تیم ملی در فقر شدید امکانات به سر می‌برد و نیاز به توجه و حمایت بیشتری بود، سیدرضا افتخاری به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال انتخاب و علی کفاشیان با مشغله‌های فراوان در نایب رئیسی فدراسیون فوتبال، جایگزین وی در کمیته فوتسال شد. تیم ملی نیز بالاخره بعد از مدت‌ها در آستانه اعزام به کلمبیا برای شرکت در جام جهانی به تورنمنت تایلند رفت تا با یک لشگر مصدوم سه بازی تدارکاتی را در شرق آسیا برگزار کند. ملی پوشان ایران در گام نخست مقابل قزاقستان به تساوی رسیدند، سپس به تایلند میزبان باختند و در آخرین بازی بر ژاپن غلبه کردند. آخرین مصاف تدارکاتی پادشاهان فوتسال آسیا قبل از جام جهانی با ازبکستان بود. ملی‌پوشان در مشهد دو بازی مقابل ازبک‌ها برگزار کردند که در هر دو دیدار به برتری رسیدند تا با روحیه بالا مشهد را به مقصد کلمبیا ترک کنند.

بالاخره انتظارها به پایان رسید و جام جهانی ۲۰۱۶ برای ایران با مصاف مقابل ماتادورها آغاز شد اما خستگی حاصل از سفر ۴۰ ساعته بازیکنان از ایران تا کلمبیا و عدم تدارک مناسب برای این بازی ها باعث شد تا در نخستین گام، شکست سنگین پنج بر یک مقابل اسپانیا در تابلو نتایج ثبت شود. بعد از این بازی بود که اخبار عجیبی از کلمبیا به ایران مخابره شد و رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد یکی از مسئولان در کلمبیا پیشنهاد کرده بود ناظم الشریعه برکنار و صانعی سرمربی ایران در ادامه بازی‌ها شود! با این وجود تیم ملی با همان کادرفنی به راهش ادامه داد و در دومین بازی مرحله گروهی با نتیجه پنج بر سه از سد مراکش گذشت تا به اولین پیروزی خود دست یابد. آخرین بازی مرحله گروهی با آذربایجان بود. ملی پوشان برای صعود به عنوان تیم دوم گروه و رویارویی با تایلند در مرحله یک هشتم نهایی باید از سد آذربایجان می‌گذشتند اما این اتفاق نیفتاد و با تساوی سه بر سه،‌ شاگردان ناظم الشریعه حریف برزیل در مرحله حذفی شدند. بعد از این بازی، کمتر کسی بود که شانسی برای صعود ایران به یک چهارم نهایی قائل شود. ملی‌پوشان فوتسال ایران که تاکنون هیچ بردی مقابل قهرمان پنج دوره جام جهانی کسب نکرده بودند، برای ماندن در کلمبیا، راهی جز شکست دادن برزیلی ها نداشتند. آنها می‌دانستند اگر از سد محکم قهرمان جهان بگذرند، نامشان برای همیشه در تاریخ ورزش و فوتسال جاودانه خواهد شد؛ از همین رو، قبل از ترک شهر مدلین هم قسم شدند تا با ورود به شهر بوکارامانگا تمام تلخی‌ها و ناامیدی‌ها را به فراموشی سپرده و با روحیه‌ای خوب به جنگ سلسائو بروند.

بازی سرنوشت ساز آغاز شد و ملی‌پوشان تا به خودشان بیایند، دو گل از برزیل خورده بودند اما حسین طیبی با یک حرکت دیدنی قفل دروازه حریف را شکست تا نیمه اول با اختلاف یک گله به پایان برسد. برزیل در نیمه دوم به گل سوم رسید اما افشین کاظمی با شوتی زیبا از زاویه بسته ایران را به گل دوم رساند. ناظم الشریعه که تیمش در آستانه حذف از مسابقات قرار گرفته بود، در دقایق پایانی از سیستم پاورپلی استفاده کرد و حسن زاده موفق شد روی این سیستم و با پاس زیبای اسماعیل‌پور بازی را به تساوی بکشاند تا ادامه کار در وقت‌های اضافه دنبال شود. تیم ملی ایران در اولین نیمه از وقت‌های اضافه چندان به آب و آتش نزد و چند موقعیت برزیل هم به گل تبدیل نشد. در نیمه دوم وقت‌های اضافه فالکائو موفق شد روی اشتباه مدافعان ایران گل چهارم را بزند اما چند ثانیه بعد کشاورز کاپیتان ایران با ضربه‌ای زیبا گل مساوی را به ثمر رساند تا تکلیف تیم صعود کننده در ضیافت پنالتی‌ها مشخص شود.

