تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ برنامه‌های رییس دولت نهم و دهم برای انتخابات را بررسی می‌کند

سناریوهای پیش روی احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیت بقایی

محمود احمدی‌نژاد، از هم اکنون سناریوهای پیش‌روی خود در صورت تایید و یا رد صلاحیت حمید بقایی را طراحی و تدین کرده است؛ سناریوهایی که همگی یک هدف را دنبال می‌کند و آن جلب توجه و در صدر اخبار بودن است.
رویداد۲۴محمود احمدی‌نژاد، از هم اکنون سناریوهای پیش‌روی خود در صورت تایید و یا رد صلاحیت حمید بقایی را طراحی و تدین کرده است؛ سناریوهایی که همگی یک هدف را دنبال می‌کند و آن جلب توجه و در صدر اخبار بودن است.

پس از توصیه مقام معظم رهبری به احمدی‌نژاد برای عدم حضور در انتخابات گمانه زنی‌ها پیرامون احمدی‌نژاد به شکلی بود که او احتمالا فعالیت‌های سیاسی خود را در آینده کاهش خواهد داد.

این در حالی بود که برخی از چهره‌های سیاسی توصیه مقام معظم رهبری را پایان عمر سیاسی احمدی‌نژاد تلقی می‌کردند. با این وجود دیری نپایید که دوران جدید فعالیت سیاسی احمدی‌نژاد با کاندیداتوری حمید بقایی درانتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد.

احمدی‌نژاد که در پاسخ به توصیه رهبر معظم انقلاب عنوان کرده بود نه در انتخابات شرکت می‌کند و نه از هیچ کاندیدای انتخاباتی حمایت می‌کند خیلی زود سخن خود را فراموش کرد و پس از کاندیداتوری بقایی به صورت رسمی از وی حمایت کرد.

از سوی دیگر سخنان غیرمنتظره و پرحرف و حدیث وی در خوزستان دوباره نگاه‌ها را به سمت احمدی‌نژاد که استاد چیره‌دست جلب توجه است را متوجه خود کرد. احمدی‌نژاد در نشست خبری اخیر خود نیز سخنانش در خوزستان را تکمیل کرد و برای همه رقبای خود خط‌ونشان کشید.

با این وجود این سوال برای افکار‌عمومی به وجود آمده است که احمدی‌نژاد به دنبال چیست و از چه راه‌هایی تلاش خواهد کرد به اهداف خود دست پیدا کند. در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد احمدی‌نژاد چهار سناریو پیش‌روی خود می‌بیند و از این چهار سناریو پیش رو اهداف خود را دنبال خواهد کرد.

 نخستین سناریو اینکه حمید بقایی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شود و وی امکان حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را پیدا کند. در چنین شرایطی احمدی‌نژاد هجمه‌های جدید و توفنده‌ای را برعلیه دولت حسن روحانی آغاز می‌کند و از سوی دیگر بازی اصولگرایان در زمین انتخابات را نادیده می‌گیرد و تلاش می‌کند یکه تاز فضای انتخابات باشد.

با این وجود این سناریو به دلیل مفتوح بودن پرونده بقایی بعید به نظر می‌رسد و احتمال اینکه شورای نگهبان بقایی را رد صلاحیت کند بیشتر از تأیید صلاحیت وی است.

سناریو دوم احمدی‌نژاد زمانی آغاز می‌شود که شورای نگهبان بقایی را رد صلاحیت کند و دست تیم احمدی‌نژاد از همه جا کوتاه شود.در چنین شرایطی احمدی‌نژاد سخنان ساختار‌شکنانه خود در خوزستان را ادامه خواهد داد و به شکلی رفتار خواهد کرد که مردم به جای اینکه اخبار انتخابات را دنبال کنند سخنان و اقدامات وی را دنبال کنند.

نکته جالب در این زمینه این است که احمدی‌نژاد که همواره نشان داده فرد باهوشی است با علم به اینکه احتمال ردصلاحیت بقایی زیاد است خود را از هم اکنون برای اجرای سناریوی دوم آماده کرده است.

سناریو سوم احمدی‌نژاد اما بیشتر شکل سیاسی دارد. در این سناریو احمدی‌نژاد با علم به اینکه بقایی توسط شورای نگهبان ردصلاحیت خواهد شد وی را روانه انتخابات می‌کند تا در فضای ایجاد شده در پشت سر وی گزینه اصلی خود مانند علی نیکزاد و یا شیخ الاسلامی را وارد رقابت‌های انتخاباتی کند.

بدون شک احمدی‌نژاد به این نکته آگاهی دارد که گزینه اصلی وی نیز در چنین شرایطی از شانس اندکی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. با این وجود برای او و نزدیکانش همین مقدار فعالیت سیاسی و جلب توجه مجدد افکار عمومی کافی است. 

سناریو چهارم احمدی‌نژاد اما زمانی شکل می‌گیرد که احمدی‌نژاد در یک برنامه از پیش تعیین شده پس از ردصلاحیت بقایی فضای سیاسی را ترک می‌کند و در انتخابات هیچ‌گونه فعالیتی انجام نمی‌دهد.

سناریو چهار احمدی‌نژاد از پیچیدگی بیشتری نسبت به سناریوهای قبلی برخودار است.دلیل این مسأله نیز این است که در چنین شرایط احمدی‌نژاد با این تفکر که اگر بخواهد می‌تواند همه را بازی بدهد و فضای سیاسی را در دست خود بگیرد به یک‌باره صحنه را خالی می‌کند تا افکار عمومی منتظر اقدام بعدی او باشد که احتمالأ در انتخابات ریاست جمهوری سال1400 اتفاق خواهد افتاد.

کنار کشیدن یک‌باره احمدی‌نژاد از فضای انتخابات با فرض و خیال کاهش مشارکت مردم خواهد بود. او گمان می‌کند که در صورت عقب نشستنش مردم دیگر علاقه‌ای به حضور در انتخابات از خود نشان نخواهند دارد. احمدی‌نژاد به این دلیل هم خواستار کاهش مشارکت مردم در انتخابات است تا از این طریق حسن روحانی با کاهش آرا نسبت به دور قبل به پیروزی برسد و راهی پاستور شود تا افکار عمومی به مقایسه ایگاه رای روحانی و احمدی‌نژاد بپردازند.

بدون شک اگر احمدی‌نژاد از سناریو چهار خود برای فعالیت در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند فضای سیاسی ایران در آینده و به خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال1400 آبستن اتفاقات ریز و درشت زیادی خواهد بود که به احتمال زیاد حول محور احمدی‌نژاد و نزدیکان وی رقم خواهد خورد. 

در نتیجه به نظر می‌رسد تمامی سخنان و اقدامات احمدی‌نژاد حساب شده و از روی برنامه است و کسانی که گمان می‌کنند احمدی‌نژاد چون ابر بهاری گذرا خواهد بود سخت در اشتباه‌اند. احمدی‌نژاد همواره نشان داده در بزنگاه های دشوار دست خالی وارد بازی سیاست نمی‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
1
این همه سناریو مناریو نمیخاد اگه ردصلاحیت شدمیده دنبال دانشگاه وتدریس
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
3
0
درودبراحمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
0
1
احمدی نژاد تنها سناریوش اینه که از فضای سیاسی حذف نشه! با اینکار میخواد بگه که نمیذاره سبد رای هاش برای اصولگراهایی باشه که میخوان حذفش کنن به همین خاطر بقایی را انداخته جلو تا این پیام به طرفداراش بده که اگر بقایی رد شد به اصولگراها رای ندین چون احمدی نژاد و تفکرش میخوان حذف کنن. حتی با نامه اسفندیار مشایی به خاتمی می توان حدس زد که این جریان برای حذف نشدن حاضرند با اصلاحات برعلیه اصولگراها هماهنگ شن ولی البته احتمالا وسط راه به محض دریافت امتیازی از اصولگرایان ریل خود را عوض میکردن و برعلیه اصلاحات میشدن اما فکر نمیکردن که جریان اصلاحات یک جریان اجتماعی قوی هست که نیازی به اتحاد با اینا را نداره و حتی با اتحاد با این عناصر موقعیت اجتماعیش ضعیف میشه و از همه مهمتر جریان اصلاحات یک جریان ماکیاولی نیست و قرابتی با تفکرات این کودکان خود بزرگ بین تازه به دوران رسیده عرصه سیاست را نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
0
2
یک سناریو رو فراموش کردید، اینکه خود جناب احمدی نژاد در این یکی دو روز یکدفعه احساس کنه به ایشون ظلم شده و باید شخصاً و همراه با جناب بقایی کاندید بشه! حالا اگه هر دو رد صلاحیت بشن، با توجه به تعداد طرفداران ایشون ضربه مهلکی به حاکمیت وارد می شه و اگه تأیید صلاحیت بشه که حتی امکان رئیس جمهور شدن ایشون کم نیست ... به هر حال اگه این سناریو احیاناً محقق بشه، اصولگرایان تقریباً نیست و نابود می شن!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان