تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد

لزوم حمایت دولت برای استفاده از بازار ۵ میلیارد دلاری قطر

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به این که در شرایط فعلی ایران تنها مرز قابل عبور برای قطر است گفت:این کشور سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار واردات کالا از سایر کشورها به ویژه در بخش مواد غذایی دارد که می توانیم آن را از کشورمان تامین کنم.
رویداد۲۴-رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به این که در شرایط فعلی ایران تنها مرز قابل عبور برای قطر است گفت:این کشور سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار  واردات کالا از سایر کشورها به ویژه در بخش مواد غذایی دارد که می توانیم آن را از کشورمان تامین کنم.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با قطع ارتباط دیپلماتیک و اقتصادی قطر با کشورهای عربی همسایه خود از جمله عربستان و امارات اظهار کرد: این اقدام خلق‌الساعه عربستان و چندکشور دیگر علیه کشور قطر باعث شد که این کشور عملا تبدیل به جزیره‌ای شود که هیچ راه ارتباطی به غیر از مرز آبی با ایران ندارد.

وی افزود: این کشور با کشورهای دیگر از نظر هوایی و دریایی شرایطی دارد که تنها می‌تواند از طریق ایران رفت و آمد کند که این امر شرایط اقتصادی ویژه‌ای برای ایران فراهم آورده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: همانطور که وزارت امور خارجه ایران این اقدام را محکوم کرده و خواهان حل اختلاف میان کشورهای یاد شده است، اما این اتفاقات خود شرایط ویژه‌ اقتصادی برای ایران فراهم می‌کند که مانند فرصت صادرات به روسیه نباید آن را از دست داد.

وی تصریح کرد: این حوادث از یکسو می‌تواند بر سر برداشت گاز از منابع مشترک ایران و قطر تاثیر گذار باشد  و منجر به تقویت ارتباط دوسویه دو کشور در برداشت از منافع مشترک شود.

لاهوتی یادآور شد: کشور قطرسالانه حدود 4 تا 5 میلیارد دلار  واردات از سایر کشورهای دیگر انجام می‌دهد که غالب مواد وارداتی آن شامل انواع مواد غذایی و فرصتی مناسب برای اقتصاد ایران است؛ زیرا ما تنها کشوری هستیم که دارای مرز مشترک قابل عبور با قطر هستیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه از  شرایط اقتصادی فراهم شده در تجارت با قطر باید استفاده مناسبی داشت و از فرصت‌سوزیهایی که در ارتباط با بازار روسیه ایجاد شده بود فاصله گرفت؛  گفت: با توجه به نزدیکی این کشور به ایران و آشنایی صادرکنندگان ما با بازارهای حاشیه خلیج فارس می‌توان بهره برداری مناسبی داشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه برای صادرات به قطر، دولت  باید از صادرکنندگان حمایت کند، گفت: با توجه به قیمت بالای تمام شده کالاهای ایرانی لازم است دولت مشوق‌هایی در بخش‌های حمل و نقل و بسته‌بندی  یا  به صورت نقدی به صادرکنندگان ارائه دهد تا بتوان با قیمتی رقابتی محصولات خود را به  این کشور ارسال کرد.

لاهوتی اضافه کرد: با وجود اینکه قطر تنها با ایران دارای مرز مشترک(قابل تردد) به صورت آبی است، اما از طریق مرز هوایی می‌تواند نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین کند به همین دلیل لازم است که با قیمتی رقابتی محصولات خود را به این کشور صادر کنیم.

وی با بیان اینکه کشور قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه به حساب می‌آید، و مردم آن درآمد سرانه بالایی دارند، گفت: کیفیت کالاهایی که به این کشور صادر می‌شود باید مرغوب باشد تا در  میان مردم این کشور مورد توجه  و تقاضا قرار گیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایراندر پایان سخنان خود گفت: قطر با توجه به زیرساختهایی که دارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای صادرات کالا به کشورهایی باشد که مواضع سیاسی متفاوتی با جمهوری اسلامی ایران دارند.
منبع: تسنیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان