تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

عزل‌ها به خانواده هاشمی رسيد

روز گذشته ياسر هاشمي‌رفسنجاني از رياست دفتر هيئت امناي دانشگاه آزاد برکنار شد. با گذشت حدود يک‌ ماه از برکناري حميد ميرزاده، رئيس دانشگاه آزاد از سوي دکتر ولايتي، ياسر هاشمي فرزند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني که رياست دفتر هيئت امناي دانشگاه را برعهده داشت، از مسئوليت خود برکنار شده است.
رویداد۲۴- ياسر هاشمي پس از برکناري حميد ميرزاده از رياست دانشگاه، در اظهارنظري ضمن نگراني از اين اقدام، آن را برخلاف سيره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دانسته و نسبت به آينده دانشگاه آزاد و هاشمي‌زدايي در اين دانشگاه هشدار داده بود. گفته مي‌شود هفته گذشته در يکي از جلسات مديريتي دانشگاه آزاد نيز ياسر هاشمي به نوريان سرپرست دانشگاه انتقاد کرده بود.

پس از مرگ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، سرنوشت دانشگاه آزاد اسلامي در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامي، پس از درگذشت آيت‌الله هاشمي، دکتر علي‌اکبر ولايتي رياست هيئت امناي دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت و روي صندلي هاشمي در دانشگاه آزاد نشست.

دانشگاهي که در زمان محمود احمدي‌نژاد و رياست فرهاد دانشجو دچار تغييرات گسترده شد و بدهي‌هاي کلان مالي را براي رياست بعدي خود بر جاي گذاشت. اما اکبر هاشمي رئيس هيئت امناي دانشگاه آزاد از امضاي حکم فرهاد دانشجو امتناع ورزيد و بنا بر قانون اين موضوع به رئيس‌جمهور واگذار شد و رئيس‌جمهور وقت هم امضاي حکم را به وزير علوم واگذار کرد، وزير علوم نيز که کامران دانشجو بود، حکم رياست دانشگاه آزاد را براي برادر خود امضا کرد. فرهاد دانشجو تا ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ رئيس دانشگاه آزاد بود و در اين تاريخ با رأي اکثريت اعضاي هيئت امناي دانشگاه، حميد ميرزاده، جايگزين وي شد.

همه عزل و نصب‌هاي يک ماه اخير
با روي‌کارآمدن دولت تدبير و اميد، هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي به رياست آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني توانستند دوباره تصميم‌‌گيري‌هاي مطابق با سياست تأسيس اين دانشگاه را روي روال کار قرار دهند. با برکناري فرهاد دانشجو، حميد ميرزاده بر صندلي رياست دانشگاه آزاد نشست. مطابق صلاحديد هيئت امنا و نظر خود به عنوان رياست بزرگ‌ترين دانشگاه حضوري جهان، عزل و نصب‌هاي دانشگاه را کليد زد و پس از مرگ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، انتظار همه اين بود که ميرزاده تا پايان دوره خدمت چهارساله خود يعني تا شهريور ٩٦ بر سر کار بماند، اما چنين نشد و با برگزاري جلسه فوق‌العاده هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي،‌ ميرزاده که گفته مي‌شد از ابتداي ورود علي‌اکبر ولايتي با انتصاباتي که از ناحيه هيئت امنا از وي درخواست مي‌شد، مخالفت کرده بود، حاضر به استعفا نشد و هيئت امنا ناچار به برکناري وي از سمت رياست دانشگاه آزاد اسلامي شد.

از زمان برکناري حميد ميرزاده تا امروز حدود يک ماه مي‌گذرد، در این مدت حدود ١٠ عزل و نصب در دانشگاه آزاد اسلامي اتفاق افتاده است. به گفته يکي از مطلعان حاضر در دانشگاه آزاد در بسياري از نامه‌هاي افراد برکنارشده، دليل جابه‌جايي استعفا عنوان شده، اين در حالي است که مديران ارشد دانشگاه آزاد اسلامي مجبور به استعفا شده‌اند. خبرها مي‌گويند اولين جابه‌جايي پس از ميرزاده متعلق به رياست روابط عمومي دانشگاه آزاد يعني حسين منوري بود. پس از برکناري حسين منوري، محمدمهدي جولايي رياست روابط عمومي دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت.
 
هومن ستاري، رئيس حراست دانشگاه آزاد اسلامي هم پس از آمدن علي‌محمد نوريان، رياست جديد دانشگاه آزاد برکنار شد و جاي خود را به سيد عليخاني‌ داد، شايان تقي‌زاده مدير کل پيگيري دانشگاه آزاد جاي خود را به گوهري داد، پس از برکناري عليرضا مصدق، مديرکل حقوقي دانشگاه آزاد گوهري جايگزين وي شد. در زمان رياست دکتر ميرزاده، طه هاشمي معاون فرهنگي دانشگاه آزاد استعفا داده بود و دکتر صامت سرپرستي اين معاونت را بر عهده داشت که با آمدن نوريان کلانتري جايگزين وي شد، به جاي صفريان رئيس مرکز بازرسي دانشگاه آزاد، خاني آمد و با برکناري واشقاني‌فراهاني معاون پژوهشي دانشگاه آزاد دکتر موسي‌‌خاني جايگزين وي شد.
 
منادي نيز جايگزين حجت‌الاسلام علي عسگري در معاونت امور مجلس شد و رياست مرکز حوزه رياست دانشگاه آزاد از دکتر دعاگويي گرفته و به تروهيد واگذار شد. همچنين دکتر اسکندري جايگزين مهندس ظهوريان در شوراي رسانه و سازمان چاپ شد.

اما روز گذشته، با برگزاري جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي، خبر برکناري ياسر هاشمي از رياست دفتر هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي روي خبرگزاري‌ها قرار گرفت و شايعه برکناري دکتر عباسپور از رياست دانشگاه علوم تحقيقات هم قوت گرفت.

اين دانشگاه ميراث هاشمي است
ياسر هاشمي در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اينکه اين موضوع در پيغامي به اطلاع وي رسانده شد، درباره اين برکناري گفت: «با توجه به همه علاقه،‌ انگيزه و وظيفه‌اي که نسبت به دانشگاه آزاد اسلامي احساس مي‌کردم، علاقه‌مند بودم که کارم را در اين دانشگاه ادامه دهم چراکه اين دانشگاه را ميراث آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني براي مردم مي‌دانم، البته اين برکناري حق قانوني دکتر ولايتي است، متأسفانه امکان همکاري براي من فراهم نشده و خوشحال هستم که حداقل در اين مورد اقدام قانوني انجام شده است».

هاشمي درباره حس شخصي خود به اين برکناري گفت: «خودم اصلا چنين حدسي نمي‌زدم که از رياست دفتر هيئت امنا کنار گذاشته شوم. من در اين دانشگاه بزرگ شدم و باز مي‌گويم به خاطر نوع وابستگي‌اش به آيت‌الله هاشمي و به خاطر اينکه شايد تنها دستاورد بزرگ بعد از انقلاب تأسيس اين دانشگاه باشد، کار در دانشگاه را دوست داشتم. آيت‌الله هاشمي هم به اين مجموعه هميشه علاقه‌مند بود و پيشرفت آن را دوست داشت، اما به هرحال هر اتفاقي که افتاده و قانوني باشد، از آن تمکين مي‌کنم و اميدوارم روند رو به رشد دانشگاه آزاد پس از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نيز ادامه پيدا کند».

هاشمي در پايان با اشاره به اينکه اعتراضي نسبت به اين برکناري ندارد، در پاسخ به اين سؤال که چرا به برکناري حميد ميرزاده اعتراض داشت، عنوان کرد: «برکناري آقاي ميرزاده خلاف روند مديريتي آقاي هاشمي بود و من به همين دليل نسبت به آن اعتراض داشتم».
دانشگاه آزاد اسلامي دو سال پس از انقلاب فرهنگي ايران که منجر به تعطيلي موقت دانشگاه‌ها شد، تأسيس شد.

اين دانشگاه در ارديبهشت سال ۱۳۶۱ به پيشنهاد اکبر هاشمي‌رفسنجاني و با حمايت حضرت امام خميني تأسيس شد و تاکنون رياست عبدالله جاسبي، فرهاد دانشجو، حميد ميرزاده و سرپرستي علي‌محمد نوريان را در تاريخ خود ثبت کرده است. شنيده‌هاي خبرنگار «شرق» حاکي از آن است که برکناري‌ها در اين دانشگاه ادامه دارد.
 
در روزهاي اخير خبر برکناري دکتر عباسپور از رياست دانشگاه علوم و تحقيقات در رسانه‌ها منتشر شد، هرچند سرپرست دانشگاه آزاد اين برکناري را تکذيب کرد، اما با برگزاري جلسه هيئت امنا در روز گذشته دوباره شايعه برکناري عباسپور قوت گرفت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
0
سلام.اگر آقای ولایتی بتواند حلقه باندی که مثل افعی برگرد منافع دانشکاه آزادچمبره زده بگسلد کار ماندگاری انجام داده است باباچه خبره تا مسوولی می خواهدکاری انجام دهدسروصدای بعضیها به آسمان بلند میشود وزمین وآسمان را به هم می بافندبگذارید دانشگاه آزاد از قیدوبندهای تبارگرایی وهزارفامیلی آزادشود
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
1
0
با سلام اقای رفسنجانی با سوئ استفاده از موقعیتی که در نظام بدست آورده بود بی شرمانه اشرافیگری اختلاف طبقاتی که عامل و علت اصلی انقلاب بود را برای خودش و خانواده منحوثش و همفکران تکنوکرات و دلال مسلک خویش دوباره در جامعه ایران رواج داد و هنوز هم بازمانده هایش طوری از اموال بیتالمال حرف میزنند که انگار ارث پدریشان است
منبع موثق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
0
مطمئن باشید که برکناری دکتر میرزاده به جا بوده.....ونیازمند تغییراتی در راس مدیریتی می باشد.....
نظرات شما
پیشخوان