تاریخ انتشار: ۰۰:۳۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

معرفی کتاب روایت نقاشی پشت شیشه

در فصل نخست این کتاب پیشینه ای مختصر از نقاشی پشت شیشه آورده شده است. بخشی از این پیشینه به کشورهایی نظیر چین، مصر و ایتالیا اشاره داردو بخش دیگر به پیدایش این هنر در ایران باز می‌گردد.
رویداد۲۴- در فصل نخست این کتاب پیشینه ای مختصر از نقاشی پشت شیشه آورده شده است. بخشی از این پیشینه به کشورهایی نظیر چین، مصر و ایتالیا اشاره داردو بخش دیگر به پیدایش این هنر در ایران باز می‌گردد.
در ابتدای این بخش می خوانیم؛ بی شک، هنر نقاشی پشت شیشه از قدمتی طولانی برخوردار است. اما علیرغم آن که خاستگاه شیشه گری را بین النهرین و بویژه فنیقیه دانسته اند اما محل تولد و پیدایش تکنیک نقاشی پشت شیشه را یکی از کشورهای چین، مصر، ایتالیا_ روم باستان_ دانسته اند. متخصصان ذیربط بر این عقیده هستند که قدیمی ترین این نوع نقاشی که متعلق به سده های چهارم یا سوم پیش از میلاد است در محدوده کشور ایتالیای فعلی_ آن هم در منطقه آپولیا_ به دست آمده است.
در بخش دوم کتاب که با عنوان غبار روبی از چهره نقاشان پشت شیشه نام گذاری شده است؛ استادان و افراد پیشکسوت در این زمینه را معرفی می کند. افرادی نظیر شازده افسر، رضا درویش، محب علی، عبدالجلیل، مهر علی، بیوک احمری و... در این قسمت از کتاب معرفی می شوند. نکته جالب توجه در مورد بیشتر این استادان، ساده زیستی و عامی بودن هنر آنان است.
بخش سوم نیز به مواد اولیه، ابزار و مراحل و روش انجام کار اختصاص دارد. این قسمت می توانست از قوت بیشتری برخوردار باشد. به عنوان نمونه می شداز روش های گوناگون در اجرا یاد کرد. روش های متفاوتی که هر یک از استادان بصورت اختصاصی از آن استفاده می کردند و یا پایه گذار آن شیوه بودند. جا داشت در این بخش کمی گسترده تر کار می شد و اطلاعات دقیق تری به خواننده و یا افرادی که به دنبال یادگیری این هنر هستند؛ داده می شد.
در بخش چهارم کتاب، سرکارخانم بشارت اقدام به معرفی سابقه هنری خود می کند. همچنین کلیتی از نمایشگاه هایش را ارائه می دهد. البته نحوه اجرای نقاشی پشت شیشه را هم تا حدودی آموزش می دهد که جا داشت در فصل سوم می آمد.
در پایان نیز تصاویری از آثار هنرمندان نقاش پشت شیشه ارائه می‌شود.

نام کتاب: روایت نقاشی پشت شیشه
نویسندگان: حسین یاوری / مهرنوش بشارت
انتشارات: کیان دانش ۱۳۹۵

سعید رضاخان، نقاش پشت شیشه
برچسب ها: نقاشی پشت شیشه ، کتاب
نظرات شما
پیشخوان