تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
دیدگاه کاوه میرعباسی درباره جشن امضا

مراسمی که به آن نقدی وارد نیست

کاوه میرعباسی با دفاع از برگزاری جشن امضا و رونمایی کتاب می‌گوید: البته این مراسم در خیلی از موارد تأثیری بر وضعیف فروش کتاب ندارد.
رویداد۲۴کاوه میرعباسی با دفاع از برگزاری جشن امضا و رونمایی کتاب می‌گوید: البته این مراسم در خیلی از موارد تأثیری بر وضعیف فروش کتاب ندارد.

این مترجم و نویسنده  درباره ارزیابی‌اش از مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب با بیان این‌که نقدی بر این مراسم‌ وارد نیست، اظهار کرد: هر تلاشی در جهت معرفی کتاب باشد، مفید است. اما این‌که جشن امضا و رونمایی چه تأثیری بر وضعیت کتاب دارد، نسبت به هر کتابی فرق دارد. در انواع این مراسم‌ شرکت کرده‌ام و می‌توانم بگویم در  ۶۰ درصد از موارد،  این مراسم‌ هیچ تأثیری بر وضعیت کتاب ندارد.

او در عین حال با بیان این‌که این‌گونه مراسم‌ در برخی موارد بر فروش کتاب تاثیر دارند، گفت: رونمایی‌ها در فروش کتابی که  قبل از رونمایی  به هر دلیلی در میان مردم مطرح  و شناخته‌شده است و یا  مولف شاخصی دارد تأثیر دارند. اما در موارد بسیاری این مراسم‌ بازخورد چشم‌گیری ندارند و بی‌رونق هستند که مورد اخیر در رونمایی و جشن امضا رایج‌تر است.

میرعباسی  با بیان این که در برخی از رونمایی‌ها حضور مخاطبان به خاطر مولف چشم‌گیرتر است، گفت:  مخاطبان برای دیدن مولف در این مراسم شرکت می‌کنند نه برای کتاب؛ مثلا در مراسم رونمایی که نشر چشمه برای کتاب اصغر فرهادی گرفت، مردم حضور چشم‌گیری داشتند. در واقع مردم به خاطر محبوبیت زیاد اصغر فرهادی آمدند و کتاب را خریدند. کتاب فروش زیادی داشت اما بعد از آن مراسم کتاب جزو پرفروش‌ترین‌ها نبود.
 

او افزود: چهره‌های محبوبی که عمدتا چهره ادبی به حساب نمی‌آیند و عموما هنرمندان سینما هستند که طبع‌آزمایی می‌کنند، کتاب‌شان با استقبال مواجه می‌شود. البته مخاطبان برای دیدن این چهره‌های شاخص و داشتن امضای آن‌ها در مراسم‌ رونمایی کتاب‌شان شرکت می‌کنند و برای کتاب آن‌جا نمی‌روند، ممکن است کتاب را بخرند اما خواندن و نخواندن کتاب برای‌شان اهمیت ثانوی دارد  و شاید فقط بخواهند آن را  یادگار نگه دارند.

میرعباسی تأکید کرد: شاید فروش زیاد کتاب در این‌گونه مراسم‌ تصور اشتباهی از فروش آتی آن به دست بدهد،  به‌ویژه برای ناشر تازه‌کار و ناشری که تجربه ‌این‌چنینی نداشته است.

این داستان‌نویس درباره استقبال مخاطبان عام از رونمایی و جشن امضای کتاب، گفت: این‌ موضوع که مخاطبان عام از این مراسم‌ و کتاب استقبال کنند به نحوه اطلاع‌رسانی بستگی دارد. گاهی خود  مراسم رونمایی‌ مرجعی برای اطلاع‌رسانی کتاب می‌شود. در خیلی از موارد ناشر با این دید که اصحاب رسانه در این رونمایی‌ها شرکت می‌کنند و با انعکاس خبر رونمایی کتاب، به صورت غیرمستقیم آن را معرفی می‌کنند، جشن امضا و رونمایی برگزار می‌کند.

 او خاطرنشان کرد: رونمایی‌ها و جشن‌های امضا تبلیغات و مرجع اطلاع‌رسانی برای کتاب است، زیرا رسانه‌ها در رونمایی شرکت می‌کنند و خبر انتشار کتاب را به مخاطب عام می‌رسانند.

کاوه میرعباسی با بیان این‌که بی‌رونق‌ترین مراسم‌ برای کتاب‌اولی‌ها و نویسنده‌های جوان است، اظهار کرد: این نویسنده‌ها چهره‌های شناخته‌شده‌ای  در میان مردم نیستند و به همین دلیل  بیشتر دوستان نویسنده  در این مراسم‌ حضور دارند. البته ممکن است در مراسم این نویسنده جوان از اهالی رسانه شرکت داشته باشند و به خاطر مطلبی که  برای کتاب می‌نویسند، کتاب دیده شود.  یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نویسندگان جوان این است که کتاب‌های آن‌ها نادیده می‌ماند و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. کسانی که با سیستم توزیع کتاب آشنایی دارند می‌دانند چطور می‌شود کتابی در میان انبوه کتاب‌ها گم می‌شود.

او افزود: البته ماه پشت ابر نمی‌ماند و کسانی که استعداد زیادی دارند و در این کار ممارست زیادی به خرج می‌دهند دیده می‌شوند.

این مترجم درباره کارکرد رسانه‌ها درباره مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب گفت: با توجه به این‌که حجم مطالب انبوه است، خبرگزاری‌ها و مطبوعات نمی‌توانند یک مطلب را شاخص کنند. آن‌ها اخبار کتاب‌ها را به صورت یکسان منتشر می‌کنند اما  این مخاطب است که تعیین می‌کند چه خبری برایش جذاب است و ممکن است خبری برایش جذاب نباشد و این‌طور نیست که به کتاب شاخصی بپردارند یا کتابی را شاخص کنند و استثنا قائل شوند؛ مخاطب انتخاب می‌کند و تشخیص می‌دهد که جذب کدام‌ یک شود.

او در ادامه یادآور شد: میزان برگزاری مراسم جشن امضا و رونمایی نسبت به نیمه دوم دهه ۸۰ کمتر شده است، و شاید به این دلیل باشد که این مراسم‌ رونق چندانی ندارد. اما به هر حال برگزار کردن این مراسم‌ بهتر از برگزار نکردن آن‌هاست و جنبه منفی در آن‌ها وجود ندارد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان