تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
قاسمی:

"رفع تحریم‎های غیرهسته‎ای شدنی است"

سخنگوی وزارت امور خارجه، طرح رئیس جمهوری برای برداشتن تحریم های غیر هسته ای را ایده جدیدی دانست که پیچیدگی های خاص خود را دارد و گفت: هیچ اقدام و کاری در دیپلماسی نشدنی نیست.
  رویداد۲۴-بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود افزود: این ایده کار دشواری است که ریاست جمهوری اعلام کردند ولی تلاش خواهیم کرد که این نوع تحریم ها را که ریشه در مسائل مشخصی دارد و از پیچیدگی های خاص نیز برخوردار است، برطرف کنیم.

وی ادامه داد: البته طرف های مقابل هم باید حسن نیت و انصاف داشته باشند تا همانند گذشته، بتوانیم بر بقیه مشکلات فائق آییم. بخشی از این مسائل به آمریکا باز می گردد و بخشی به سایر کشورها، ولی نیازمند طرح جدیدی هستیم و قضاوت از اینکه چه زمانی آغاز می شود، زود است.

**پاسخ به بداخلاقی های سعودی ها:خواهان تنش نیستیم

قاسمی در پاسخ به اینکه اخیرا بحث گفت وگو با ریاض مطرح شده در حالی که چندی پیش از عربستان به عنوان متجاوز نام بردید، آیا زمینه گفت وگو فراهم است؟ گفت: پاسخ ما به بداخلاقی ها و برخی سخنان ناروای دولتمردان سعودی این است که ما خواهان تنش نیستیم.
وی با بیان اینکه آمادگی گفت وگو داریم، افزود: امیدواریم آنها متوجه اشتباهات خود بشوند و فضا را با جبران خطاهای گذشته برای تفاهم و مذاکره بوجود آوردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: گفت و گو و تفاهم به معنای تایید همه رفتار دولت ها و کشورها نیست و چه در سطح منطقه و بحث یمن و ایران، عربستان دچار اشتباهات استراتژیک است و امیدواریم آمادگی پیدا کند در فضای منصفانه با ایران گفت وگو کند.

**دیوار مرزی ترکیه در خاک آن کشور است نه نقطه صفر مرزی
قاسمی در پاسخ به اینکه ترکیه برنامه ای برای احداث دیوار در مرز مشترک با ایران دارد، آیا در این زمینه هماهنگی صورت گرفته است؟ گفت: مقامات ترک ما را در جریان این ایده قرار دادند و این دیوار در منطقه صفر مرزی نیست و در درون عمق خاک ترکیه است.
وی اضافه کرد: از هر اقدامی که بتواند به ثبات مرزهای دو کشور کمک کند، استقبال می کنیم و امیدواریم نهایتا در یک چارچوب با هماهنگی بیشتر صحبت کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ثبات و امنیت مرز برای ما مهم است و دو کشور باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

**برجام تعهد چندجانبه است؛ سیاست آمریکا باید معقول باشد
قاسمی در پاسخ به اینکه آمریکا با دو رویکرد در خصوص برجام مواجه است، که یکی تعلیق تحریم های هسته ای و دیگری تحریم های داخلی سنا، استراتژی ایران در این زمینه چیست؟ گفت: در مورد آینده قضاوت نمی کنم؛ صبر می کنیم و بعدا اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به اینکه چه توصیه ای به آمریکا در این زمینه دارید؟ اظهار داشت: آمریکا نیاز به توصیه ندارد و باید آموخته باشد که ایران چه جایگاهی دارد تا بتواند برخورد لازم را داشته باشد.
سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: با توجه به گزارشات آژانس انرژی اتمی در رابطه با تعهدات ایران وعملکردش نسبت به برجام و با توجه به اینکه برجام یک تعهد چند جانبه بین چند کشور است، تصور می کنم رفتار و سیاست های آمریکا باید سیاست معقول و با تدبیر باشد.

**اعتصاب اسرای فلسطینی سنبلی از مقاومت است
قاسمی در پاسخ به اینکه وضعیت اسرای فلسطینی در اسرائیل مناسب نیست، رویکرد وزارت خارجه ایران در این زمینه چیست؟ گفت: مواضع ایران در مورد رژیم اشغالگر و ناقض حقوق بشر قدس، روشن است. این قبیل اقدامات نشانگر خوی ددمنشانه رژیم صهیونیست نسبت به مردم مظلوم فلسطین است.
وی افزود: اعتصاب سنبلی از مقاومت است و تا ظلم، بیداد و جنایت وجود دارد، مقاومت و مبارزه با اشکال مختلف وجود خواهد داشت و این امری بدیهی است. تاریخ به ما آموخته و می دانیم تا ظلم وجود دارد، مبارزه و جهاد وجود خواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در سرزمین فلسطین اتفاقاتی وجود داشته و خواهد داشت و تا زمانی که رژیم اشغالگر صهیونیستی وجود دارد این قبیل موضوعات ادامه خواهد داشت.

**خبر کشته شدن گردشگران ایرانی در ترکیه را تایید نمی کنم
قاسمی در پاسخ به اینکه در خبری آمده که به گردشگران ایرانی در ترکیه حمله شده و 20 نفر کشته شده اند، عملکرد وزارت خارجه در این زمینه چه بوده است؟ گفت: چنین خبری را ندارم و تایید نمی کنم.
وی افزود: همانطور که قبلا گفته ایم ترکیه در شرایط خاصی است و توریست ها و گردشگران ایرانی قبل از سفر باید تمهیدات لازم را بعمل آورند.

**سفر ظریف به اصفهان مغایر اساسنامه وزارت خارجه نیست
قاسمی در پاسخ به اینکه اخیرا شاهد همراهی وزیر امور خارجه در سخنرانی رئیس جمهوری در اصفهان بودیم، شائبه تبلیغاتی را بوجود آورده ، در این زمینه چه توضیحی دارید؟ گفت: وزارت خارجه وزارتخانه ای است فراجناحی و طبق اساسنامه اعضا، معاونین و کارکنان آن نمی توانند در هیچ حزب و گروه سیاسی عضویت داشته باشند.
وی اضافه کرد: در صورتی که کسی بخواهد با علاقه به عضویت گروه سیاسی یا حزبی در آید باید کار خود را در این وزارتخانه ترک کند و در گذشته نیز چنین موارد وجود داشته که می بایست افراد تصمیم گیری می کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: سفر آقای ظریف بعنوان وزیر خارجه به شهر خود در اصفهان یک سفر شخصی است که روز گذشته از هیات دولت مرخصی گرفته و هزینه سفر و حتی هزینه محافظینش را شخصا پرداخت کرده است و هیچ گونه سخنرانی نیز نداشته است.
قاسمی تصریح کرد: دامن زدن به این موضوع بداخلاقی است و چند روز پیش نیز در مورد یکی از معاونین این وزارتخانه چنین بحثی مطرح شد که با بررسی های صورت گرفته معلوم شد مخالف اساسنامه نبوده است.
وی در پاسخ به اینکه سفر رئیس جمهوری انتخاباتی بوده، چگونه است که حضور وزیر خارجه انتخاباتی تلقی نمی شود، گفت: سفر آقای ظریف در چارچوب انتخاباتی نبوده و همه همکاران به اساسنامه این وزارتخانه پایبند هستند و آن را رعایت می کنند و این سفر تنها بعنوان شهروندی از اصفهان صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر بخواهیم بر این قرار حرکت کنیم باید از چند ماه پیش درب های وزارت خارجه را می بستیم و تعطیل می کردیم و هیچ سفر سیاسی توسط معاونین و وزیر صورت نمی پذیرفت.
قاسمی خاطرنشان کرد: البته این سخنان می تواند به تعبیری انتخاباتی تلقی شود ولی وزارت خارجه تا زمانی که دولت حضور دارد باید وظایف خود را ادامه دهد.
وی گفت: حتی می توانیم مواضع سخنگوی این وزارتخانه را تبلیغاتی تلقی کنید ولی این گونه نیست و در سایر کشورها به این رفتارها و مواضع، رفتارهای انتخاباتی گفته نمی شود بنابراین نمی توان منافع ملی را قربانی بحث های داخلی کنیم.

**اجلاس ریاض تلاشی برای تغییر چهره/آمریکا دچار خطای گذشته نشود
قاسمی در پاسخ به اینکه قرار است ترامپ به عربستان سفر کند، رویکرد ایران در مقابل تحرکاتی که در چند وقت اخیر صورت گرفته چه خواهد بود، گفت: اجلاس ریاض موضوع جدیدی نیست و در شرایط فعلی و مسائل حاشیه ای آن ریاض را با حساسیت بیشتر مواجه می کند.
وی افزود: مشکلات داخلی عربستان که در یمن و منطقه دارد، احساس انزوایی که درون حاکمیت عربستان وجود دارد شاید عربستان را سوق داده تا با تشکیل اجتماعی بتواند به مشکلات خود سرپوش بگذارد و چهره دیگری در جهان از خود نشان دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: فراموش نکنیم با توجه به اتهاماتی که در جهان غرب و منطقه طی سال های اخیر نسبت به کشور عربستان شاهد بودیم، این کشور در تولید و ترویج افکار افراطی در جهان نقش عمده داشته است و در دادگاهی نیز محکوم شد. می خواهد با فرافکنی در چنین اجلاسی موضوع بحث تروریستی از ناحیه عربستان را کاهش دهد.
قاسمی افزود: باید توصیه کرد که این نوع روش ها و اقدامات نمی تواند بصورت ریشه ای مشکلات را حل کند و بعد از یک یا دو روز اخبار تبلیغاتی به فراموشی سپرده می شود.
وی ادامه داد: ریشه دیگر این بحث این است که یک توطئه صهیونیستی وجود دارد که تلاش دارد همچون گذشته اختلاف و تنش در جامعه اسلامی بوجود آورد و تلاش دارد تا با چنین اجلاسی با قرار دادن نام دیگر کشورها در کنار ریاض، ارتباط رژیم صهیونیستی و خود را تا حدی پنهان کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امنیت و ثبات منطقه به خود منطقه باز می گردد و هر کشوری علاقه مند ثبات باشد راهش را باید در درون منطقه بیابد.
قاسمی گفت: به آمریکا توصیه می کنم دچار خطاهای فاحش گذشته نشود و همانطور که رییس جمهوری جدید در مبارزات انتخاباتیش از سیاست های رییس جمهوری قبلی انتقاد کرد، می خواهم که توجه داشته باشد و دچار اشتباهات گذشته نشود.
وی گفت: بخش عمده ناامنی، بی ثباتی و فقری که در منطقه وجود دارد، محصول سیاست آمریکا در چند دهه گذشته است.
این خبر در حال تکمیل است. 
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان