تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
سازمان ملل اعلام کرد

بخشنده‎ترین ‎میزبان‎پناهندگان

سازمان ملل اعلام کرد : جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته یکی از بخشنده ترین کشورهای میزبان پناهندگان بوده است.
رویداد۲۴- سازمان ملل اعلام کرد : جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته یکی از بخشنده ترین کشورهای میزبان پناهندگان بوده است.

 پس از اشغال افغانستان توسط ارتش شوروی در اواخر دهه 70میلادی، بسیاری از افغان های گریزان از جنگ، به ایران و پاکستان مهاجرت کردند و ایران هنوز میزبان یک میلیون مهاجر افغان است.

این گزارش با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی، حدود چهار سال است که نزدیک به یک میلیون پناهنده افغان در خاک ایران زندگی می کنند، می افزاید: این آمار مهاجرانی است که بصورت رسمی ثبت نام کرده اند و از خدمات آموزشی و پزشکی ایران بهره می برند.

رادیو بین المللی فرانسه اما آمار غیررسمی مهاجران افغان در ایران را حدود 2 میلیون تن بیش از آمار یاد شده تخمین می زند و می افزاید: بیشتر این افراد شامل مهاجران غیرقانونی می شوند که بصورت فصلی و پیش از بازگشت به کشورشان مدت چند ماه در ایران بویژه در عرصه های ساخت و ساز و کشاورزی فعالیت می کنند.

این گزارش یادآوری می کند که «رهبر معظم ایران در سال 2015 دستور داد که کودکان افغان حتی اگر فاقد مدرک شناسایی باشند باید به مدرسه بروند.»

بر اساس این گزارش، پناهندگان افغان از یک سیستم امنیت اجتماعی بهره مند هستند که توسعه ای مهم برای این یک جمعیت بزرگ به شمار می رود.

رادیو بین المللی فرانسه یادآوری می کند که ایران در دهه 80 میلادی نیز از صدها هزار مهاجر عراقی که صدام حسین رئیس جمهوری پیشین عراق آنها را اخراج کرده بود، استقبال کرد و هنوز برخی از آنها در ایران زندگی می کنند.

نویسنده این گزارش با بیان اینکه در سال های اخیر بسیاری از افغان ها برای رسیدن به اروپا از مسیر ایران و ترکیه تلاش می کنند، می افزاید: دولت ایران گام هایی برای جلوگیری از ورود پناهندگان و کارگران افغان برداشته است؛ اما با وجود این اقدامات، هنوز بسیاری از افغان ها برای ماندن در ایران هجوم می آورند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان