تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
گلوبالیست:

انتخاب یک تندرو در ایران به نفع ترامپ است

شرایط فعلی چندان مورد رضایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیست. او در رقابت‌های انتخاباتی خود توافق هسته‌ای را یکی از بدترین توافق‌های تاریخ خوانده و متعهد به برچیدن آن شده بود. این توافق دو سال پیش میان ایران و قدرت‌های اصلی جهان نهایی شد.
رویداد۲۴- شرایط فعلی چندان مورد رضایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیست. او در رقابت‌های انتخاباتی خود توافق هسته‌ای را یکی از بدترین توافق‌های تاریخ خوانده و متعهد به برچیدن آن شده بود. این توافق دو سال پیش میان ایران و قدرت‌های اصلی جهان نهایی شد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از گلوبالیست، اما ترامپ از زمان روی کار آمدن با ناامیدی دریافته که مجبور است اذعان کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. استراتژی او ناشی از این برداشت است که اگر قرار بود او به‌طور یک‌جانبه به این توافق خاتمه دهد، ایالات‌متحده قادر به انجام آن نبود.

متحدان اروپایی آمریکا در کنار روسیه و چین، پایان دادن به توافق را محکوم خواهند کرد، به تعهدات خود در توافق پایبند خواهند بود و از انجام اقدامات تنبیهی که ممکن است آمریکا خواستار آن باشد، امتناع می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، خاتمه دادن به برجام توانایی نفوذ آمریکا بر ایران را به‌شدت کاهش خواهد داد.

بااین‌حال، با توجه به اینکه ترامپ همواره می‌خواهد غیرقابل پیش‌بینی باشد، احتمال پایان دادن به توافق را به‌طور کامل رد نکرده است. او در پاسخ به سؤال آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا به توافق پایبند خواهد بود، گفت: «ممکن است نباشیم.»

این در حالی است که سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران، یعنی عربستان و اسرائیل از زمان نهایی شدن آن، از دولت ترامپ خواسته‌اند که آن را پاره نکند.

بی‌تردید هم عربستان و هم اسرائیل منتقد برجام هستند اما ادعایشان این است که این توافق ایران را به مدت یک دهه از ظرفیت تولید تسلیحات هسته‌ای دور کرده است. از دید آن‌ها، ظهور ترامپ و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر او نسبت به ایران، از رویکرد آن‌ها حمایت می‌کند. 

بااین‌حال، یک ترامپ ناامید ساکت نخواهد نشست. به همین دلیل است که او هر بار به دنبال راهی برای تحریک ایران به‌منظور عقب‌نشینی این کشور از توافق است. سیاست وی در قبال ایران خطر به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی را به دنبال دارد –البته این پیامد ناخواسته سیاست وی خواهد بود، نه یک نتیجه برنامه‌ریزی‌ شده.

با توجه به این مسائل، نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت در ایران می‌تواند به نفع ترامپ باشد- اگر یک تندرو بجای حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود.

اما ترامپ تنها کسی نیست که آماده بازی با آتش است. چین را هم وارد کنید. آن‌ها در مورد ساخت یک کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در عربستان به توافق رسیده‌اند. این گام به‌تنهایی می‌تواند یک مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین را به راه اندازد که دشمنی‌ها در منطقه را به یک سطح کاملاً جدید و خطرناک‌تر ارتقا خواهد داد.

در پی مخالفت آمریکا با به اشتراک‌گذاری پیشرفته‌ترین فناوری هواپیمای بدون سرنشین، چین با راه‌اندازی نخستین تأسیسات تولیدات دفاعی خارجی خود در عربستان موافقت کرد.

این توافق که باعث می‌شود عربستان بتواند بدون به خطر انداختن نیروهای نظامی خود، نقاط مختلف را هدف قرار دهد، ایران و دیگر کشورها را به سمت تلاش برای برابری تسلیحاتی سوق می‌دهد و می‌تواند آغازگر یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
1
0
کسی که تند روی میکنه باید یکی تندرو چلوش بایسته نه یک نفر سازش کار که تندرو هی تو سر سازشکار بزنه هی تهدید تحریمها رو بیشتر کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
1
0
هدف کودتای آمریکایی-انگلیسی-آخوندی سال۱۳۵۷ و روی کار آوردن رژیم عربی شیعه در ایران همین بود تا ایران و خارمیانه ویران و تجزیه وغارت شوند و آخوندهای انگلیسی به خوبی این نقش تاریخی خیانتکارانه را ایفا کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
منظور ترامپ از تندرو يكي مثل خودش است كه عجله دارد خود و همه داشته هايش را براي رسيدن به تمدن ژاره شده آمريكا برساند. برجام اين راه را كوتاه مي كند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان