تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۶

اگربرجام نبود،امروز ۴۵۰هزار بشکه نفت صادر می کردیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت وگویی با سالنامه ایران گفته است که پیش از توافق برجام وضعیت صنعت نفت وخیم بود.
رویداد۲۴-مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت وگویی با سالنامه ایران گفته است که پیش از توافق برجام وضعیت صنعت نفت وخیم بود.

به گزارش خبرآنلاین،علی کاردر در گفت وگو با سالنامه ایران درپاسخ به این سئوال که  اگر دولت دیگری کشور را مدیریت می‌کرد و برجام اتفاق نمی‌افتاد، الان وضع صنعت نفت چگونه بود؟ گفت:« شرایط بسیار ناگوار بود. برای مثال اکنون در بهترین حالت 450 هزار بشکه در روز نفت خام صادر می‌کردیم! چراکه تحریم‌ها به ما اجازه صادرات بیشتر نفت خام را نمی‌داد. یا آنکه ما به خاطر نیاز به گاز، مجبور به تولید میعانات گازی از پارس جنوبی نیز بودیم تا زمان اجرای برجام، حجم ذخایر میعانات گازی کشور روی آب به 75 میلیون بشکه رسیده بود و امروز این حجم از 200 میلیون بشکه هم رد شده بود.»

وی افزود:« این موضوع به تنهایی هزینه بسیار سنگینی برای کشور داشت چراکه باید کشتی اجاره می‌کردیم که در جای مناسب ثابت بماند. اکنون تولید نفت خام هم در حدود 2 میلیون بشکه در روز می‌شد. همین‌طور در بخش تأمین بنزین مصرفی کشور نیز به مشکل برمی‌خوردیم. از طرف دیگر برخی از قطعات مورد نیاز برای توسعه پارس جنوبی را نمی‌توانستیم تأمین کنیم و این موارد تعدادی از هزاران مشکلی بود که در نبود برجام با آنها مواجه می‌شدیم.»

کاردر در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مهم‌ترین اقدامی که طی سال 95 در صنعت نفت رقم خورد را چه می‌دانید؟ تصریح کرد:« اقدامات مهم زیادی صورت گرفت که فکر می‌کنم افزایش تولید نفت خام مهم‌ترین آنها بود. ما با استفاده از فضای پسابرجام، تولید نفت خام را از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز اجرای برجام به روزانه 3 میلیون و 900 هزار بشکه در زمستان سال 95 رساندیم و تا پایان این سال تولید به 4 میلیون بشکه در روز نزدیک شد.»

وی افزود:«ما توانمندی صادرات 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز نفت خام را داریم اما به دلیل محدودیت‌های تولید نمی‌توانیم این رقم را همواره حفظ کنیم. حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز اکنون نفت خام صادر می‌کنیم که ناگفته نماند که این رقم پیش از اجرای برجام یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز بود.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص تاثیر تهدید‌های ترامپ بر روی صادرات نفت خام ما و روابط‌مان با مشتریان اروپایی نیز گفت:« جالب است که همین امروز ما تقاضای 2 میلیون و 470 هزار بشکه نفت خام را داریم اما به دلیل محدودیت‌های تولید این ما هستیم که نمی‌توانیم این ظرفیت را عملی کنیم.»

معاون وزیر نفت تاکید کرد:« هر وقت تولید نفت خام ایران به 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسد، آن روز می‌توانیم به 2 میلیون و 470 هزار بشکه تقاضای مشتریان پاسخ دهیم. در حال حاضر حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز پالایشگاه‌های کشور نفت خام نیاز دارند که نمی‌توانیم نیاز آنها را برآورده نکنیم.»

 

نظرات شما
پیشخوان