تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
محمدرضا خباز، استاندار سمنان در گفت‌وگو با ررویداد۲۴:

نباید تماشاچی بود، خطر بازگشت پوپولیست‎ها و برگشت به عقب جدی است

محمدرضا خباز، تأکید کرد: 12 سال پیش با تبلیغات پوپولیستی اتفاقی در کشور بارأی مردم روی داد که بعدازآن اکثریت قریب به‌اتفاق از این تصمیم پشیمان شدند زیرا درنتیجه آن کشور در یک قهقرا قرار گرفت؛ بنابراین نباید در این لحظه دست رو دست گذارد و ساکت بود و نقش تماشاچی را بازی کرد، چراکه در صورت روی کار آمدن شعار دهندگان پوپولیستی دیگر پشیمانی سودی ندارد و نتیجه آن عقب‌گرد خواهد بود.
 رویداد۲۴محمدرضا خباز، تأکید کرد:  12 سال پیش با تبلیغات پوپولیستی اتفاقی در کشور بارأی مردم روی داد که بعدازآن اکثریت قریب به‌اتفاق از این تصمیم پشیمان شدند زیرا درنتیجه آن کشور در یک قهقرا قرار گرفت؛ بنابراین نباید در این لحظه دست رو دست گذارد و ساکت بود و نقش تماشاچی را بازی کرد، چراکه در صورت روی کار آمدن شعار دهندگان پوپولیستی دیگر پشیمانی سودی ندارد و نتیجه آن عقب‌گرد خواهد بود.

محمدباقر قالیباف به مدت 12 سال شهردار تهران است، حجت‌الاسلام رئیسی نیز هرچند یک سال و دو ماه پیش به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد اما قبل‌تر و سالیان متمادی مناصب متعددی در دستگاه قضایی داشته و مصطفی میرسلیم نیز 20 سال قبل با عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته می‌شد و سیاست‌های فرهنگی و هنری دوره وزارت او زبانزد است.

اما کاندیداهایی مورداشاره به‌طوری دولت را موردحمله قرار می‌دهند که انگار هیچ پرونده مدیریتی تا به امروز نداشته‌اند و وعده‌هایی از سوی آنان به گوش می‌رسد که یادآور 8 سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است. 8 سالی که با پرداخت یارانه نقدی، خط‌کشی بین افراد، جنگ فقیر و غنا و حل مشکلات مسکن و اشتغال آغاز شد ولی با وخیم شدن شرایط این موارد به پایان رسید.

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاندار سمنان، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با نگرانی‌هایی درباره بازگشت به گذشته گفت: در یک نظام مردم‌سالار مانند نظام جمهوری اسلامی ایران ازآنجاکه تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان و از داخل صندوق رأی بیرون می‌آید،بازگشت به عقب محتمل است؛ بنابراین درصورتی‌که نخبگان، اندیشمندان و دلسوزان کشور چنین نگرانی دارند باید دست به کار شوند زیرا چنانچه دست به سکوت زنند، ممکن است تبلیغات پوپولیستی مانند گذشته پاسخ دهد.

وی در این رابطه اضافه کرد: 12 سال پیش با تبلیغات پوپولیستی اتفاقی در کشور بارأی مردم روی داد که بعدازآن اکثریت قریب به‌اتفاق از این تصمیم پشیمان شدند زیرا درنتیجه آن کشور در یک قهقرا قرار گرفت؛ بنابراین نباید در این لحظه دست رو دست گذارد و ساکت بود و نقش تماشاچی را بازی کرد، چراکه در صورت روی کار آمدن شعار دهندگان پوپولیستی دیگر پشیمانی سودی ندارد و نتیجه آن عقب‌گرد خواهد بود به طوریکه کشور تا سال‌های سال از پیوستن به کشورهای توسعه‌یافته دور خواهد شد، بنابراین خطر بازگشت به گذشته وجود دارد زیرا خداوند متعال سرنوشت‌ها را باکفایت‌ها قرار می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: باید مانند سال 76 درست انتخاب کنیم تا آثار و برکات آن‌هم در داخل و هم در خارج از کشور نمایان شود. اگر مانند سال 84 رفتار شود همان اتفاقات ناگوار باز در انتظار ما خواهد بود این امر به‌وسیله خداوند متعال هم گوشزد شده و خداوند در قرآن می‌فرماید: «من حال هیچ گروه و جمعیتی را تغییر نمی‌دهم مگر اینکه خودشان تصمیم بگیرند.» بنابراین باید کسانی که دست‌به‌قلم هستند و تریبونی در اختیاردارند و دارای مخاطبانی هم هستند وارد میدان شوند.

استاندار سمنان در خصوص ایجاد مشکلاتی مانند ممانعت برای سخنرانی‌ها یا پاره کردن بنرهای تبلیغاتی اظهار داشت: با توجه به رشد جامعه، پوپولیست نسبت به گذشته کمتر شده ولی هنوز وجود دارد و سال 96 با 76 از این لحاظ قابل‌مقایسه نیست. در سال 76 هجمه‌ها و برهم زدن مراسم‌ها خیلی شدیدتر بود، امروز مردم به این آگاهی رسیدند که با امربه‌معروف و نهی از منکر افراد خودسر را از رفتار ناپسندشان برحذرکنند، لذا بااین‌وجود هنوز هم‌چنین رفتارهایی وجود دارد.

خباز دلیل این مسئله را چنین بیان کرد: افرادی که دست به این کار می‌زنند در ابتدا خود را به‌عنوان کسانی که در چهارچوب قانون، منطق و شرع مقدس اسلام قدم برنمی‌دارند به مردم معرفی می‌سازند و در قدم بعدی ازآنجاکه شکست شان را پیش رو می‌بینند حرکت‌های کور در برنامه کاری خود قرار می‌دهند که علاوه بر بدتر شدن شرایط آن‌ها مردم را از این‌رو که در صورت مسئولیت گرفتن گروه فوق برای اداره مجدد مملکت غوغا سالاری و جوهای امنیتی حاکم خواهد شد، آگاه می‌سازند. لذا تندروها برخلاف تصور خود درواقع دست به خودزنی می‌زنند، بنابراین به این آقایان هشدار می‌دهم این رفتارها را تمام کنند.

خباز درباره حضور وزرا احمدی‌نژاد در ستاد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری ابراز کرد: نحوه برخورد و سخن گفتن و شعار دادن و اطرافیان هرکسی نشان‌دهنده فکر او است. از قدیم گفته‌اند برای کسب بینش درست بر روی فردی اطرافیان او را باید شناخت. بدین معنا درصورتی‌که درصدد هستید تا نسبت به رفتار کسی آگاهی یابید باید بر انتخاب اطرافیان او دقت به عمل‌آورید و ببینید از چه مشاورانی بهره می‌برد و کسانی که او را در مراودات و رفت‌وآمدها همراهی می‌کنند از چه گروهی تشکیل‌شده‌اند زیرا این‌ها نشان‌دهنده روش و منش آن فرد است و به‌عبارتی‌دیگر در آینده با همین تفکر کشور را اداره خواهد کرد، بنابراین همان ضرب‌المثل قدیمی خودمان که هرکسی را می‌خواهی بشناسی از رفیق اش بشناس» می‌تواند به مردم این آگاهی را بدهد که در انتخابات اصلح را انتخاب کنند.

وی پیش‌بینی خود از آینده انتخابات را چنین بیان کرد: آینده انتخابات را خیلی خوب با شرایط مناسب می‌بینم.

استاندار سمنان در رابطه با حضور رئیس‌جمهور در جمع کارگران معدن یورت یادآور شد: پیش از رفتن رئیس‌جمهور به معدن یورت مشاورانش مطرح کردند که وقتی جمعیتی داغدار هستند، نباید به میان آنان رفت زیرا براثر ناراحتی این احتمال وجود دارد حرف‌هایی بر زبان آوردند که بعدها مسببات پشیمانی آن‌ها را فراهم کند، اما آقای روحانی با آگاهی از این حالت گفتند که «من رئیس‌جمهور دوران خوشی مردم نیستم، رئیس‌جمهور درد مردم هم هستم اگر قرار باشد مردم با درد و فریاد و سخنان درشت آرام شوند و احساس کنند حرف خود را با منطقی که از عصبانیت سرچشمه می‌گیرد، بگویند ولی شب آرامش داشته باشند این آمادگی رادارم.» بنابراین روحانی با توجه به تجربه‌ای که پیش‌ازاین داشت با داغ‌دیدگان معدن یورت دیدار کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به قضیه تصادف قطار سمنان و تبریز نیز اشاره کرد و افزود: در آن جریان 70 الی 80 نفر از آقایان و خانم‌های محترم تبریز در جلوی استانداری آمده بودند و وقتی خواستم برای آنان صحبت کنم همین اتفاق افتاد. مشاورین گفتند نرو زیرا ممکن است حرف‌های نامناسب زده شود، اما مطرح کردم که ما پیغمبر خدا که نیستیم که اهانت به ما موجب خسارت معنوی به مردم شود. حاضران ابتدا ناراحت بودند و تند حرف زدند، اما پس از حدود نیم ساعت صحبت همه خوشحال شدند و حتی عکس سلفی هم گرفتیم، بنابراین کسی که مدیریت می‌پذیرد باید چنین آمادگی‌هایی را هم داشته باشد. در بیمارستان وقتی فردی عزیزش را از دست می‌دهد، ممکن است نسبت به پرستار یا پزشک تندی به خرج دهد ولی آن‌ها صبر پیشه می‌کنند و هرچه مقام بالاتر است باید این صبر هم بیشتر باشد.

وی افزود: رئیس‌جمهورمی توانست به میان کارگران معدن یورت نرود، ولی با علم به تمام این مسائل رفت و حضورشان هم بسیار مثبت بود.

خباز دراین‌باره که برخی این رفتار رئیس‌جمهور را تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری دانستند، تصریح کرد: حضور رئیس‌جمهور در جمع کارگران معدن را باید از بحث رأی جدا کرد. این ادای وظیفه خوشحال کردن افراد داغدار کاستن از ناراحتی‌های آنان عزت دنیا و آخرت دارد.

وی درباره طرح احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات از سوی رقبا حسن روحانی گفت: آقایان در ظاهر فراموش کردند، کاندیداهای سال 92 یعنی چهار سال پیش نسبت به اکنون در قدرت بودند، اما انتخابات در مرحله اول به پایان رسید.

استاندار سمنان اضافه کرد: دومرحله‌ای شدن انتخابات مردم را به‌زحمت می‌اندازد، بنابراین انتخابات حداکثری را که خواسته رهبر عزیز انقلاب بود و هست با حضور یکپارچه مردم در مرحله اول به نتیجه می‌رسد و به پادزهری بر زهرهای داخلی و خارجی تبدیل خواهد شد و کسانی که با تخریب در داخل و توهین و اهانت در خارج تلاش می‌کنند تا انتخابات را پر دغدغه و یا دومرحله‌ای نشان دهند سخت در اشتباه هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
1
0
اقای استاندار منظر لیبرالستم ها باشیم
جهانگیر طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
2
به امیدخدا ارا روحانی بالای شصت درصد میباشد
جهانگیر طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
1
باامید پروردگار عالم روحانی ب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
1
0
هرچی هم باشند از لیبرالها و سازشکاران بهترند؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان