تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
آذر منصوری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مردم با نه به پوپولیسم پس از ۲۰ سال دوم خرداد دیگری خلق کردند

عضو شورای حزب اتحاد ملت تأکید کرد: هر جریان پویایی نیاز به بررسی آسیب‌شناسی خود دارد و باید این گفتمان متناسب با تغییرات در جامعه و جهان به‌روز شود. شاید یک دلیل پویایی اصلاح‌طلبی آن است که مدام خود را موردنقد درونی قرار می‌دهد و تلاش اش بر آن است تا تمامی پرسش‌ها بر اساس مقتضیات امروز را پاسخ دهد.
رویداد۲۴-عضو شورای حزب اتحاد ملت تأکید کرد: هر جریان پویایی نیاز به بررسی آسیب‌شناسی خود دارد و باید این گفتمان متناسب با تغییرات در جامعه و جهان به‌روز شود. شاید یک دلیل پویایی اصلاح‌طلبی آن است که مدام خود را موردنقد درونی قرار می‌دهد و تلاشش بر آن است تا تمامی پرسش‌ها بر اساس مقتضیات امروز را پاسخ دهد.

 20 سال از عمر دوم خرداد زمانی که مشارکت مردم در تاریخ معاصر ایران فصل تویی را رقم زد، گذشت. نامزد دوم خردادی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری با سخن از جامعه مدنی و احترام برای مخالف کار خود را آغاز کرد و در پایان 8 سال ریاست جمهوری کارنامه‌ای از خود باقی گذاشت که مردم از آن به نیکی یاد می‌کنند و دارای خاطره‌های خوشی در آن ایام هستند.

امروز باگذشت دو دهه علیرغم چالش‌ها و محدودیت‌ها مردم مجدد در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و دوباره به گفتمان اصلاح‌طلبی که این بار با اعتدال‌گرایی همراه شده بود، رأی دادند و محمد خاتمی بدون در دست داشتن رسانه و هیچ تریبونی و حجم فراوان هجمه تبلیغاتی علیه او توانست بار دیگر بیشترین تأثیر را بر حضور مردم در پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با تفاوت بین دوم خرداد 76 تا به امروز گفت: دوم خرداد در نوع خود یک اتفاق بی‌بدیل بود که به‌واسطه حضور و مشارکت گسترده مردم زمینه تحول جدی دررویکرد حاکم بر اداره کشور را رقم زد و فضایی جهت گفت‌وگو و اثرگذاری‌های بیشتر مردم در تعیین سرنوشت خود را به وجود آورد.

وی در ادامه اضافه کرد: به نظر می‌رسد دوم خرداد محکی برای بررسی عملکرد دولت‌های پس از اصلاحات شد و از آن به بعد هر دولت دیگری که روی کارآمد عملکرد آن قیاسی با دولت خاتمی قرار گرفت زیرا در آن 8 سال کشور به لحاظ شاخص‌ها علیرغم پایین بودن قیمت نفت در بهترین شرایط قرار داشت و اهمیت توجه به مطالبات مردم به عینیت رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: این مسئله نقطه قوت و معیاری بود که دولت اصلاحات بتواند علیرغم هر 9 روز یک بحران و پائین بودن قیمت نفت کشور را به بهترین موقعیت خود برساند، اما این گفتمان است که اهمیت دارد گفتمانی که در دوم خرداد اصلاح شد و مورد اقبال قرار گرفت و در مقایسه با انتخابات قبل شاهد حضور 20 میلیونی مردم در پای صندوق‌های رأی بود.

منصوری در ادامه تأکید کرد: در طول این دو دهه کشور ما با فرازوفرودهای فراوانی مواجه شد و 8 سال پس از خاتمی با دولتی مواجه شدیم که رویکرد آن ضد توسعه بود و نتیجه آن‌هم کارنامه‌ای است که در سال 92 به روحانی تحویل داده شد.

وی افزود: باوجودآنکه تلاش‌هایی صورت گرفت تا دوم خرداد فراموش شود و علیرغم چالش‌هایی که در دوره پس از اصلاحات فعالان این طیف سیاسی با آن مواجه بودند، اما این گفتمان در فضای عمومی و سیاسی غلبه پیدا کرد و مجدد در خرداد 92 نشان داد همچنان جذابیت خود را در فضای سیاسی و عمومی حفظ کرده و همین هم باعث شده که در خرداد 92، اسفند 94 و اردیبهشت 96 با یک "تکرار می‌کنم" علیرغم تمام محدودیت‌های فضای سیاسی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

این فعال سیاسی اظهار داشت: مسئله حائز اهمیت حضور و تداوم این گفتمان در فضای سیاسی کشور به‌حساب می‌آید. نمونه مشخص آن‌هم 4 سال حرکت دولت روحانی است. علیرغم آنکه از دولت تلقی اصلاح‌طلبی می‌شد، اما چنین نبود ولی در عمل آنچه اتفاق افتاد ادامه اصلاحات با رویکرد اعتدالی بود که توانست به‌رغم شرایط ناگوار دولتی که تحویل گرفت شاخص‌ها را بهبود ببخشد و در انتخابات اخیر مردم با نه به شعارهای پوپولیستی یک رخداد عظیمی مانند دوم خرداد 76 را خلق کردند.

منصوری در رابطه با لزوم بازنگری در گفتمان اصلاح‌طلبی یادآور شد: هر جریان پویایی نیاز به بررسی آسیب‌شناسی خود دارد و باید این گفتمان متناسب با تغییرات در جامعه و جهان به‌روز شود. شاید یک دلیل پویایی اصلاح‌طلبی آن است که مدام خود را موردنقد درونی قرار می‌دهد و تلاش اش بر آن است تا تمامی پرسش‌ها بر اساس مقتضیات امروز را پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: گفت‌وگو، توجه به‌نقد و تبدیل مخالف به موافق نشان می‌دهد که این گفتمان خود را بازسازی کرده و در شرایط فعلی و روند روبه‌جلو تحولات ایران و جهان این‌یک ضرورت است و باید موردتوجه تمام کنشگران و کسانی که آن را مدیریت می‌کنند، قرار گیرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان