تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

«رئیسی» برای اصولگرایان یک نامزد بالقوه بعد از «قالیباف» است

صادق زیباکلام با تاکید بر اینکه در رابطه با رئیسی از ابتدا هم اجماع زیادی وجود نداشت گفت: در حقیقت برخی از اصولگرایان ایشان را یک نامزد بالقوه بعد از قالیباف می‌بینند بطوری که همین گروه موافق ورود او به عرصه رقابت ریاست‌جمهوری هم نیستند و از اول هم این دغدغه را داشتند که اگر اصولگرایان پشت رئیسی قرار گیرند، شکست سنگینی خواهند خورد.
رویداد۲۴-صادق زیباکلام با تاکید بر اینکه در رابطه با رئیسی از ابتدا هم اجماع زیادی وجود نداشت گفت: در حقیقت برخی از اصولگرایان ایشان را یک نامزد بالقوه بعد از قالیباف می‌بینند بطوری که همین گروه موافق ورود او به عرصه رقابت ریاست‌جمهوری هم نیستند و از اول هم این دغدغه را داشتند که اگر اصولگرایان پشت رئیسی قرار گیرند، شکست سنگینی خواهند خورد.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب با اعلام کاندیداتوری رسمی سید ابراهیم رئیسی گرچه او خود را فراجناحی دانسته و وابستگی به احزاب را رد کرده است، حمایت خود از او را اعلام کردند، اما با این وجود مشخص نیست که رئیسی کاندیدا نهایی و اصلح آنها باشد.

محمد باقر قالیباف یکی از 4 کاندیدا جبهه مردمی نیروهای انقلاب است که پس از رئیسی قرار دارد. او نسبت به سایرین هم در بین مردم شناخت شده‌تر محسوب می‌شود و همین که در نظر سنجی‌های اخیر اصولگرایان آرای بالاتری را به خود اختصاص داده است. بنابراین از آنجا که این طیف سیاسی تمام تلاش خود را بر آن گذاشته تا حسن روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور تک دوره‌ای معرفی کند، به طور حتم فردی کاندیدای نهایی آنها خواهد بود که شانس پیروزی را بالا ببرد.

اما در صورتی که ابراهیم رئیسی با یا بدون حمایت اصولگرایان بر تصمیم خود پافشاری کند و برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها در صورت نهایی شدن کاندیداتوری قالیباف از میدان انتخابات خارج نشود، به طبع از شانس بسیار پایینی برخوردار خواهد بود، به ‌طوری‌که شاید سمت احتمالی آینده او را که از مقام ریاست‌جمهوری در سطح بالاتری قرار دارد را تحت تاثیر قرار دهد و این مسئله‌ای است که اصولگرایان بر آن آگاهی کامل دارند.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره عدم استقبال اصولگرایان از نامزدی رئیسی گفت: تا به اینجا کار حدس زده می‌شود که آقای قالیباف قرار است به نفع آقای رئیسی کنار رود که در مقابل آن در صورت دست یافتن به مقام ریاست‌جمهوری از سوی ابراهیم رئیسی، قالیباف به عنوان معاون اول او انتخاب شود. 

وی درباره دلیل این مسئله بیان کرد: دغدغه جدی درباره عدم تجربه اجرایی رئیسی وجود دارد و واقعیت این است که آقای رئیسی جز قوه قضائیه هیچ تجربه اجرایی در امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، سیاست خارجی و یک دو جین مسائل دیگری که ذیل مسائل اجرایی می‌آید را ندارد، بنابراین فرض بر این است که قالیباف معاون اول ایشان می‌شود تا برخی از نداشته‌ها بدینوسیله جبران شود.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: منتهای مراتب مشکل اساسی که در رابطه با آقای رئیسی وجود دارد  جدا از اینکه اصولگرایان در مجموع با مسئله ریزش محبوبیت روبرو هستند و در انتخابات ریاست جمهوری 92 و مجلس شورای اسلامی 94 مشاهده شد که پایگاه اجتماعی خود را در شهرهای بزرگ، لایه های اقشار تحصیلکرده، جوانان دهه 60 و 70 از دست داده‌اند، شخص رئیسی هم از این امر در بین مردم مستثنی نیست. 

زیباکلام در این باره افزود: با این اوصاف مشکل اساسی آقای رئیسی علاوه بر نبود محبوبیت، این است که از جانب جناحی برگزیده می‌شود که خود با مشکل فقدان محبوبیت مواجه است علاوه بر این حوادث سال 67 به نام آقای رئیسی به ثبت رسیده و او باید درهفته‌های آینده در این خصوص به توضیح بپردازد و شهبات را برطرف کند زیرا سکوت در این باره مشکلات را حل نخواهد کرد و در مجموع رئیسی شانس زیادی برای کسب موفقیت در انتخابت ریاست‌جمهوری اردیبهشت ماه ندارد. 

این استاد دانشگاه در رابطه با این سوال که آیا اصولگرایان با علم بر اینکه او در ریاست‌جمهوری موفق نخواهد بود و این امر بر سمت بالاتر از ریاست‌جمهوری تاثیر گذاراست، ازاو حمایت کردند پاسخ داد: در رابطه با رئیسی از ابتدا هم اجماع زیادی وجود نداشت و در حقیقت برخی از اصولگرایان ایشان را یک نامزد بالقوه بعد از قالیباف می‌بینند بطوریکه همین گروه موافق ورود او به عرصه رقابت ریاست‌جمهوری هم نیستند و از اول هم این دغدغه را داشتند که اگر اصولگرایان پشت رئیسی قرار گیرند، شکست سنگینی خواهند خورد. علاوه بر این شکست رئیسی یک نقطه منفی برای آینده سیاسی او در صورتی که بخواهد در آینده وارد رهبری نظام شود، به حساب می‌آید. 

وی در این رابطه که آیا اصولگرایان حامی رئیسی او را بازی داده‌اند، اظهار داشت: آقای رئیسی بازی نخورده است، همانطور که اشاره شد، بین اصولگرایان دو دستگی وجود دارد و عده‌ای معتقدند که صحبت‌های زیبا کلام درست نیست و ایشان پیروز خواهد شد زیرا مرکز ثقل آرا او را  حمله به روحانی و انتقاد از دستاوردهای اقتصادی دولت می‌دانند.

زیباکلام اضافه کرد: البته قانونی وجود ندارد که اگر کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورد، نمی‌تواند ولی فقیه باشد و بحثی که در این میان مطرح می‌شود، پرستیژ اجتماعی است که موافقان حضور رئیسی بر این اعتقادند تا زمان روی دادن این اتفاق در نظر مردم خبرها باقی نخواهد ماند و فراموش می‌شود، بنابراین چندان مهم نیست و نمی‌تواند مانع حضور رئیسی در انتخابات باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
2
زرشک زیباکلام ،تو راست میگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
0
1
این. آقا قبلا هم گفته بودریسی کاندید.نميشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
0
1
مثل همیشه: چرت وپرت گویی :)))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
1
مثل همیشه اراجیف بی سر و ته
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
1
خیلی خندیدیم خدا خیرتون بد....
جوک داشتین بازم بزارین!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان