تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶

تاثیر مواد شیمیایی دوران بارداری بر سلامت کودک

قرارگیری مادر در معرض مواد شیمیایی در دوره بارداری و زمان شیردهی، ممکن است ریسک ابتلا کودک به آسم را افزایش دهد.

رویداد۲۴-قرارگیری مادر در معرض مواد شیمیایی در دوره بارداری و زمان شیردهی، ممکن است ریسک ابتلا کودک به آسم را افزایش دهد. مواد شیمیایی موسوم به «فتالات»ها که برای نرم شدن و افزایش انعطاف پذیری پلاستیک استفاده می شوند، می توانند از طریق پوست، موادغذایی یا تنفس وارد بدن شوند.

مطالعات قبلی نشان داده اند این ماده شیمیایی بر سیستم هورمونی تاثیر گذاشته و می تواند تاثیر معکوس بر متابولیسم یا قدرت باروری داشته باشد.

توبیاس پولته، عضو تیم تحقیق در دانشگاه هلمهولتز آلمان، در این باره می گوید: «نتایج مطالعه ما اثبات می کند فتالات ها با دستگاه ایمنی تداخل پیدا کرده و به شکل قابل توجهی موجب افزایش ریسک ابتلا به آلرژی ها می شوند.»

در این مطالعه، تیم تحقیق نمونه ادرار زنان باردار و تاثیرش را بر خطر تولد نوزاد مبتلا به آلرژی بررسی کردند. به گفته این محققان، ارتباط کاملا مشخصی بین غلظت بالای متابولیت BBP (بنزیل بوتیل فتالات) در ادرار مادر و وجود آسم آلرژیک در کودک شان وجود داشت.

همچنین در آزمایش روی موش ها هم این مسئله تایید شد. از اینرو محققان تاکید دارند زنان باردار از قرارگیری در معرض مواد شیمیایی اجتناب نمایند تا ریسک ابتلا نوزادشان به آسم کاهش یابد.

منبع: مهر
نظرات شما
پیشخوان