تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
نیوزویک بررسی کرد

تأثیر پیروزی «روحانی» بر آینده برجام

پیروزی قاطع حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران با کسب 57 درصد از 40 میلیون رأی که وارد صندوق شده، به میانه‌روها این اطمینان را داد که مخالفتی با توافق هسته‌ای که در سال 2015 با دولت اوباما و پنج قدرت دیگر جهان نهایی شد، وجود نخواهد داشت.
رویداد۲۴- پیروزی قاطع حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران با کسب 57 درصد از 40 میلیون رأی که وارد صندوق شده، به میانه‌روها این اطمینان را داد که مخالفتی با توافق هسته‌ای که در سال 2015 با دولت اوباما و پنج قدرت دیگر جهان نهایی شد، وجود نخواهد داشت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیوزویک، دستاورد مهم این رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب در دور نخست ریاست جمهوری، توافق تاریخی بود که تهران به‌واسطه آن پذیرفت در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم را تعدیل کند.

پیروزی روحانی به حامیان این توافق امید می‌بخشد.

مشارکت بی‌سابقه مردم در انتخابات روز جمعه که نشان داد آمار شرکت‌کنندگان دو برابر بیشتر از انتخابات سال 2013 بود، رأی اعتماد گسترده مردم به دیدگاه برون‌گرای روحانی بود.

اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها رو به رشد بوده، گرچه بخش عمده این رشد ناشی از افزایش صادرات نفت بوده است.

ابراهیم رئیسی تندرو، رقیب اصلی روحانی در این انتخابات این‌طور استدلال می‌کرد که این توافق یک شکست بوده، چراکه تنها به نفع نخبگان است، بااین‌حال نه رئیسی و نه دیگر نامزدها از پایان دادن به توافق هسته‌ای حمایت نکردند، و این نشان می‌دهد که چنین توافقی مورد حمایت لیبرال‌ها و محافظه‌کاران است.

به‌استثنای نیروهایی که پیام‌های تحریک‌آمیز ضداسراییلی روی موشک‌های بالستیک می‌نوشتند، انتخابات ریاست جمهوری بدون هیچ تهدیدی برای توافق هسته‌ای ایران برگزار شد.

حتی اظهارات ضد توافق دونالد ترامپ در مناظرات انتخاباتی‌اش، در مورد اینکه این توافق «بدترین توافق موجود» است و آن را تهدید به پاره کردن می‌کرد نیز از زمان آغاز به کار در ماه ژانویه متوقف شده و روز چهارشنبه بود که دولت آمریکا تجدید ابزارهای خود برای لغو تحریم در دستور کار خود قرار داد.

اما ممکن است لفاظی های ترامپ در این مورد طی هفته آینده که به اسرائیل می‌رود، تقویت شود. چراکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارد به انتقادات به توافق هسته‌ای دامن بزند. احتمالاً مخالف‌هایی نیز از سوی عربستان به‌عنوان متحد منطقه‌ای آمریکا مطرح شود.

اختلافات آمریکا و ایران در مورد درگیری‌ها در یمن و سوریه که از دو جناح مخالف حمایت می‌کنند، همچنان ادامه دارد و همین مسئله باعث شد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته مدعی حمایت ایران از تروریسم شد.

بااین‌حال برخی کارشناسان معتقدند این توافق می‌تواند تنش‌های موجود را تعدیل کند، چراکه هر دو طرف در تلاش برای کسب مزایای اقتصادی هستند. حتی این توافق می‌تواند ایران و ایالات‌متحده را از دشمنان قسم خورده به رقبای منصف تبدیل کند.

نظرات شما
پیشخوان