تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

منافع ملی جدا از ایدئولوژی‌های نظام نیست

عبدالرضا هاشم‌زائی*
موضوعی که ذهن بسیاری از ایرانی ها را به خود جلب کرده این است که برخی از رقبای عرصه سیاست که به لحاظ درصد آرا در انتخابات پایین تر هستند و صدای بلندتری نسبت به اکثریت دارند ایدئولوژیکی فکر می کنند. حال وقتی این اتفاق می افتد صاحبان این تفکر نمی توانند صلاحیت طرف مقابل خود را بپذیرند. این گروه حتی اگر رای همه مردم را هم با خود داشته باشند باز همین تفکر را دارند و از مسیر خود خارج نمی شوند.

امروز بسیاری از نسل اولی های انقلاب ادامه ایدئولوژی های برجسته نظام را خلاف منافع ملی نمی دانند. من هم به عنوان یکی از افراد نسل اول انقلاب بر این باورم که این دو منافع جدا از هم نیستند و به هم پیوند می خورند. حال چه ایران و چه هر کشور دیگری که یک طرف رقابت سیاسی آن ایدئولوگ ها باشند و طرف دیگر را غیرخودی ببینند مطمئنا این مبازره سیاسی به رفاقت سیاسی منتج نخواهد شد.

در همین انتخابات اردیبهشت 96 ایران، موج تخریب ها چه در رسانه ملی و چه در جامعه بیداد کرد. نگاهی به سند 2030 گواه همین موضوع است. بسیاری از افراد از این سند به عنوان تخریب علیه دولت استفاده کردند و دست به بی اخلاقی های زیادی زدند. جالب است که برخی از همین کسانی که با این موضوع تخریب دولت را در دست گرفتند نتوانستند جواب درستی به ابهامات مردم و مخصوصا جوانان در این رابطه بدهند.

وقتی رقیب سیاسی، طرف مقابل را جدا از خود نداند، رفاقت سیاسی بوجود می آید در غیراینصورت از هر روشی برای بی اخلاقی استفاده خواهد کرد. متاسفانه در یک سال گذشته متعددا و مکررا شاهد تخریب های بسیاری علیه دولت بوده ایم که واقعا به دور از جوانمردی است. امروز دولت با ضعف های زیادی مواجه است و این موضوع به هیچ عنوان قابل کتمان نیست ولی برخی هر دستاوردی را به مانند پوتک بر سر دولت می کوبند که جای بسی تعجب است!

وقتی در کار این اقلیت دقیق می شویم می بینیم که آنها با بی سلیقه ای هرچه تمام تر، موفقیت را به عنوان ناموفقی به جامعه تبیین می کنند. اکنون انتخابات ریاست جمهوری تمام شده و دوره رفاقت ها رسیده و باید دید منافع ملی کجاست و همان مسیر را دنبال کرد.

دو ماه دیگر تا معرفی وزرای پیشنهادی آقای رییس جمهور به مجلس فرصت باقیست و نمایندگان می باید به دور از خط و خطوط سیاسی فقط شایسته سالاری را ملاک رای اعتماد به وزرا قرار دهند. قرار نیست به دلیل آنکه در انتخابات حامی حسن روحانی بودیم چشم بسته به تمام وزرا پیشنهادی رای اعتماد دهیم و رقیب هم بهتر است برعکس این تفکر را نداشته باشد.

امروز همه باید تلاش کنیم که دموکرات بودن را یاد بگیریم و به دیگران هم آموزش دهیم. برای رسیدن به این مهم باید در ضمیر خود برای مخالف هم حقوقی قائل شد و نگاه حذفی را باید از ذهنمان پاک کنیم. معنی مخالف با دشمن متفاوت است و امیدوارم همه فرق این دو واژه را از یکدیگر متوجه شویم زیرا امکان دارد حق با مخالف ما باشد.

وقتی کسی خود را حق مطلق می داند هر کاری را در برابر تفکر خود مثبت ارزیابی می کند که این آفت بزرگی برای کشور است. پیام روشن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران "نه" به افراد و گروههایی بود که تمام قد به تخریب دولت روی آورده بودند. "نه" به افرادی بود که دشمنی را در مقابل تعامل قرار داده بودند. به هر حال نتیجه انتخابات هم نشان داد که مردم راه و مسیر تعامل را انتخاب کرده اند.

دیگر پیام روشن انتخابات های اخیر از سوی مردم بوده است. مردم با مشارکت حداکثری خود روند نتایج را طوری رقم زدند که حس می شود به آینده ایران بسیار امیدوار هستند. انتخابات های اخیر دیگر به مانند گذشته نیست و وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهترین وسیله برای تبلیغات نامزدها شده است. روشنگری حاصل از این فضا به قدری مثمرثمر بوده که دیگر به مانند گذشته نیازی به وقت گذاشتن بیش از حد برای توضیح موضوعات مختلف نیست. بی شک این آگاهی باعث اثرگذاری هرچه بیشتر مردم در انتخابات شده است. در نهایت، این آگاه شدن روز به روز مردم را شایسته تقدیر می دانم و امیدوارم این روال مثبت همیشه و همه وقت ادامه داشته باشد.

*نماینده مجلس شورای اسلامی
برچسب ها: منافع ملی ، رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان