تاریخ انتشار: ۲۰:۴۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
افتتاح فاز نخست ستاره خلیج فارس از زاویه‌ای دیگر

اگر برجام نبود...

ستاره خودکفایی در بنزین سرانجام با افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیخ فارس روشن شد، پروژه‌ای که هرچند تحریم‌ها گریبان روند ساخت آن را گرفت اما با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن سد تحریم‌ها آرزوی دیرینه ایران به تحقق پیوست.
رویداد۲۴_ستاره خودکفایی در بنزین سرانجام با افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیخ فارس روشن شد، پروژه‌ای که هرچند تحریم‌ها گریبان روند ساخت آن را گرفت اما با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن سد تحریم‌ها آرزوی دیرینه ایران به تحقق پیوست.

 نقش برجام چنان در روند ساخت این پالایشگاه تاثیر گذار بود که ریاست جمهور در آخرین اظهارات خود تاکید کرد اگر برجام نبود این پالایشگاه هیچگاه راه‌اندازی نمی‌شد.

ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سال ١٣٨٥ کلید خورد اما تحریم‌ها گریبان این پالایشگاه را گرفت و ساخت آن در دولت‌های نهم و دهم در دوران تحریم به دلیل نبود تجهیزات و سرمایه کافی به کندی پیش رفت.پس از برجام اجرای این طرح پالایشی شتاب گرفت و برخی واحدهای آن نظیر واحد تقطیر نیز در سال ٩٥ به بهره برداری رسید.

با  بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، علاوه بر اینکه ایران از نظر تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا می شود، به صادرکننده بنزین نیز تبدیل خواهد شد. راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ١٢ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ٤ به تولید بنزین کشور اضافه می کند.

همچنین با راه اندازی کامل این پالایشگاه روزانه ٣٦٠ هزار بشکه معیانات گازی از طریق خط لوله از عسلویه به این پالایشگاه منتقل خواهد شد و بدین ترتیب روزانه٣٦  میلیون لیتر بنزین، ١٤ میلیون لیتر گازوییل و سه میلیون و ٣٧٠ هزار لیتر سوخت جت به میزان تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می شود.

ستاره خلیج فارس به روایت معاونان وزیر نفت

به گفته حبیب‌الله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با هدف خودکفایی در تولید فرآورده‎های نفتی، پالایش ٣٦٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی دریافتی از منطقه پارس جنوبی، تولید محصولات مطابق استانداردهای کیفی اروپا، جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش‎تر و اشتغالزایی، در سال ١٣٨٤ در قالب قرارداد EPC آغاز شد.

پیمانکار اصلی EPC مشارکت فرادست انرژی فلات، تهران جنوب و بینا بوده که طرح را در سطح چهار پیمانکار فرعی در نواحی تاسیسات جانبی، تاسیسات فرآیندی، مخازن و عملیات راه اندازی تقسیم کردند. با روی کار آمدن دولت یازدهم و پروژه پالایشگاه خلیخ فارس در اولویت قرار گرفت و روند اجرایی این پروژه سرعت گرفت.

پس از تکمیل تاسیسات جانبی، اجرای عملیات خط اول تولید بنزین در اولویت قرار گرفت و برای تسریع در بهره برداری این فاز که ظرفیت تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین استاندارد را دارد، جلسات کنترل و مدیریت این طرح در وزارت نفت با حضور وزیر نفت و برگزار می شد.

همچنین عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی درمورد پالایشگاه ستاره خلیخ فارس گفت با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در مهرماه سال ٩٥ کمپرسورها و تجهیزات اصلی این طرح وارد و نصب شد به طوری که هم اکنون فاز نخست آن بهره برداری می‎شود.

بر اساس این گزارش، با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ٥ به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه و ایران به صادرکننده این فرآورده بدل می‌شود.

تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات این واحد پالایشی هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

پالایشگاه میعانات گازی خلیج‌فارس بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور است که با بهره‌برداری کامل آن معادل، ٥٥ درصد مجموع تولید سایر پالایشگاه‌های کشور می‌تواند بنزین تولید کند تا مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز برسد.

  اگر برجام نبود...

از سوی دیگر، حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز بر نقش برجام در روند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکید کرد و امروز  در جمع مردم بندرعباس گفت: امروز پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح خواهد شد، تجهیزات این پالایشگاه در کشورهای دیگر توقیف شده بود و اگر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نبود این پالایشگاه هیچگاه راه‌اندازی نمی‌شد.

وی افزود: آنهایی که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم امروز به این پالایشگاه بیایند و ببینند که همه تجهیزات خریداری شده نه تنها به ایران آمده بلکه نصب هم شده است.قبل از برجام اگر تجهیزاتی را خریداری می‌کردیم و این تجهیزات با مشکل فنی مواجه می‌شد به گردن خودمان می‌افتاد، اما امروز سازندگان آن بالای سر کار هستند تا آن‌را تحویل دهند، عهد ما در خرداد این بود که اموال ایران را حراست کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان