تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

شش شخصیت موثر در پیروزی روحانی

: 23 میلیون و 500 هزار رای قاطع و محکم "حسن روحانی" را رئیس جمهور ایران کرد. اما روحانی و اعتدال گرایان چگونه توانستند پاستور را حفظ کنند؟ چه کسانی و چه جریان های توانستند دوباره روحانی را رئیس جمهور کنند؟
رویداد۲۴ - 23 میلیون و 500 هزار رای قاطع و محکم "حسن روحانی" را رئیس جمهور ایران کرد. اما روحانی و اعتدال گرایان چگونه توانستند پاستور را حفظ کنند؟ چه کسانی و چه جریان های توانستند دوباره روحانی را رئیس جمهور کنند؟ محققان علوم سیاسی بر این باورند که در ایران؛ که این اشخاص هستند که  توانایی جریان سازی  در توده های اجتماعی دارند به اصطلاح در جامعه بدون حزب ایران؛ این اشخاص هستند که در گذرگاه های تاریخی نقش تعیین کننده را بازی می کنند.
در ادامه به بررسی نقش افرادی که در پیروزی دوباره روحانی نقش داشتند می پردازیم:
 
1- حسن روحانی:
 
بی شک رفتار، منش و عملکرد رئیس دولت یازدهم در پیروزی خود او نقش کلیدی داشت.  فعالان سیاسی در این دوره از رقابت های انتخاباتی بر این باور بودند که مهم ترین رقیب روحانی عملکرد خود اوست. بی تردید "شیخ دیپلمات" به سبب مهارتش در سیاست  و کلام توانست رقیبش را در آینه شکست دهد. شخصیت محکم ، سوابق درخشان ، فن بیان ، آراستگی چهره و پوشش ، ارائه برنامه های راهبردی و ... همه و همه دست به دست هم دادند تا حسن روحانی ، بتواند بهتر از بقیه کاندیداها در نظر مردم جلوه گر شود و مردم ردای ریاست جمهور را برازنده تن او ببینند. توانمندی های فردی او مهم ترین عامل در مطرح شدن ، حضور و پیروزی اش بود.
 
2- آیت الله هاشمی رفسنجانی :
- مست بگذشتی و از خلوتیان ملکوت
به تماشای تو آشوب قیامت برخاست
همگان تصور می کردند بدون آیت الله "اعتدال" راه روحانی سخت خواهد بود. اما آن مرد در نبودش هم راه ریاست جمهوری دوازدهم را با رهنمودهایش باز کرد. علی مطهری نماینده مجلس دهم می گوید:"برنده انتخابات آیت الله هاشمی رفسنجانی است که گفت من دیگر به خاطر آگاهی مردم نگرانی بابت این انقلاب ندارم"
توصیه باهوش ترین سیاست مدار ایران به وجود کاندیدای پوششی ابتکار خارق العاده ای در عرصه سیاست ورزی بود که سود آن بیش از هر چیز بر همگان روشن شد.
حسن روحانی در میان بیشتر سیاستمداران و گروههای سیاسی ایران بعنوان شخصیتی بسیار نزدیک به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شناخته می شود تا جایی که حتی به به نوعی می گویند که روحانی انعکاسی از تصویر هاشمی است و روش و راهکار وی در مورد برنامه های هسته ای و کاهش تنش با کشور منطقه و غرب بخوبی حاکی از این موضوع است. باید گفت روحانی کسی نیست جز هاشمی ...
 
3- سید محمد خاتمی
 
"سید محمد خاتمی" با شعار این بار "شما تکرار کنید" بدنه اجتماعی هوادار خود را به حضور در انتخابات  و رای به روحانی تشویق کرد. خاتمی در طول چهار سال گذشته همواره حامی دولت روحانی بوده است. سید خندان و مورد اقبال مردم این بار هم در بسیج سازمان رای اصلاح طلبان نقش محوری داشت. بخش مهمی از آرای اصلاح طلبان که به سبد روحانی ریخته شد، به فعالیت خاتمی مربوط می شود. او با حمایت تمام قد خود از روحانی ، توانست پایگاه مردمی اصلاحات را متقاعد کند به نفع شان است که به روحانی رأی دهند و برای به خیابان ها بیایند.
 
 
4- اسحاق جهانگیری :
اگر بگوییم اسحاق جهانگیری پدیده این دوره از رقابت های انتخاباتی بود سخنی به گزاف نگفته ایم حضور به موقع، با برنامه موثر جهانگیری سبب شد روحانی با فراغ بال بیشتری به سراغ کسانی که ازابتدا برای تخریب در مناظرات او خط و نشان کشیدند. جهانگیری در این انتخابات نقش "نامزد دوم" را برای جبهه  تحول خواهان ایران داشت و از پیش با اعلان این نقش وارد انتخابات شده بود. انصراف معاون روحانی ، هم وفای به عهدِ سیاسی بود و هم به حکمِ عقلِ سیاسی. سایه هاشمی و زبان هاشمی در این انتخابات به خوبی توانست عملکرد دولت یازدهم را تببین و چهره جدیدی از یک سیاست مدار بر مرام و مسلک هاشمی به جامعه ارائه کند.
 
5- سید ابراهیم رئیسی :
حضور سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، باعث ترغیب بخش های مهمی از جامعه برای شرکت در انتخابات و رأی دادن به گزینه جریان مقابل شد. بسیاری از مردم ، نگران آن بودند جریانی که به تندروی معروف است و اطراف رئیسی را فراگرفته روی کار بیاید. رفتار رئیسی در مناظرات آرای خاموش و خاکستری را بسیج کرد. طبقه متوسط ایران ترسید رئیس جمهوری بر سر کار بیاید و راه و روش احمدی نژاد را به سبکی جدید دنبال کند. اگر رئیسی کاندیدا نبود، خیلی ها اساساً دچار نگرانی نمی شدند که بر اساس آن نگرانی به پای صندوق ها بروند و به روحانی رأی بدهند. عدم آشنایی رئیسی به جامعه مخاطب سبب دیدار این روحانی با خواننده زیر زمینی شد که جنبه طنز آن شخصیت و تدبیر تولیت آستان قدس رضوی را زیر سوال برد.
 
6- محمدباقر قالیباف:
بر کسی پوسیده نیست که قالیباف در مناظره های تلویزیونی، مرتکب خطاهای راهبردی فراوانی شد. تقسیم بندی جامعه به دو قطب ( کپی برداری  از یک الگوی آمریکایی ) ؛ طرح اتهامات مالی و فساد علیه روحانی، وعده پرداخت یارانه، ارائه چهره خشن از یک کاندیدا و در نهایت ضربه آخر بر پیکر اصول گرایان کناره گیری او به نفع رئیسی بود. قالبیاف باید می دانست که طبقه متوسط رو به پایین جامعه هیچ گاه حاضر نیست همراه و همسوی کسانی شود که 8 سال فقر را در دولت احمدی نژاد برآنها تحمیال کرده است بدین ترتیب قالیباف با دستان خود آرای خود را به سبد روحانی ریخت و به حیات سیاسی خود برای همیشه پایان داد . 

منیع: دیده بان ایران
نظرات شما
پیشخوان