تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
لس‌آنجلس تایمز مطرح کرد

احتمال رویارویی با غرب با انتخاب هر نامزدی به غیر از «روحانی»

در شرایطی که ایرانی‌ها آماده رفتن پای صندوق رأی می‌شوند تا رئیس‌جمهور آینده خود را انتخاب کنند، جو سیاسی در میان مردم داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود.
رویداد۲۴- در شرایطی که ایرانی‌ها آماده رفتن پای صندوق رأی می‌شوند تا رئیس‌جمهور آینده خود را انتخاب کنند، جو سیاسی در میان مردم داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از لس‌آنجلس تایمز، حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران برای دور دوم در انتخابات شرکت کرده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که آرای روحانی در حدود بالاتری نسبت به دیگر نامزدها قرار دارد، دو نامزد رقیب وی نیز روندی رو به رشد را طی می‌کنند.

این در حالی است که روحانی طی هفته جاری لحن سخنرانی‌های خود را تغییر داده و با انتقاد از رقبای خود باعث شده برخی کارشناسان بگویند، این تغییر لحن یادآور استراتژی کمپین انتخاباتی وی در سال 2013 (92) است.

لس‌آنجلس تایمز تنها چند روز مانده به 29 اردیبهشت و برگزاری انتخابات، سعی کرده چگونگی برگزاری انتخابات در ایران و معنای آن برای آمریکا را بررسی کند.

آیا انتخابات ریاست جمهوری در ایران اهمیت دارد؟
بله. باوجودآنکه فرآیند انتخابات ایران با تعاریف ملل غربی متفاوت است، روسای جمهور نقش به سزایی در سیاست داخلی و خارجی این کشور دارند. آن‌ها همچنین اعضای کلیدی کابینه و استانداران را منصوب می‌کنند.

رضا اکبری، مدیر برنامه موسسه گزارش جنگ و صلح در واشنگتن گفت: «انتخابات ایران در نگاه غرب سیاه‌وسفید است اما این انتخابات برخلاف تصور آن‌ها کاملاً رقابتی است.»

باوجودآنکه در ایران نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است و نظر نهایی در سیاست داخلی و خارجی نظر ایشان است، اما رئیس‌جمهور هم تأثیرگذاری قابل‌توجهی روی مسائل دارد. توافق هسته‌ای 2015 میان ایران و گروه 1+5 را در نظر بگیرید، چنین توافقی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که معمولاً علیه غرب و به‌خصوص آمریکا صحبت می‌کرد، غیرقابل‌تصور بود. بااین‌حال روحانی توانست با پیروزی در پرونده هسته‌ای، روند تنش‌زدایی در روابط با غرب را در پیش بگیرد. 

تأکید روحانی بر دیپلماسی و گشودن درهای ایران به روی جامعه بین‌المللی در مقایسه با رویکرد انزواطلبانه احمدی‌نژاد بیانگر تفاوت‌های ظریفی است که بازیگران متفاوت در نقش‌آفرینی به‌عنوان رئیس‌جمهور ارائه می‌کنند و تأثیرات آن در دستورکار متفاوت آن‌ها کاملاً مشهود است.

روسای جمهور همچنین تأثیر زیادی بر مسئله اقتصاد دارند. در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نرخ تورم به 40 درصد رسید. اما بر اساس آمار ارائه شده، این رقم سال گذشته به 7.5 درصد رسید.

در حال حاضر رقابت اصلی در ایران میان حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر و دو نامزد اصولگرا یعنی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف است.

آیا این انتخابات بر روابط ایران-آمریکا تأثیر می‌گذارد؟
تمام شش نامزدی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، در طول مناظرات زنده تلویزیونی اعلام کردند که توافق هسته‌ای را حفظ خواهند کرد. اما کارشناسان نگرانند که یک نامزد محافظه‌کار چگونه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تعامل خواهد کرد.

ترامپ بارها و بارها خشم خود نسبت به ایران را اعلا کرده و در ماه فوریه نیز پس از آزمایش موشک بالستیک از سوی ایران اعلام کرد که این کشور را «زیر ذره‌بین» قرار داده است.

دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه ایران صادر کرده و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دولت ترامپ دیگر تحرکات ایران که منافع ما را تهدید می‌کند را تحمل نخواهد کرد.»

اکبری گفت که کانال‌های ارتباطی میان ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما تااندازه‌ای تقویت شد. او شاهد توقف این روند در دوره کوتاه‌مدت ریاست جمهوری ترامپ بوده، و حال نگران آن است که اگر یک نامزد اصولگرا در ایران انتخاب شود، چه خواهد شد.

وی گفت: «لفاظی های ترامپ علیه ایران چنان شدید است که هرکس دیگر در آن طرف به‌عنوان رئیس‌جمهور اگر نسبتاً خشن باشد، احتمالاً باعث تحریک یک رویارویی ناخواسته خواهد شد.» 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
2
1
کسی که کم آورده ودستش خالیه رقیب هراسی می کنه.مردم بیشترین زمان در دولت روحانی حس ذلت را چشیدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
روحانی عزت آورد و شما انزوا و ذلت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
1
0
بله کسی که کم اورده رقیب هراسی میکند,یعنی ایشان باغرب دستشان تویک کاسه است که اگر روحانی نباشدجنگ راه می افتد دوره زمانه عوض شده داداش ,همه اش شایعه خود اون هاست تارای بیشتری بیاوردمردم عاقلند, یک انقلابی انقلابیست ,چه انقلابی الان باشد وبارهبرش باشد چه مال چهل سال پیش هیچ وجه عوض نمیشود وبه رهبر وملت خود خدمت می کند,رای ما رییسی یاور رهبر
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
1
2
زیاد دور ور ندارین ، پای صندوق رای تکلیف شما احمدی نژادیا و طرفدارای رییسی رو معلوم میکنیم ، زنده باد روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
سلام - ان شاءالله ، هر چه مردم آگاه و فهیم تصمیم بگیرند ، حوصله داشته باشید ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
1
1
زنده باد روحانی مرگ بر دیکتاتور
مقدم
|
Germany
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
0
0
روحانی بی لیاقت بای بای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
0
0
کی قراره تحریم ها بالمره برداشته بشه !!!!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
0
0
سلام بر مردم ایران سلام بر اعتدال این حضور مبارکباد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان