تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

طرح جدید ترامپ برای سوریه

در طرح نظامی دولت آمریکا برای حل مناقشه در سوریه، علاوه بر مبارزین کرد، ارتش ترکیه، مخالفان مسلح میانه رو و حتی اسرائیل نیز نقش دارند، ولی همکاری با روسیه مورد نظر قرار نگرفته است.
 رویداد۲۴-در طرح نظامی دولت آمریکا برای حل مناقشه در سوریه، علاوه بر مبارزین کرد، ارتش ترکیه، مخالفان مسلح میانه رو و حتی اسرائیل نیز نقش دارند، ولی همکاری با روسیه مورد نظر قرار نگرفته است.

 روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا برخی جزییات مربوط به طرح جدید این کشور برای حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه را فاش کرد. از اظهارات روز 22 ماه مارس تیلرسون در نشست کشورهای عضو ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا معلوم شد که دولت "دونالد ترامپ" قصد دارد در کنار نابودی داعش در سوریه منطقه امنی برای پناهجویان ایجاد کند. البته این هدف در زمان ریاست جمهوری "باراک اوباما" هم مورد نظر واشنگتن بود و ظاهرا دولت جدید آمریکا هم آن را دنبال می کند.

البته جزییات طرح نظامی برای مبارزه با داعش در منطقه خاورمیانه که ترامپ بیش از یک ماه قبل دستور برنامه ریزی آن را به پنتاگون داده است، هنوز مشخص نشده است، ولی شواهدی وجود دارد که بر اساس آنها می توان حدس زد که این طرح قرار است محرمانه باقی بماند و تحقق آن ازهم اکنون آغاز شده است و برای این منظور در وهله نخست نیروهای نظامی مضاعف آمریکایی نیز به سوریه اعزام شده اند. بر اساس اقدامات ائتلاف ضد تروریستی آمریکا، می توان گفت که پنتاگون با استفاده از نیروهای نظامی ویژه، گروههای مسلح متحد خود در سوریه را برای حمله به شهر رقه، پایتخت داعش در سوریه، تقویت کرده است.

حمله غیرمنتظره نیروهای ویژه آمریکایی به شهر تبق

به نوشته این روزنامه، آنچه برای ناظرین در این راستا غیرمنتظره بود، آنطور که برخی رسانه های گروهی عرب زبان اعلام کرده اند، حمله 22 ماه مارس نیروهای ویژه آمریکایی به منطقه ای در نزدیکی شهر تبق در ساحل رود فرات در استان رقه سوریه بود که از سوی نظامیان ترکیه مستقر در شمال خاک سوریه مورد حمایت قرار گرفت. اخبار حاکی از آن است که به همراه نظامیان آمریکایی نیروهای ائتلاف مخالفان مسلح در سوریه، از جمله مبارزین کرد نیز در این حمله حضور داشتند. بطور دقیق مشخص نیست که چه کسانی از نظامیان آمریکایی حمایت می کردند، ولی بدون تردید نیروهایی از ترکیب ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا این نقش را ایفاء کرده اند.

پیش از این مقامات نظامی آمریکایی اعلام کرده بودند که قصد ندارند سربازان و افسران خود را برای شرکت مستقیم در درگیریهای نظامی در سوریه اعزام کنند. آنها همچنین از همکاری فعال با ارتش ترکیه که علاوه بر داعش، در حال سرکوب مبارزین کرد در خاک سوریه هستند نیز خودداری می کردند. ولی ظاهرا اوضاع تغییر کرده است. روز پنج شنبه خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اعلام کرد که در نشست هفته گذشته مقامات نظامی 68 کشور عضو ائتلاف بین المللی در واشنگتن، کشورهای غربی اقدامات آنکارا در عملیات «سپر فرات» در سوریه را بسیار خوب و موثر ارزیابی کردند. لازم به یادآوری است که روسیه در این نشست دعوت نشده بود.

نظامیان ترکیه جایگزین مبارزین کرد شدند

در این بین "مولود چاوش اغلو" وزیر امور خارجه ترکیه نیز چند روز قبل با مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی دیدار و گفتگو نموده است. فاش نشده که طرفین دقیقا چه مسائلی را مورد بررسی قرار داده اند. در عین حال، طبق اطلاعات منابع خبری عربی، مقامات نظامی آمریکایی و ترکیه ای و نه نمایندگان کردها، ظاهرا چهارشنبه گذشته در منطقه جنوب غربی شهر تبق در فاصله چند ده کیومتری از شهر رقه با بالگرد به زمین فرود آمدند. مسئله این است که در ایالات متحده این مسئله را درک کرده اند که در میان ساکنین اصلی این منطقه، تقریبا کردها وجود نداشته و بیش از 90 درصد اهالی عرب هستند. بدین ترتیب شرکت مبارزین کرد در عملیات نظامی در منطقه، حمله ائتلاف آمریکایی به مواضع داعش در رقه را دشوار می کرد. در هر صورت در نتیجه عملیات نظامی مشترک انجام شده در منطقه، چند نقطه از مواضع داعش مورد حمله قرار گرفت.

این تهاجم موفقیت آمیز ائتلاف آمریکایی در حالی صورت گرفت که اخبار رسیده حاکی از حمله تروریستهای «جبهه النصره» و دیگر گروههای تروریستی در استانهای غربی سوریه بود. علاوه بر این حملات نظامیان ترک به نیروهای کرد در شمال سوریه نیز همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که مقامات آنکارا به نوعی چشمان خود را به روی این مسئله که گروههای مخالف مسلح سوری مورد حمایت ترکیه هم با مبارزین کرد و هم نیروهای دولتی سوریه در حال جنگ هستند، بسته است. نظامیان ارتش سوریه معتقدند که برانگیختن درگیریهای نظامی در غرب کشور با این هدف صورت گرفته است تا نیروهای دولتی از استان حلب دور شوند و عملیات موفقیت آمیز ارتش در مناطق نزدیک به شهر دیرالخفیر در کرانه رود فرات که با حمایت هوایی نیروهای روسی در حال اجراست، با شکست مواجه شود. گرفتن این شهر توسط نیروهای دولتی، راه برای حمله به شهر رقه که آمریکایی ها و متحدانش نیز در فکر تصرف آن هستند را هموار می کرد.

آیا ترکیه نیز در طرح آمریکا در سوریه نقش دارد؟

«نیزاویسیمایا گازیتا» در اینجا در پاسخ به این سئوال که آیا ترکیه هم با نظامیان آمریکایی همکاری می کند؟ یادآور شده است: بر اساس اظهارات مقامات دولتی ترکیه، آنکارا درعملیات آزادسازی رقه از دست تروریستهای داعش، در صورت مشارکت مخالفان میانه روی سوری، از آمریکا حمایت خواهد کرد، ولی اگر مبارزین کرد در این عملیات شرکت داشته باشند، ترکیه در آن حضور نخواهد داشت.

این احتمال بسیار زیاد است که آمریکا با آنکارا در این خصوص به توافقاتی دست یافته و در مراحل پایانی اقدامات نظامی در استان رقه از مبارزین کرد استفاده نکرده و بجای آنها از کمک نظامیان ترکیه و نیروهای مخالفین میانه رو بهره می برد. چنین روشی امکان آن را فراهم خواهد ساخت که بطور غیرعلنی بر مبارزه این گروه از مخالفان نه تنها علیه داعش، بلکه با نیروهای بشار اسد هم تاثیر گذاشت و مسلما چنین عملیات مشترکی به نیروهای دولتی سوریه نیز کمک خواهد کرد تا از سمت غرب به سمت شهر رقه پیشرفت کنند.

نقش اسرائیل در تحولات سوریه به چه صورت است؟

این روزنامه در پایان یادآور شده است که در چنین شرایطی اسرائیل هم حمایت غیرعلنی از آمریکا در مبارزه با نیروهای دولتی سوریه، را نشان داده است. مقامات تل آویو تحت لوای مبارزه با گروههای مسلح شیعه (منظور مبارزین حزب الله لبنان است)، در این اواخر بارها حملات هوایی را با اهداف نظامی در سوریه انجام داده است. بعد از 17 مارس که نیروی هوایی اسرائیل با استفاده از چهار جنگنده به نظامیان ارتش سوریه در منطقه تدمر حمله کرد، در تاریخ 19 و 22 مارس نیز مناطقی از دمشق و قنیطره مورد حمله هوایی هواپیماهای جنگی اسرائیلی قرار گرفتند.21 ماه مارس، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در پکن در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد که رئیس جمهوری روسیه هیچ محدودیتی برای اقدامات نظامی اسرائیل در سوریه قائل نشده است. به گفته نتانیاهو، او ولادیمیر پوتین را متقاعد کرده که نظامیان اسرائیلی به حملات خود در خاک سوریه ادامه داده و این مسئله ضرورت دارد. البته این ادعا در حالی شنیده شد که حملات هوایی رژیم صهیونیستی باعث شد تا سفیر اسرائیل در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه فراخوانده شده و در این مورد توضیح دهد. بدین ترتیب ظاهرا نوعی عدم اطمینان بین مسکو و تل آویو وجود دارد و احتمال تیرگی روابط اسرائیل و روسیه در این رابطه نیز دور از انتظار نخواهد بود.
منبع: تسنیم
نظرات شما
پیشخوان