ترس در چهره برزیلی ها هویدا بود و صحبت‌های کاپیتان کشاورز پیش از زدن ضربات، روحیه عجیبی به ملی پوشان داد. جمله معروف کشاورز که می‌گفت: «هر کسی پنالتی رو گل کرد، دمش گرم و هر کسی هم نکرد، فدای سرش» برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. خوشبختانه برزیل در ضربات پنالتی، یک ضربه را از دست داد و حسن زاده، سنگ سفیدی و احمدی برای ایران گل زدند تا شب رویایی فوتسال ایران رقم بخورد و از فرط خوشحالی تا صبح خواب به چشم بسیاری فوتسال دوستان نیاید. به این ترتیب تیم ملی با غلبه بر قهرمان بلامنازع جهان و خلق بزرگترین شگفتی مسابقات به جمع هشت تیم برتر جهان رسید و حریف پاراگوئه شد. تیمی که بدون شک از برزیل برای ما خطرناک‌تر نبود اما به چرک بازی کردن معروف بود. با این حال شیربچه های فوتسال ایران با پیروزی چهار بر سه مقابل پاراگوئه، تاریخ سازی خود را تکمیل کرده و برای اولین بار به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافتند.

اما بازهم اشتیاق در کسب موفقیت‌های بیشتر، میلی‌سیری ناپذیر در فوتسالیست‌های ایرانی به وجود آورده بود و می‌خواستند اولین فینال جهانی را هم تجربه کنند. قطعا عبور از روسیه برای بازیکنانی که برزیل را تحقیر کرده بودند، کار دشواری به نظر نمی‌رسید و در جریان بازی هم برتری با ایران بود اما این بار ناداوری و قضاوت شائبه برانگیز داور قرقیزستانی به نفع هم زبانان خود باعث شد شاگردان ناظم الشریعه از رسیدن به فینال بازبمانند و راهی دیدار رده بندی شوند. ملی‌پوشان، ناراحت از فینالیست نشدن اما با امید به کسب اولین مدل جهانی خود، با انگیزه تمام رو در روی پرتغال قرار گرفته و این تیم را در ضربات پنالتی مغلوب کردند تا فوتسال ایران روی سکوی سوم جهان بایستد. مدال برنز تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا، اولین مدال ورزش ایران در رشته‌های تیمی بود. فوتسال همچنین با یازده قهرمانی آسیا، یک مقام سومی، یک چهارمی و یک پنجمی جهان، پرافتخارترین رشته تیمی ورزش ایران نام گرفت.

فوتسال ایران در سال ۱۳۹۵، لیگی پویا را پشت سر گذاشت و چهار تیم تا هفته پایانی شانس قهرمانی داشتند با این حال گیتی پسند اصفهان با در اختیار داشتن هفت ملی پوش و مربی تیم ملی موفق شد با اختلاف یک امتیازی نسبت به دبیری تبریز، دومین قهرمانی خود در لیگ ایران را بدست آورد. هر چند این قهرمانی با اما و اگر همراه بوده و دبیری تبریز با باز نگه داشتن پرونده بازی‌اش با شهروند در کمیته انضباطی، امیدوار است بتواند قهرمانی را از گیتی پسند پس بگیرد.

در سالی که گذشت فوتسال ایران شاهد افتخارات دیگری نیز بود. عنوان بهترین فوتسالیست آسیا از سویAFC  به علی اصغر حسن زاده تعلق پیدا کرد و فرهاد توکلی ملی پوش ایرانی تیم نفت عراق هم که با این تیم مقام نائب قهرمانی جام باشگاه های آسیا را کسب کرده بود، عنوان بهترین بازیکن مسابقات را بدست آورد. همچنین در روزهای پایانی سال سید محمد ناظم الشریعه در بین ۱۰ مربی برتر جهان از سوی سایت فوتسال پلنت معرفی شد تا اینچنین سال ۹۵ برای فوتسال ایران به بهترین شکل ممکن و با افتخاراتی که تا قبل از این رویا بود، به پایان برسد. حال بعد از باز شدن پنجره تازه به روی فوتسال، کشورمان نامزد برگزاری دوره بعدی جام جهانی در سال ۲۰۲۰ نیز شده و اگر فیفا این میزبانی را به ایران اعطا کند، می توان به پیشرفت بیشتر این رشته در کشورمان امیدروار بود.

در چنین شرایطی اما همچنان فوتسالی ها از عدم تغییر نگاه مسئولان به این رشته گلایه دارند و با وجود قرار گرفتن فوتسال ایران در زمره سه تیم برتر جهان،‌ هنوز بهبودی در امکانات دیده نشده و حتی پاداش اعضای تیم ملی بعد از گذشت ۶ ماه از جام جهانی پرداخت نشده است!

منبع: ایسنا
برچسب ها: فوتسال ، لیگ ، مدال ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان