تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶

جایگاه مهندسی ارزش در مدیریت شهری

سید مناف هاشمی*
رویداد۲۴- یکی از راهبردهای بهینه‌سازی سودمند برای زندگی شهری علاوه بر عوامل تأثیرگذاری همچون محیط‌زیست شهری، حمل‌ونقل شهری، ایمنی شهری، پسماند شهری، برنامه‌ریزی شهری، عمران و معماری شهری، موضوع مهم مهندسی ارزش و جایگاه آن در مدیریت شهری است. 

اداره شهرها یکی از پیچیده‌ترین و متنوع‌ترین و درعین‌حال زیباترین جلوه‌های زندگی اجتماعی است. هر سازمان و دستگاه اجرایی كه بدون برنامه و سازماندهی هدف، چگونگی دست‌یابی به خواسته مخاطبان خود را ترسیم نکند به بی‌نظمی می‌گراید و نمی‌تواند مشکلات و مسائل سر راه را حل نماید؛ لذا برای رسیدن به رضایتمندی سازمانی و تعالی در مدیریت شهری ضروری است تکنیک هایی را ازلحاظ مدیریتی استفاده شود تا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزايش کارایی مورد بهره‌برداری قرار گيرد.

به‌کارگیری مهندسی ارزش منافعی بیش از بهبود طرح و حتی صرفه‌جویی‌ها در اجرا را در پی خواهد داشت و می‌تواند استانداردها را در محیط زندگی مردم ارتقاء دهد و می‌تواند شیوه‌های نوین را جایگزین شیوه‌های سنتی نماید می‌تواند چابک سازی و هوشمندی را به همراه داشته باشد می‌تواند تکنیک‌های جدید علمی و عملی را در تبادل داشته باشد. می‌تواند مشارکت بیشتر و رضایت‌مندی بهتری در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری به وجود آورده می‌تواند با روش‌های مناسب حل مسئله کیفیت کارها را بالا ببرد هزینه‌ها را کاهش دهد- در زمان‌بندی واقعی انجام گیرد و درواقع با یک کار تیمی مطلوب و هدفمند می‌تواند راهکارهای خلاقانه و نو را جایگزین نماید.

 با استفاده از تکنیک‌های مهندسی ارزش می‌توانیم از تکرارپذیری کارها جلوگیری نمایم. البته باکیفیت بالا در خدمات رفاهی مسیرهای بهینه یابی را دنبال کرد و فرآیندی را باید طی کرد تا در سریع‌ترین زمان به هدف و کارکرد واقعی رسید. فرآیندهای مهندسی ارزش با استفاده از کار تیمی و تخصص‌های مرتبط به‌عنوان یک علم چند رشته‌ای و برخورداری از دیدگاه‌های مختلف با ایجاد افق مشترک چشم‌انداز و راهبرد صحیح و بالاخره با همگرایی میان عوامل تأثیرگذار مانند کارفرما، مشاور، پیمانکار، راهبر و مجری، به مزایای مطالعه مهندسی ارزش دست پیدا کرد. اهم موارد برتري مهندسي ارزش در پروژه‌های کلان‌شهری عبارت‌اند از:

1.  فرآیندهای هوشمند برای حذف هزینه‌های غیرضروری از منابعی که از مردم اخذ می شود.

2.  رویکرد تیمی- مشاوره‌ای و مطالعه دقیق با پشتوانه محکم علمی، عملی و مشارکتی.

3.  هرگونه اقدامی مبتنی بر کاهش هزینه و افزایش کیفیت باشد همانند امور و دخل‌وخرج شخصی افراد در زندگی خصوصی.

4.  استفاده از تکنیک‌های مالی- حسابداری پذیرفته‌شده و به‌کارگیری روش‌های فضای رقابتی در اجرا و اقدام‌های عملی در هر موضوع شهری؛

5.  ارزیابی- نظارت و درعین‌حال اصلاح مسیر با راه‌حل‌های اثبات‌شده

با مهندسی ارزش می‌توان هزینه‌های اداره شهر را کاهش داد. در نظر گرفتن فرايندهاي مهندسي ارزش در كاهش هزینه‌های عمران شهرها با در نظرگیری افزايش كيفي اجرايي آن‌ها همراه بوده و ضمن علاقه‌مندی مردم در مشارکت و نگهداری شهرها می‌تواند ميزان هزینه‌های اداره شهرها را تا حد فزاينده كاهش دهد و حتی رضایت در مدیریت شهری را بین مردم ارتقاء دهد چراکه وقتی مردم متوجه شوند وجوه و پول و منابع حق‌الناس صحیح مصرف می‌شود و برای همگان و با نظر کارشناسان و متخصصین برای رفاه مردم مصرف می‌شود میزان مشارکت در اداره امور شهرها ارتقاء می یابد.

*دکتری برنامه ریزی شهری و کارشناس در موضوعات جامعه ایمن شهری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان