تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
از ايجاد رونق در صنايع وابسته تا همكاري هاي بين المللي؛

تحقق اهداف تعيين شده در ايران خودرو

فعاليت هاي گروه صنعتي ايران خودرو در سال هاي اخير هم راستا با سياست هاي اقتصادي ترسيم شده، نتايج ارزشمندي را عايد اقتصاد ملي كشور كرد. اين گروه صنعتي با بهبود فضاي كسب و كار و توسعه همكاري هاي بين الملل توانست زمينه دست يابي به اهداف و شاخص هاي تعيين شده صنعت خودرو كشور را فراهم كند.
رویداد۲۴-فعاليت هاي گروه صنعتي ايران خودرو در سال هاي اخير هم راستا با سياست هاي اقتصادي ترسيم شده، نتايج ارزشمندي را عايد اقتصاد ملي كشور كرد. اين گروه صنعتي با بهبود فضاي كسب و كار و توسعه همكاري هاي بين الملل توانست زمينه دست يابي به اهداف و شاخص هاي تعيين شده صنعت خودرو كشور را فراهم كند.    

گروه صنعتي ايران خودرو كه با روي كار آمد دولت يازدهم خودروساز شدن را هدف اصلي خود عنوان كرد حال بعد از گذشت كم تر از 4 سال از تغيير رويكردها و روش هاي مديريتي،‌ علاوه بر احياي خطوط توليد و بازگرداندن تعداد زيادي از كارگران قطعه سازي به خطوط توليد، توانست در مسير همكاري هاي بين الملل موفق عمل كرده و اولين محصول مشترك با خودروساز معتبر جهاني را روانه بازار كند.

ايران خودرو به عنوان بزرگ ترين خودروسازي كشور كه بالاترين سهم را در ميان خودروسازان دارد، با اجراي سياست هاي درست و به موقع، خودروسازي كشور را احيا كرده و اين لوكوموتيو را كه مدتي از ريل خارج شده بود را به مسير اصلي بازگرداند.

 ارتقاي سهم بازار به بيش از 50 درصد در سال هاي 93 تا 95 ، تبديل شدن از حالت زياد دهي به سوددهي از سال 93، حذف كامل توليد خودروهاي با كسري و جلوگيري از راكد شدن سرمايه و نقدينگي، اجراي پروژه هاي بهبود با ماهيت كاهش و كنترل هزينه و افزايش درآمد و به بازدهي رساندن و فروش دارايي هاي راكد و غير اقتصادي تنها بخشي از نتايج فعاليت هاي ايران خودرو در سال هاي اخير و توسعه و تداوم روند رو به رشد آن است.

روند توليد خودرو سبك در ايران خودرو

در سال 91 توليد در ايران خودرو متاثر از تحريم هاي بين المللي كاهش قابل توجهي يافت و تاثير تحريم ها در خطوط توليد قطعه سازان نيز نمايان شد. از  زمان اعمال تحريم ها در سال 91 تا نيمه نخست سال 92 تيراژ توليد رو به كاهش نهاد و تعداد زيادي از محصولات به صورت ناقص و با كسري قطعه در خيابان هاي ايران خودرو متوقف شد. ايران خودرو توانست در مدت زمان كوتاهي شرايط را به زمان قبل از تحريم ها بازگرداند.

توليد در نيمه دوم سال 92 احيا شد و بسياري از كارخانه هاي قطعه سازي كارگران خود را بر سر كار بازگرداندند. در اين سال 365 هزار خودرو به توليد رسيد و بسياري از خودروهاي ناقص كف كارخانه كامل و به دست مشتريان رسيد. با اين اقدام سرمايه هنگفتي از ايران خودرو كه به صورت راكد درآمده بود به چرخه توليد بازگشت. از ابتداي سال 93 نيز با تامين به موقع، ديگر هيچ خودروي ناقصي از خط توليد عبور نكرد و ايران خودرو توانست در اين سال 601 هزار دستگاه خودرو را توليد و روانه بازار كند. روند افزايش توليد در ايران خودرو به همراه اجراي پروژه هاي افزايش و بهبود كيفيت محصولات همچنان ادامه يافت و در سال گذشته نيز اين شركت توانست با توليد 625 هزار دستگاه انواع خودرو سواري و وانت سهم بيش از 50 درصدي خود در بازار را حفظ كند.

توسعه محصولات

ايران خودرو در سال هاي اخير در زمينه توسعه محصولات و مديريت بازار فعاليت هاي زيادي را انجام داده است. اين شركت در صدد بوده تا با تنوع بخشي به سبد محصولات در بخش هاي مختلف ابعادي و قيمتي بازار به سلايق متنوع مشتريان پاسخ دهد. اين امر با راه اندازي مجدد مركز طراحي و توسعه محصول و تسريع در توسعه پروژه هاي محصولي محقق شده است. توسعه پروژه هاي پلتفرم و قواي محركه نيز بخش ديگري از اقدامات اين بخش محسوب مي شود.

همكاري هاي بين الملل

توسعه مدل همكاري مولتي برند و تغيير راهبردي سهم شركاي خارجي در محصولات و افزايش توان چانه زني در نحوه همكاي ها با تاكيد و صادرات و بالانس ارزي بخشي از تلاش هاي ايران خودرو در همكاري با شركت هاي خارجي است.

ايران خودرو در همكاري هاي جديد خود با خودروسازان خارجي بر سرمايه گذاري طرف خارجي در خطوط توليد تاكيد كرده و صادرات 30 درصدي توليدات مشترك را به عنوان سرفصل مهم قراردادها مد نظر قرار داده است. سرمايه گذاري طرف خارجي در كل زنجيره ارزش از تحقيق و توسعه تا خدمات پس از فروش را شامل مي شود.

ايران خودرو توانسته اولين ثمره برجام در صنعت را به نام خود كند و با اجرايي كردن قرارداد خود با شركت پژو اولين و مهم ترين گام در مسير خودروساز شدن را بردارد.

دور تازه همكاري ايران خودرو با پژو فرانسه با تاسيس شركت مشترك ايكاپ آغاز شد. مدل همكاري جديد اين دو شركت به صورت سرمايه گذاري مشترك و يا همان جوينت ونچر است. ايران خودرو و پژو به صورت 50-50 در اين شركت سرمايه گذاري كرده اند كه اين سرمايه گذاري شامل كل زنجيره ارزش خودرو شامل طراحي و توسعه محصول، تامين قطعات، توليد خودرو، فروش و بازاريابي، خدمات پس از فروش و صادرات است. با اجراي اين قرارداد تكنولوژي و دانش روز در همه حوزه ها به خودروسازي ايران منتقل مي شود. انجام تحقيقات مشترك در حوزه فعاليت هاي مهندسي، ارتقا و بروز آوري پلتفرمهاي مشترك و توسعه محصولات جديد در اين جوينت ونچر از ديگر موارد پيش بيني شده در قرارداد ايران خودرو با پژو است.

داخلي سازي محصولات مشترك با پژو از سرفصل هاي مهم همكاري ايران خودرو با اين شركت است. خودروهاي توليدي در پايان سال نخست به 40 درصد داخلي سازي عرضه خواهند شد.

ايران خودرو در اين قرارداد حق استفاده از پلتفرم هاي موجود و آتي در ايكاپ را براي توسعه محصولات برند خود با پلتفرم پژو 208، 301 و 2008 را نيز كسب كرده است.

در فاز اول قرارداد با پژو خودروهاي پژو 2008، 301 و 208 وارد بازار خواهد شد. كه در اولين گام خودرو 2008 توليد شده و در آستانه ورود به بازار قرار دارد. همچنين واردات برخي خودروهاي برند پژو كه داخلي سازي آن صرفه اقتصادي ندارد در قالب قرارداد واردات بين ايكاپ و پژو صورت خواهد گرفت. اين خودروها با استفاده از ظرفيت شبكه فروش و خدمات پس از فروش ايران خودرو به فروش خواهند رسيد.

همچنين تغيير مدل همكاري و ايجاد انگيزه براي توليد خودروهاي تجاري و سرمايه گذاري مشترك در عرضه خودروهاي سواري با شركت بنز از ديگر اقدامات ايران خودرو در عرصه مشاركت هاي خارجي است.

شركت سوزوكي نيز از ديگر برندهاي مطرح جهاني است كه ايران خودرو براي توليد محصول مشترك با آن همكاري مي كند.

در فاصله سال هاي 85 تا 95 ايران خودرو تعداد 237 هزار خودرو را به بازارهاي مختلف هدف صادر كرده است كه از اين تعداد 104 هزار دستگاه محصول سمند صادر شده است. در اين بين كشور عراق مهم ترين بازار صادراتي ايران خودرو به شمار مي رود.

فعاليت هاي زيست محيطي ايران خودرو

ايران خودرو براساس رسالت خود مبني بر حفاظت از محيط زيست و كاهش آلايندگي ها، در زمينه توسعه قواي محركه و توليد موتور با استانداردهاي آلايندگي روز تلاش مي كند. اين شركت حذف موتورهاي قديمي و ارتقاي موتورهاي فعلي را هدف قرار داده و در صدد است تا با اجراي راهبرد توليد موتورهاي كم حجم، كاهش آلايندگي موتورها همراه با افزايش راندمان و كارايي باشد.

از سويي ديگر صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهاي سه سيلندر توروبو شارژ با قدرت بيشتر همزمان با مصرف سوخت و ميزان آلايندگي كمتر حركت كرده است. با اين رویکرد گروه صنعتي ايران خودرو و شركت ماهله آلمان قرارداد طراحي و توليد خانواده اي از موتورهاي سه سيلندر را امضا كردند.

طراحي و توليد خانواده اي از موتورهاي سه سيلندر موضوع قرارداد ايران خودرو و شركت ماهله است كه ارزش اين قرارداد 5 هزار ميليارد ريال برآورد شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

نظرات شما
پیشخوان