تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

انتخابات شورای شهر آینه تمام نمای تحصیلات تکمیلی در ایران

شورش عزیزی*
رویداد۲۴- این روزها اگر گذرتان به سنندج بیافتد می‌بینید که شهر مزین است به تصاویر مهندسان، کارشناسان ارشد، دانشجویی دکترای و.... که چند صباح پیش دیپلم یا فوق‌دیپلم داشتند و البته که حافظه ما ایرانی‌ها کوتاه‌مدت است و در یاد و خاطر کمتر شهروندی مانده که مرحوم دکتر کُردان بعد از سال‌ها تحصیل در دانشگاه و داشتن چندین پست مدیریتی در دولت نهم مشخص شده که فوق‌دیپلم داشتند.

فوق تخصص‌هایی که تا چند روز قبل چهره‌ای ناشناس بودند و یا میلیاردرهایی که تا دیروز در کنج خلوت محله‌ای لوازم‌تحریر داشتند و اوج تخصص ایشان فروش چند دفتر و مداد و یا گرفتن چند برگ کپی بود و حالا در مورد رفع مشکلات شهر و حقوق شهروندی حرف می‌زنند.

با نگاهی واقع بینانه می‌توان اظهار داشت که ویژگی‌های شهر خوب عبارت است از:

1-  شهروندان باید از عدالت اجتماعی امکانات مناسب و خدمات شهری خوبی برخوردار باشند.
2 -  ترافیک شهری - حمل‌ونقل عمومی - خدمات شهری به‌صورت مطلوب در اختیار شهروندان باشد.
3 -  سلامت و بهداشت شهروندی و شهر - محیط‌زیست شهری - فضای سبز و زیباسازی محیط - شهرسازی و بافت فیزیکی شهر در حد قابل قبولی برای شهروندان باشد.
4-   امور عمرانی و زیرساخت‌های شهری - اصلاحات ساختاری قوانین شهری - برای تسهیل در انجام خدمت‌رسانی مورد توجه همگان قرار گیرد.
5 -  داشتن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترافیکی مناسب.
6 -  رونق کسب‌وکار و خوداشتغالی و درآمد مناسب برای شهروندان.
7 -  داشتن شاخص‌های  پیشرفت در زمینه‌های مختلف با کار.

با در نظر گرفتن موارد فوق و نگاهی به اطراف برای دیدن کارنامه منتخبینی که بر کرسی پارلمان محلی تکیه زده‌اند می‌توان گفت که هر آنچه در این بستر بود چیزی عاری از تعهد و تخصص بوده است.

با ذکر این مورد که تخصص بی تعهد و تعهد بی تخصص ارزش ندارد باید پرسید اگر دانشگاه آزاد، علمی کاربردی و... نبود، دوستانی که در این روزها در رزومه‌های خودشان پسوندهای مهندس و.... را می‌نویسند به مدارک تحصیلی این‌چنینی دسترسی پیدا می‌کردند؟

در تمام دنیا آموزش‌وپرورش را پایه اساسی همه امور می‌دانند و در کشور ما وقتی نظام تحصیلی آکادمیک بر اساس میزان شهریه اخذ شده معدل مدرک تحصیلی را تعیین می‌کند چگونه می‌توان انتظار داشت که سکان‌داران امور شهر متخصصین باشند؟

*روزنامه نگار

برچسب ها: شورا ، مدرک ، پول ، دانشگاه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان