تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
رجبلو، استاد جامعه شناسی سیاسی در گفتگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

ریشه اعتماد دوباره مردم به «روحانی»

یک استاد دانشگاه، ضمن تاکید بر اینکه این انتخابات نتیجه تمرین دموکراسی بوده است؛ گفت: این نگاه خوش‎بینانه به دولت روحانی که در جامعه موج می‌زند؛ نشان‎دهنده حرکت رو به جلو به سمت خردورزی است. اگر این روند ادامه پیدا کند ایران در آینده نزدیک بزرگترین قدرت خاورمیانه خواهد بود.
رویداد۲۴یک استاد دانشگاه، ضمن تاکید بر اینکه این انتخابات نتیجه تمرین دموکراسی بوده است؛ گفت:  این نگاه خوش‎بینانه به دولت روحانی که در جامعه موج می‌زند؛ نشان‎دهنده حرکت رو به جلو به سمت خردورزی است. اگر این روند ادامه پیدا کند ایران در آینده نزدیک بزرگترین قدرت خاورمیانه خواهد بود. 

دوازدهمین انتخابات ریاست‏‎جمهوری در ایران با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. درحالی که همه از ازدیاد آراء خاکستری و عدم مشارکت گسترده مردم یا دل دادنشان به شعارهای عوام‎فریبانه خصوصا در مناطق محروم نگران بودند اما نتایج نشان داد که بخش عظیمی از آراء خاکستری تن به مشارکت داده‎اند و همچنین درصد آرا در مناطق محروم نشان داد که بر خلاف اینکه از جانب جناح تندرو مطرح می‎شد روحانی رئیس جمهور 4 درصدی‎ها و اشراف است در اکثر مناطق محروم کشور رای روحانی با اختلاف چشم‎گیری بالاتر از سایر رقبا بود. نتایج آرا به طور قاطع از مخالفت مردم نه فقط مردم تهران و کلان‎شهرها و طبقه متوسط بلکه مردم روستاها و مناطق محروم و همچنین قشر فقیر جامعه به وعده‎های پوپولیستی و عوام‎فریبانه نشان می‎دهد و این به معنای برداشته شدن یک گام بزرگ در زمینه مشارکت سیاسی مردم است.
 
قنبرعلی رجبلو، استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه الزاهرا (س) در خصوص مشارکت سیاسی گسترده مردم در انتخابات در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: کشور ما از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حال تمرین دموکراسی است و امروز نتیجه این تمرین را می‎بینیم، اعتماد به مردم جواب داده است.
 
او ادامه داد: ایران اولین کشوری است که فقط 50روز بعد از انقلابش شکل دولت را انتخاب کرده است. همه انقلاب‎های دیگرفاصله زمانی طولانی بین انقلاب و مشارکت مردم دارند. خصلت دموکراسی مشارکت است. اگرچه بعد از انقلاب این مسیر  با نوساناتی همراه بوده اما در سال های اخیر در این راستا پیشرفت چشم‌گیری وجود داشته است. در این دوره از انتخابات هم که مشارکت مردم به حداکثر ممکن رسیده است. آراء باطله هم مشارکت محسوب می‎شود. این رای‎های باطله و سفید بعدها به آراء مفید تبدیل می‎شود.
 
رجبلو ضمن تاکید بر اینکه این انتخابات نتیجه تمرین دموکراسی بوده است اظهار داشت: این نگاه خوش‎بینانه به دولت روحانی که در  جامعه موج می‌زند؛ نشان‎دهنده حرکت رو به جلو به سمت خردورزی است. اگر این روند ادامه پیدا کند ایران در آینده نزدیک بزرگ‎ترین قدرت خاورمیانه خواهد بود. 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ژست رفتاری، رابطه توام با آرامش در جوامع بین‎المللی، غیرامنیتی کردن منطقه خلیج فارس، تجربیات، رسیدگی به امور بین‎المللی و امورداخلی، کاهش تورم و رکود اقتصادی با اقتصاد مقاومتی، ایجاد ثبات و آرامش در کشور و... اقدامات بسیار ارزشمندی بود که مردم در دولت روحانی تجربه کردند و هنوز خواستار ادامه چنین فرایندی هستند.  کسانی هم که آراء خاکستری نامیده می‌شوند این تغییرات را در کشور می‎بینند و در لحظه آخر به مشارکت تمایل پیدا کردند.

این جامعه‎شناس در خصوص  علت مشارکت گسترده مردم در مناطق محروم گفت: رسانه‎های گروهی جدید مهم‎ترین عامل در آگاهی مردم بوده است. استفاده مردم از شبکه‎های مجازی میزان مشارکت آنها در انتخابات را بالا برده است. مبادله اطلاعات و گسترش اینترنت که دستاورد دولت روحانی بود دستاوردهای بسیار مثبتی داشت. در دورترین نقاط کشور آخرین و جدیدترین مطالب در اختیار مردم قرار می‏‌گیرد.
 
رجبلو در پایان گفت: مردم مناطق محروم به دلیل عشق و علاقه‎ای که به دین و اسلام دارند قبلا به صورت سنتی و در حال حاضر آگاهانه در انتخابات شرکت می‎کنند. تمایل به دین و نظام  و تسهیل دسترسی به فضای مجازی  باعث مشارکت گسترده در مناطق محروم شده است. در صورتی که در شهرها به دلیل آوانگار بودن و جناحی بودن رای‎ها و کمرنگ شدن تفکر دینی مشارکت کمتر است. انتخابات مشارکت مدنی است نه مشارکت سیاسی. در مناطق محروم مشارکت بالای 80 درصد بوده است و این نشان می‌دهد الگوهای جامعه مدنی در شهرها و روستاها اهمیت پیدا کرده است. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان