تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
تابش:

اصلاح‌طلبان بايد به سرعت رابطه خود با رهبری را ترمیم و برقرار کنند/ هاشمی حلقه وصل بين مجموعه حاكميت، روشنفكران و تحول‌خواهان بود

محمدرضا تابش با 5 دوره حضور در مجلس از باسابقه‌ترین نمایندگان پارلمان است. نماینده مردم اردکان در سه دوره هفتم، هشتم و نهم که اکثریت مجلس در درست راست‌گرایان بود به عنوان یک اصلاح طلب در خانه ملت حضور داشت.

 رویداد۲۴-محمدرضا تابش با 5 دوره حضور در مجلس از باسابقه‌ترین نمایندگان پارلمان است. نماینده مردم اردکان در سه دوره هفتم، هشتم و نهم که اکثریت مجلس در درست راست‌گرایان بود به عنوان یک اصلاح طلب در خانه ملت حضور داشت.

مرد باسابقه اصلاح طلبان در مجلس حادثه پلاسکو را بدترین اتفاق سال 95 می‌داند.

نايب ريس فراكسيون اميد بر این باور است پیدا کردن شخصیتی مانند هاشمی رفسنجانی در کشور امکان پذیر نیست و او حلقه وصل حاکمیت و روشنفکران بوده است. تابش می‌گوید برای جبران فقدان هاشمی باید هرچه زودتر رابطه خود با رهبری را ترمیم کنند.

در ادامه مشروح گفت و گو عصر ایران با تابش را بخوانید

-به نظر شما به عنوان کسی در حضور فعالی در صحنه سیاسی ایران دارید، مهمترين اتفاق هاي سال 95 چه بود؟

در عرصه داخلي تحقق برجام و به نتيجه رسيدن تلاش هاي مسؤلين و ملت در حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بود و در عرصه خارجي نيز به قدرت رسيدن ترامپ و متعاقب آن تغيير در رويكردها و سياست هاي داخلي و منطقه اي آمريكا .

-بدترين اتفاق سال ٩٥ كه در واقع از ان به عنوان اتفاق تلخ ياد خواهيد كرد چيست؟

كشته شدن تعداد زيادي از هموطنان‌مان در قطار مسافربري تبريز به مشهد يكي از تلخ ترين اتفاقات سال ٩٥بود كه ناهماهنگي بين عوامل مديريتي باعث بروز اين حادثه شد اما حادثه پلاسكو بدترين اتفاق سال گذشته بود وهشداري به مسؤلين امر بود كه زير ساخت‌ها فرسوده است و بايد فكر اساسي براي اينگونه زير ساخت ها شود .

از ديگر حوادث تلخ در سال ٩٥درگذشت آيت اله هاشمي بود كه انعكاس ملي و تاثيرات بين المللي داشت .

-فقدان آیت‌الله هاشمي چه تاثيري در جريان اعتدال دارد؟

مرحوم هاشمي حلقه وصل بين روشنفكران و حاكميت بود و ما در كشور كمتر شخصيتي همانند وي داريم. مردم راه خودشان كه راه مسالمت آميز بود را در سايه پايمردي هاي بزرگاني چون آيت ‌الله هاشمي و حجت الاسلام خاتمي پيدا كردند و اين مسير را طي كردند.

اگر امثال هاشمي در كشور نبودند شايد تحولاتي كه در كشور اتفاق مي افتاد با هزينه هاي بيشتري انجام مي شد كه اين نه به نفع مردم و نه به نفع مجموعه حاكميت بود. ما كه دلبسته به نظام و انقلاب هستيم دل مان نمي خواهد مردم با هزينه زياد خواسته هايشان را محقق كنند.


هر كسي كه قانون اساسي و جمهوري اسلامي را قبول دارد بايد خودش را ذيل پرچم جمهوري اسلامي احساس كند تا امنيت شغل و مسكن و آزادي هاي مشروعش محقق شود و اين راه اصلاح طلبي و اعتدال گرايي است كه عمده مردم نيز اين مسير را پيش گرفته اند و خواسته هايشان را ذيل پرچم جمهوري اسلامي و قانون اساسي مطالبه مي كنند اين انديشه در كشور تثبيت شده است و از اين نظر شايد بتوانيم بگويم فقدان آیت‌الله هاشمي جبران پذير باشد.

از اين نظر كه وي حلقه وصل بين مجموعه حاكميت ،روشنفكران و تحول خواهان بود و از جمله ياران امام و نحله فكري وي بود و هنوز نيز در صحنه حضور داشت قطعا فقدان وي جبران ناپذير است كه ما بايد به سرعت اين حلقه را ترميم كنيم و ارتباطات با سرعت با رهبري نظام برقرار شود .

وجود مقام معظم رهبري مايه خير و بركت است، شايد تنها باقيمانده جريان روشنفكري و انقلابي كه همين انديشه اعتدالي و اصلاحي داشتند و جمهوري اسلامي را محترم مي دانستند يعني براي راي مردم احترام قائل بودند و از حلقه ياران و نزديكان امام كه در حكومت هم بودند خودآیت‌الله خامنه اي هستند كه اميدواريم اين پيوندها با جريان اعتدال گرايي و اصلاح طلبي تثبيت شود.

-يكي از افرادي كه به عنوان رابط اصلاح طلبان با رهبري اين روزها مطرح است اقاي جهانگيري است ،آيا وي گزينه مورد نظر اصلاح طلبان است؟

اقاي جهانگيري شخصيت مورد احترامي است كه از نظر كاركرد اداري و اجرايي وجود وي براي كشور لازم و ضروري است اما بايد بگويم تاثير در حوزه فكري آیت‌الله هاشمي جبران ناپذير است.

-شرايط انتخابات رياست جمهوري ٩٦را چگونه پيش بيني مي كنيد و فكر مي كنيد حسن روحاني می‌تواند برکرسی ریاست جمهوری تکیه بزند؟

ما نبايد رقيب را دست كم بگيريم . رقيب روحاني جريان اصولگرا نيست، رقيب آقایروحاني عملكردهاي دولت است و شايد خلاهاي كه در جريان اطلاع رساني به مردم وجود داشته است و البته رقيب ديگر اقاي روحاني كه ممكن است در آینده خود را نشان دهد فضایي است كه ممكن در پي تخريب هاي ناجوانمردانه عليه اقاي روحاني ايجاد شود و كسي نيز جلودار اين فضا نباشد و همين سه عامل ممكن است آرا آقاي روحاني را كاهش دهد .

-در انتخابات هيات ريسه مجلس در سال دوم آيا اصلاح طلبان مجددا كانديداي رياست مجلس معرفي خواهند كرد؟

تا آن زمان وقت زيادي داريم ولي در هر صورت سيب سياست از آن بالا كه تا به پايين برسد صدبار و شايد هزاربار قل مي خورد ما نيز در آن زمان متناسب با اوضاع و احوال سياسي كشور تصميم مي گيريم .

-تعامل لاريجاني با روحاني را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اين تعامل خوب است و ريس مجلس سعي در تعامل با دولت داشته است و ارتباطات نيز تا كنون خوب بوده است آنها نيز در هر صورت سياست ورزي مي كنند ،اين دولت است كه حاكم است و بخشي ملاحظات سياسي است و بخشي نيز تعهداتي است كه همه نسبت به مردم داريم .
نظرات شما
پیشخوان