تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
واشنگتن‌پست:

مناظره اول نشان داد «رئیسی» رقیب «روحانی» نیست

تا همین چند روز پیش این‌طور تصور می‌شد که ابراهیم رئیسی، یک محافظه‌کار تندرو همان مدعی اصلی است که در رقابت‌های انتخاباتی جایگاه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را هدف قرار داده است.
رویداد۲۴- تا همین چند روز پیش این‌طور تصور می‌شد که ابراهیم رئیسی، یک محافظه‌کار تندرو همان مدعی اصلی است که در رقابت‌های انتخاباتی جایگاه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را هدف قرار داده است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از واشنگتن‌پست، در فصل داغ انتخاباتی ایران، نامزدی رئیسی خیلی زود پس از عملکرد ضعیفش در مناظره زنده تلویزیونی در سایه قرار گرفت.

شش نامزد تأیید شده از سوی شورای نگهبان روز جمعه در نخستین دور از سه مرحله مناظراتی انتخابات 29 اردیبهشت، حضور یافتند.

مناظره به ویژگی محبوب انتخابات ایران تبدیل شده و مخاطبان زیادی را تنها چند هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جذب می‌کند.

مناظره روز جمعه با حضور شش کاندیدای ریاست جمهوری ایران با محوریت مسائل اجتماعی برگزار شد.

رئیسی که محبوب اردوگاه محافظه‌کاران است، نتوانست به‌خوبی در این مناظره ظاهر شود و تأثیرگذاری اندکی داشت.

او به‌طورکلی در مورد افزایش یارانه به قشر فقیر صحبت کرد و تلاش کرد از پیام پوپولیستی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران بهره‌برداری کند اما کاریزمای بسیار اندکی داشت.

رضا اکبری، مدیر برنامه موسسه گزارش جنگ و صلح در واشنگتن گفت: «رئیسی که مشخص بود تصمیم گرفته آرام بماند، از ورود به هرگونه مقابله جدی با دیگر نامزدها اجتناب کرد.»

وی در ادامه افزود: «صرف‌نظر از این مسئله، رئیسی بر سیاست‌های پوپولیستی کاهش فقر، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد مسکن دولتی تأکید کرد.»

اما رئیسی نتوانست به‌عنوان یک جایگزین متقاعدکننده برای روحانی ظاهر شود. وی بازنده اصلی مناظره بود و این سؤال را ایجاد کرد که چه کسی رقیب اصلی روحانی خواهد بود.

روحانی که از سال 92 رئیس‌جمهور ایران است، به دلیل استراتژی دیپلماسی با غرب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مورد انتقاد قرار گرفته، چراکه این اقدامات وی نتوانست کمک چندانی به ارتقا سطح زندگی مردم عادی کند. روحانی مذاکرات در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را مدیریت کرد و درنهایت به لغو تحریم‌ها در قبال محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران رضایت داد.

در مناظره روز جمعه مشخص شد که روحانی چه کسی را رقیب اصلی خود می‌داند – و آن رئیسی نبود. روحانی به همراه اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور در مقابل محمدباقر قالیباف که از چهره‌های محافظه‌کار و شهردار در آستانه رسوایی تهران است، موضع‌گیری کردند.

قالیباف در انتخابات قبلی از روحانی شکست خورد، ضمن اینکه او متهم به فساد در دوره شهردار بودنش است. اما در مناظرات او خود را به‌عنوان مناظره کننده‌ای تأثیرگذار به رخ کشید و حتی به سمت استفاده از لفاظی های پوپولیستی رفت و دولت روحانی را متهم به عدم زندگی در میان مردم کرد.

اکبری گفت: «قالیباف در مقایسه با رئیسی چهره سیاسی شناخته‌شده‌تری است و تجربه مشاغل دولتی را هم داشته است. بنابراین او دارای حامیانی با پایگاه تشکیلاتی است. او سخنران فصیحی است و آگاهی خوبی در مورد تفاوت‌های ظریف حوزه سیاست عمومی دارد و همین مسئله او را به یک مدعی جدی برای ریاست جمهوری تبدیل می‌کند.»

اما جهانگیری در این مناظره در هر زمینه‌ای از حال و گذشته قالیباف – از ریاست پلیس ایران تا جمع‌آوری زباله‌ها در ایران- مقابل وی ایستاد.

محمدعلی شعبانی، سردبیر بخش ایران المانیتور حین برگزاری مناظره توییت کرد: «این یک سلاخی است. جهانگیری حال قالیباف را به دلیل جمع‌آوری زباله در تهران مورد حمله قرار داده است.»

عملکرد جهانگیری در مناظره روز جمعه تحسین مردم در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و او به‌طور گسترده پیروز این مناظره معرفی شد.

اما به گفته تحلیل گران انتظار می‌رود جهانگیری درنهایت به نفع روحانی از رقابت‌ها کناره‌گیری کند. البته مهارت‌های مناظره‌ای رئیس‌جمهوری مستقر نیز با واکنش مثبت مردم روبرو شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
1
1
رئیسی قبلا هم گفته بازم میگه رقیب روحانی که وعده ها و حرفای سال 92 خودشته!!

رقیب رئیسی فقر و بیکاری هست!! رقیب رئیسی 4 درصدی ها هستند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان