تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
گزارش رویداد۲۴ از بازتاب رد صلاحیت احمدی‌نژاد در رسانه‌های جهان؛

شخصیت قطبی‌کننده در ایران و جهان رد صلاحیت شد

شب گذشته نامزدهای تأیید صلاحیت شده برای شرکت در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی شورای نگهبان تعیین شدند و در میان آن‌ها نامی از محمود احمدی‌نژاد که با جوسازی رسانه‌ای گسترده‌ای وارد این کارزار شده بود، به چشم نمی‌خورد. رد صلاحیت وی به‌عنوان یک شخصیت قطبی ساز از نگاه غرب بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.
 رویداد۲۴- شب گذشته نامزدهای تأیید صلاحیت شده برای شرکت در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی شورای نگهبان تعیین شدند و در میان آن‌ها نامی از محمود احمدی‌نژاد که با جوسازی رسانه‌ای گسترده‌ای وارد این کارزار شده بود، به چشم نمی‌خورد. رد صلاحیت وی به‌عنوان یک شخصیت قطبی ساز از نگاه غرب بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

به گزارش  رویداد۲۴، در همان ساعات اولیه اعلام اسامی تأیید صلاحیت شده‌ها، بیش از آنکه فهرست شش کاندید اصلی مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گیرد، عدم وجود نام رئیس دولت نهم و دهم در این فهرست توجه رسانه‌های جهان را جلب کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور قطبی کننده سابق ایران از شرکت در انتخابات منع شد» نوشت: شورای نگهبان رئیس‌جمهور دو دوره‌ای سابق ایران را به همراه صدها نفر دیگر از حضور در انتخابات ماه آینده ایران منع کرد.

در ادامه این گزارش آمده: هنوز هیچ دلیل رسمی برای رد صلاحیت‌ها در انتخابات 19 مه عنوان نشده است. باوجودآنکه رد صلاحیت احمدی‌نژاد دور از انتظار نبود، زمان اعلام آن –تقریباً نزدیک نیمه‌شب، دو روز پیش از زمان برنامه‌ریزی‌شده برای انتشار فهرست نامزدها- تا اندازه‌ای غیرعادی بود.

احمدی‌نژاد به دلیل انتقادات تندوتیز خود از آمریکا و اسرائیل، انکار هولوکاست و پیروزی در دومین دور انتخابات در سال 2009 که مخالفانش آن را مردود خواندند، در غرب به‌عنوان یک شخصیت قطبی کننده شناخته می‌شود.

ای بی سی نیوز در خبر خود با تیتر «محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شد» نوشت: احمدی‌نژاد که حتی در میان شخصیت‌های تندروی ایران هم یک شخصیت قطبی کننده است، هفته گذشته با ثبت‌نام در انتخابات کشور را در بهت و حیرت فرو برد. رهبر ایران پیش‌ازاین به وی توصیه کرده بود در انتخابات شرکت نکند.

او در زمان ثبت‌نام گفته بود که برای حمایت از حمید بقایی، معاون اول سابق خود دست به ثبت‌نام زده که البته بقایی هم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

حسن روحانی با 68 سال سن امیدوار است که بتواند با کسب آرای مردم به دیگر وعده‌های خود در مورد آزادی شخصی بیشتر در داخل و گشایش بیشتر در حوزه بین‌الملل مانند آنچه در جهت بهبود شرایط بد اقتصادی ایران انجام می‌دهد، عمل کند. این انتخابات از بسیاری جهات یک همه‌پرسی به مذاکرات مهم دولت وی در مورد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان در سال 2015 خواهد بود.

خبرگزاری یو پی آی با تیتر «ایران احمدی‌نژاد را از شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری منع کرد» به پوشش این خبر پرداخته و نوشت: احمدی‌نژاد با چندین و چند پرونده قضایی، با ثبت‌نام در انتخابات مردم ایران را شگفت‌زده کرد چراکه رهبر معظم جمهوری اسلامی به وی توصیه کرده بود که نیاید. وی که از سال 2005 تا 2013 رئیس‌جمهور ایران بود، به همراه 1600 متقاضی دیگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد تا تنها شش کاندید وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شوند.

الجزیره نیز در پوشش این خبر نوشت: محمود احمدی‌نژاد که در اوت 2013 پس از دو دوره چهار ساله سرکشی، ایران را در حوزه داخلی با شکاف مواجه کرده بود، از نظر بین‌المللی به انزوا کشانده بود و از نظر اقتصادی دچار مشکل کرده بود، رد صلاحیت شد. انتخاب دوباره وی به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال 2009 باعث شد ایران با گسترده‌ترین اعتراضات از آغاز انقلاب اسلامی در سه دهه قبل، روبرو شود.

گاردین نیز ضمن پوشش خبر رد صلاحیت شدن احمدی‌نژاد نوشت: خروج احمدی‌نژاد از رقابت‌ها بدین معنی است که انتخابات ریاست جمهوری رقابت میان روحانی، رئیسی و قالیباف خواهد بود. از سوی دیگر اسحاق جهانگیری پیش‌ازاین اعلام کرده بود که ورودش به انتخابات یک اقدام تاکتیکی است و قصد دارد در نهایت به نفع روحانی کنار برود. این باور وجود دارد که او وارد رقابت‌ها شد تا در دفاع از میراث روحانی و کسب زمان بیشتر در مناظرات کمک حال روحانی باشد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
2
1
هنوز هم انتخاب ما احمدی نژاد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
0
2
این همونی نبود که مراجع تقلید طرفدارش بودن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
1
نظ آقا به نظر کی نزدیک بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات شما
پیشخوان