تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
قانعی راد، رییس انجمن جامعه‎شناسی ایرانٰ و حریرچی، جامعه‎شناس در گفت و گو با رویداد۲۴ تشریح کردند

ریشه شوخی با ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری

یک جامعه‎شناس معتقد است، شوخی با ثبت نام در انتخابات تبلیغی علیه دولت فعلی است و کسانی که این فضا را برای تبلیغ علیه دولت ایجاد می‎کنند نمی‌دانند با ایجاد چنین فضاهایی و شوخی با انتخابات، تنها رقیب را از دور خارج نمی‎کنند بلکه کل بدنه نظام را دست می‎اندازند و به آن ضربه می‎زنند.
رویداد۲۴یک جامعه‎شناس معتقد است، شوخی با ثبت نام در انتخابات تبلیغی علیه دولت فعلی است و کسانی که این فضا را برای تبلیغ علیه دولت ایجاد می‎کنند نمی‌دانند با ایجاد چنین فضاهایی و شوخی با انتخابات، تنها رقیب را از دور خارج نمی‎کنند بلکه کل بدنه نظام را دست می‎اندازند و به آن ضربه می‎زنند.

1636 نفر در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری ثبت‎نام کرده‎اند. این موج عظیم و عجیب ثبت‌نام‎ها جدا از اینکه تبدیل به سوژه طنز در حاشیه ثبت‎نام ریاست‎جمهوری شده این سوال را هم در ذهن خیلی از افراد به وجود آورده است که چرا عده‎ای از مردم حاضر شده‎اند تبدیل به سوژه شدن در مقابل خبرنگارها را به جان بخرند و برای ثبت نام به وزارت کشور بروند؟ 

آغاز ثبت‎نام ناشناس‎ها
با آغاز ثبت‎نام انتخابات ریاست‎جمهوری در وزارت کشور، خبرنگاران زیادی آمده بودند تا سوژه‎های ناب خبری از دل این ثبت‎نام بیرون بکشند. عکاسان دوربین به دست منتظر بودند افراد سرشناس و مردم عادی که به دلایل مختلف راهشان به سمت وزارت کشور کج شده بود؛ وارد شوند.

         خیلی‎ها با لباس‎های محلی‎شان آمده بودند، خیلی‎ها با دمپایی، خیلی‎ها با تیپ‎های عجیب و غریبشان، خیلی‎ها هم با یک تیپ ساده و معمولی آمده بودند، اما همین که شناخته شده نبودند کافی بود تا سوژه عکاس‎ها و خبرنگارها قرار بگیرند. 

امیرمحمود حریرچی، جامعه‎شناس در خصوص موج عظیم ثبت‎نام‎ها برای انتخابات ریاست‎جمهوری در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: همیشه همه چیز را به شوخی گرفتیم، این هم همینطور، افرادی که در دوره‎های قبلی به مقام ریاست‎جمهوری رسیدند، این جرات را به بقیه دادند تا برای ثبت‎نام به وزارت کشور بیایند. 

اکثر کسانی که برای ثبت‎نام به وزارت کشور آمده بودند هیچ  تخصص و تجربه‎ای برای این کار نداشتند اما به نظر می‎رسد با ورود عده زیادی از افراد بی‎تخصص در پست‎های بالای مملکتی قبح این شغل‎ها برای مردم شکسته شده و همه خود را در جایگاهی می‎بینند که شایستگی تصاحب چنین شغل‎هایی را دارند. 

حریرچی در این مورد گفت: اگر مقام‎های بالای مملکتی در حد و اندازه باشند، هیچ کس جزات نمی‎کند با انتخابات شوخی کند. در حال حاضر هیچکس سرجای خودش بند نیست. دموکراسی کشور ما هم این شکلی شده است. 

همچنین محمدامین قانعی راد، رییس انجمن جامعه‎شناسی ایران در این خصوص به رویداد۲۴ گفت: تصادفی بودن و غیرقابل پیش بینی بودن کسانی که برای انتخابات می‎آیند و تایید می شوند، این تمایل را در شهروندان عادی ایجاد می‎کند که هر شغلی را تصاحب کنند همانطور که خیلی از هنرمندان و ورزشکاران و دیگر کسانی که تخصص و کارآیی لازم را نداشتند این شغل‎ها را تصاحب کردند.

سوژه‎سازی‎ها چه بلایی سر انتخابات می‎آورد؟

بسیاری از مردم عادی که در روز اول برای ثبت‎نام به وزارت کشور آمده بودند به لطف عکس‎های عکاسان و سوژه سازی‎ها و طنزپردازی‎های خبرنگاران سوژه شبکه‎های مجازی شده بودند. اما این از سیل آدم‎های ناشناسی که در روز دوم  برای ثبت‌نام به وزارت کشور آمده بودند، چیزی کم نکرده بود. 

جوان 19 ساله‎ای برای ثبت‌نام آمده بود، می‎گفت: به خانواده‎اش خبر نداده است. او معتقد بود رئیس‎جمهور فقط باید مطیع رهبر باشد و دیگر ملاک‎ها چندان مهم نیست. 

پیرمردی آمده بود تا ثبت‎نام کند، لباسی با طرح پرچم ایران پوشیده بود، قرآن در دست داشت و معتقد بود نوکر مردم ایران است. 

به نظر می‎رسد یکی از عواملی که می‎تواند مردم را از رفتن پای صندوق های رای باز دارد همین شوخی با انتخابات است. در حاشیه سوژه‎های انتخاباتی خیلی از  مردم بیان کردند حضور در چنین انتخاباتی که همه آن را به شوخی گرفتند کار درستی نیست.

حریرچی اظهار کرد: سوژه کردن این افراد یک ضدتبلیغ برای حضور مردم در انتخابات است. رسانه‎ها می توانند حضور مردم را طور دیگری نشان دهند مثلا حضور مردم برای رای دادن را نشان دهند. اینکه رسانه‎ها این افراد را دوره می‎کنند دست اندازی به نظام و توهین به مردم است. 

قبح ریاست‎جمهوری شکسته شد

روز سوم با سوژه‎های جدید برای طنزپردازی آغاز شد، تعداد شهروندانی که برای ثبت‎نام آمده بودند از دو روز قبل خیلی بیشتر بود. 

اگرچه این افراد برای خبرنگارن و فضای مجازی سوژه محسوب می شدند  اما اکثرشان با قصدی جدی  برای ثبت‎نام و با این گمان آمده بودند که شانس رئیس‎جمهور شدن دارند. چرا موج عظیمی از مردم با خود فکر می‎کنند که می‏‎توانند رییس‎جمهور شوند؟

قانعی‎راد گفت: ما چیزهایی را در جامعه خودمان دم دستی کردیم. منزلت پایگاه شغلی و اجتماعی را کاهش دادیم. ریاست‎جمهوری باید دارای منزلت باشد. وقتی افرادی بدون پشتبانه سیاسی و برخورداری از تجربه کار کردن در حزب پست‎های بالای کشور را اشغال می‎کنند، مردم هم با خود فکر می‎کنند این هم شغلی است مانند شغل‎های دیگر، شاید شانس آوردیم و رئیس‎جمهور شدیم. 

شعارهای کلیشه‎ای حرفی برای گفتن دارد

خیلی از کسانی که برای ثبت‎نام آمده بودند چند شعار مشترک داشتند، «اصلاح سیستم بانکیآ و «بهبود وضعیت اشتغال»  بیشترین اشتراک را در میان شعارهای انتخاباتی ناشناخته‎ها داشت. 

فردی پلاکارد به دست آمده بود، روی پلاکاردش نوشته بود: «با تیشه آمده‎ام برای قطع ریشه فساد».

این وجه اشتراک در شعارها نشان می‎دهد مردم فقط برای خودنمایی به وزارت‎کشور نیامده‎اند بلکه شاید هدف‎های جدی‎تری داشته باشند. 

حریرچی بیان کرد: تنها دلیل حضور این جمعیت برای ثبت‎نام خود‎نمایی نیست. اینکه اکثر افرادی که می‎آیند شعارهای یکسانی  در مورد وضع اقتصاد و اشتغال و... می‎دهند، شعارهایی که مربوط به ضعف‎های دولت فعلی می‎شود این را به ذهن می‎رساند که این روند تبلیغی علیه دولت فعلی است.

پایان ثبت‎نام ناشناس‎ها

خیلی‎ها آمدند عکس گرفتند، سوال‎های خبرنگاران را پاسخ دادند و در نهایت ثبت‎نام کردند. خیلی‎ها هم پشت در ماندند و در ازدحام جمعیت خبر آمدنشان گم شد. 

به نظر می‎رسد. حضور این تعداد از افراد ناشناخته برای ثبت‎نام در انتخابات ریاست‎جمهوری یا به عبارتی دیگر شوخی با ریاست‎جمهوری دلایل مختلفی دارد. خیلی از این افرادی که به وزارت‎کشور مراجعه کرده‎اند گفته‎اند که به دلیل دیده شدن اینجا آمده‎اند. آنها این پنج روز را فرصت مناسبی  برای بیشتر دیده شدن می‎دانند. برخی دیگر از این افراد می‎دانند قرار است ردصلاحیت شوند و یا حتی سوژه رسانه‎ها و فضای مجازی اما، این سوژه شدن را به جان خریده‎اند تا حرفشان را به گوش همه برسانند. آنها معتقد‎اند این پنج روز فرصت خوبی است تا حرف‎هایشان شنیده شود.

در هر حال اینکه یکی از مهم‎ترین مسائل کشور به سوژه شوخی و طنز تبدیل شده است در درجه اول به بدنه نظام ضربه می‎زند و شورانتخاباتی را در مردم از بین می‎برد. 

حریرچی با تاکید بر اینکه این فضا ضدتبلیغی برای دولت است در پایان گفت: کسانی که این فضا را برای تبلیغ علیه دولت ایجاد می‎کنند نمی‌دانند با ایجاد چنین فضاهایی و شوخی با انتخابات، تنها رقیب را از دور خارج نمی‎کنند بلکه کل بدنه نظام را دست می‎اندازند و به آن ضربه می‎زنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان