تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶

مزد ترس منصوریان

حالا و پس از شکست سهمگین و تراژیک همه از احتمالات تاکتیکی می‌نویسند که اگر استقلال تهاجمی بازی می‌کرد، بهتر بود و منصوریان مقصر اصلی است و خب کیست که نداند همه این‌ها مزد ترس علیرضا منصوریان است. او در آزادی ۱-۰ العین را شکست داد، از این تیم ترسید و در بازی برگشت ۶ گل خورد.

رویداد۲۴- این بار نتیجه نداد. تاکتیک دفاعی منصوریان که در طول سال جاری بارها مورد استفاده قرار گرفته بود، این بار به نتیجه نرسید و یک فاجعه را رقم زد. خوردن ۶ گل از العین و رقم خوردن سنگین‌ترین شکست آسیایی برای تیم‌های ایرانی حاصل برنامه علیرضا منصوریان بود که برای دیدار برگشت داشت؛ برنامه‌ای برای پارک کردن اتوبوس مقابل دروازه.

شاید در این لحظات کمتر کسی داربی آخر را به یاد بیاورد. داربی‌ای که با نتیجه ۳-۲ به نفع استقلال به پایان رسید. استقلال در آن بازی در نیمه اول ۳گل به پرسپولیس زد و کار را تمام کرد. اشتهای آبی‌ها در نیمه دوم اما تمام شد و از دقیقه ۶۰ منصوریان دو تعویض کرد و دو مهاجم و هافبک هجومی را بیرون کشید و یک مدافع و هافبک دفاعی به زمین فرستاد. نتیجه این اتفاقات البته به شکست استقلال منجر نشد اما خوش‌شانسی هم در این اتفاق نقش داشت، چون دفاع همه‌جانبه آبی‌ها دقیقه ۹۳ شکست و پرسپولیس که نیمه اول یک گل زده بود بازی را ۳-۲ کرد.

استقلال منصوریان در طول فصل گذشته بارها از این تاکتیک استفاده کرده بود. او وقتی نتیجه بازی را با یک گل بیشتر داشت، مهاجم بیرون می‌کشید و مدافع به جایش می‌فرستاد و خب تاکتیکش جواب می‌داد و آبی‌ها گل نمی‌خوردند. او اما برای دیدار برگشت مقابل العین تصمیم گرفت ۹۰ دقیقه همین کار را بکند.

آبی‌پوشان تهران هر چند ۳ بازیکن غایب داشتند اما بازی گرفتن از ۸ مدافع به صورت همزمان در ترکیب اصلی ریسک بزرگی است که فقط منصوریان توانایی انجامش را داشت. او تلاش کرد با تیمش مقابل دروازه اتوبوس پارک کند اما تیم او قواعد پارک کردن اتوبوس را بلد نبود.

مهم‌ترین اتفاق هم زمانی رخ داد که یکی از اجزای پازل دفاعی استقلال، یعنی یکی از مهم‌ترین‌هایش تعویض شد. باقری بیرون آمد و دقیقا از جایی که او بود، استقلال گل اول را دریافت کرد. مشکل بزرگ برای تیم‌هایی که اتوبوس پارک می‌کنند اما همین است. وقتی گل می‌خورند دیگر کاری از دست‌شان ساخته نیست.

استقلال بی‌تمرکز در کمتر از ۵ دقیقه یک گل دیگر خورد و بازی را از دست داد. شاید در این شرایط دیگر بازگشت از اتوبوس کاری منطقی به نظر نمی‌رسید اما منصوریان دومین اشتباه را همان نیمه اول کرد و بازی‌ای که برایش تمرین کرده بودند را کنار گذاشت.

آبی‌ها قاعدتا باید مانند نیمه اول به دنبال دفاع منظم می‌رفتند و به دنبال ایجاد فرصت برای زدن یک گل اما تعویض بعدی منصوریان به داخل زمین خبر داد که دیگر از اتوبوس خبری نیست. از بین رفتن ساختارهای دفاعی تمرین شده برای آبی‌ها در طول مدت پس از بازی رفت اتفاقی بود که فاجعه نیمه دوم را رقم زد.

استقلالی‌ها تمرکز لازم برای بازی هجومی را نداشتند و البته انرژی و بازیکنش را هم نداشتند. تیم از هم پاشیده استقلال روی یک اشتباه فردی گل سوم را دریافت کرد و پس از فشاری چند دقیقه پاشنه دروازه‌اش ۳ بار بد چرخید.

خوردن ۶گل در یک بازی چیزی است که از مهدی رحمتی و دفاع استقلال بعید به نظر می‌رسد اما وقتی رحمتی ۵ سیو هم دارد، نشان می‌دهد که کار از جای دیگر خراب است. استقلال برای شروع بازی و بعد از گل دوم ادامه بازی دو تاکتیک اشتباه داشت؛ تاکتیک‌هایی که به این روزش انداخت.

حالا و پس از شکست سهمگین و تراژیک همه از حالت‌های پیروزی می‌نویسند که اگر استقلال تهاجمی بازی می‌کرد، بهتر بود و منصوریان مقصر اصلی است و خب کیست که نداند همه این‌ها مزد ترس علیرضا منصوریان است. او در آزادی ۱-۰ العین را شکست داد، از این تیم ترسید و در بازی برگشت ۶ گل خورد.

این تاوان سنگینی است که استقلال و منصوریان بابت ترسو بازی کردن می‌پردازند. تاوان سنگینی که تا سال‌ها از یاد هواداران فوتبال نخواهد رفت.

نظرات شما
پیشخوان