تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
سخنگوی شورای نگهبان:

صلاحیت بسیاری از ثبت‌نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری احراز نمی‌‌شود/ درباره رجل سیاسی تصمیم‌گیری می‌کنیم/ انتخابات جشنواره ثبت نام نیست

عباسعلی کدخدایی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: دوستان وزارت کشور امکانات خوبی را فراهم کردند و مشکل خاصی را مشاهده نکردیم. دوستان شورای نگهبان نیز از همان روز اول حضور و نظارت خوبی را بر روند ثبت نام نامزدها دارند.
رویداد۲۴-عباسعلی کدخدایی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: دوستان وزارت کشور امکانات خوبی را فراهم کردند و مشکل خاصی را مشاهده نکردیم. دوستان شورای نگهبان نیز از همان روز اول حضور و نظارت خوبی را بر روند ثبت نام نامزدها دارند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره میزان ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست جمهوری شد: افرادی که برای انتخابات ثبت نام می‌کنند باید مشتاق واقعی باشند، نباید اینطور فکر کرد که اینجا جشنواره ثبت‌نام است. به هرحال پست ریاست جمهوری طبق قانون اساسی مقام دوم کشور محسوب می‌شود و نیازمند سوابق مدیریتی بالا است و قانون اساسی به خوبی این را تفسیر کرده و از رجال مذهبی سیاسی در این پست باید حاضر شوند.

او ادامه داد: طبیعتاً رجال مذهبی – سیاسی یک شرط گران سنگی است و باید توجه شود. نباید اینطور تصور شود که ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری یک ثبت نام عمومی است. البته قبول داریم که قوانین و مقررات ما در این زمینه قوانین و مقررات خوبی نیست و این قوانین حداقلی است و انشاله با تلاشی که دوستان در دولت دارند و همچنین همت نمایندگان مجلس هرچه زودتر لایحه جامع انتخابات هم به تصویب برسد و انشاله در ادوار آینده ما شاهد این وضعیت نخواهیم بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نماینده‌ یا نمایندگانی از شورای نگهبان در وزارت کشور حضور دارند یا خیر گفت: از روزهای اول ثبت نام دو الی پنج نماینده از شورای نگهبان در وزارت کشور حضور داشتند و بر روند ثبت نام نظارت داشتند و در پایان اسامی ثبت‌نام‌کنندگان را در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دادند. کارشناسان شورای نگهبان نیز در حال بررسی این پرونده ها هستند و امیدواریم در همان فرصت پنج روزه‌ای که در اختیار داریم بتوانیم اعلام نتیجه کنیم و اگر این اتفاق نیفتاد طبق تبصره همان ماده هم پنج روز دیگر امکان استمهال وجود دارد.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات گفت: آماری از تعداد افرادی که صلاحیت آنها بررسی شده ندارم چراکه هنوز شورای نگهبان جلسه‌ای تشکیل نداده است.

او به شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی  اشاره کردو  گفت: بسیاری از کسانی که ثبت‌نام کردند صلاحیت‌شان احراز نخواهد شد.

کدخدایی گفت: جلسات بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان از فردا آغاز می‌شود.

عضو شورای نگهبات درباره اینکه آیا تعریف جدیدی از رجل سیاسی ارایه می‌شود گفت: در جلساتی که برای بررسی صلاحیت کاندیداها تشکیل می‌شود راجع به ین موضوع تصمیم گرفته خواهد شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان