تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۶
محمد مراد بیات، جامعه‎شناس شهری در گفت‎وگو بارویداد۲۴:

شهردار آینده تهران چه ویژگی‎هایی داشته باشد؟

یک جامعه‎شناس شهری معتقد است: شهردار باید شم سیاسی بسیار قوی داشته باشد اما اگر صرفا به خاطر اهداف سیاسی بخواهد شهردار شود قطعا غلط است،نگاه یک مدیر توانمند باید نگاهی مبتنی بر رفاه اجتماعی، آسایش شهروندان و ارائه خدمات در شهر باشد. شهرداری جای نگاه جناحی نیست و باید به شهرندان خدمات ارائه دهد.
رویداد۲۴یک جامعه‎شناس شهری معتقد است: شهردار باید شم سیاسی بسیار قوی داشته باشد اما اگر صرفا به خاطر اهداف سیاسی بخواهد شهردار شود قطعا غلط است،نگاه یک مدیر توانمند باید نگاهی مبتنی بر رفاه اجتماعی، آسایش شهروندان و ارائه خدمات در شهر باشد. شهرداری جای نگاه جناحی نیست و باید به شهرندان خدمات ارائه دهد. 

تهران کلانشهری  آشفته و پرجمعیت است که مردم آن از مشکلات زیست‎محیطی، آلودگی هوا و ترافیک رنج می‎برند، تراکم  فروشی‎ها، بدهی‎های شهرداری در این یک ده، استخدام‎های نجومی، قراردادهای نجومی و... همگی بر بار مشکلات تهران افزوده است. بنابراین حالا که فرصتی مناسب برای تغییر شهردار تهران پس از 12سال پیش آمده اینکه چه کسی با چه ویژگی‎هایی شهردار شود بسیار حائز اهمیت است.

محمد مراد براتی، جامعه‎شناس شهری در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در خصوص ویژگی‎های شهر و شهردار گفت: تهران شهری است که جمعیت کثیری را در خود جای داده است و از طرف دیگر توریست‎هایی که به ایران می‎آیند در نگاه اول ایران را از منظر تهران می‎بینند. علاوه‎براین  تهران شهری است با تنوع قومیتی، زبانی و انواع نگرش‎های اجتماعی- فرهنگی، ما در تهران شاهد همه این ویژگی‎ها هستیم.

او ادامه داد: تهران شهری است که در آن شاهد چالش سنت و مدرنیته و چالش نسل‎های مختلف هستیم. مطالبات اجتماعی مردم در این شهر  نسبت به دیگر نقاط کشور خیلی بیشتر است و از آن سو گردش مالی سنگین، گره‎های کور که در این شهر وجود دارد، گسترش افقی و عمودی شهر، بحث  ترافیک، آلودگی هوا،  بروکراسی شدید اداری، سیستم ناکارآمد اداری، همه اینها نشان می‏‎دهد شهردار تهران نمی‎تواند یک فرد معمولی باشد.

براتی اظهار داشت: جدا از همه ویژگی‎های شخصیتی، این شهر به مدیری با قدرت اجرایی بالا نیاز دارد. بسیاری از مشکلات این شهر بخاطر وجود مدیرانی بی‎تجربه بوده که برای آزمون و خطا آمده‎اند. شهردارتهران باید به لحاظ مدیریتی تعامل ویژه‎ای را با دولت و حاکمیت داشته باشد، او باید جز کسانی باشد که در این سمت او را بپذیرند. باید قدرت جذب مشاوران و مدیران متنوع در حوزه‎های کاری دیگر را داشته باشد. یعنی آنقدر در این سال‌ها ارتباط وسیعی با بدنه برقرار کرده باشد که بتواند برای هر حوزه‎ای متخصصان را فرا بخواند. خود این فرد باید از جذبه و قدرت ویژه‎ای برخوردار باشد که بتواند چنین کاری را انجام دهد.

این جامعه‎شناس بیان کرد: شهردار باید شم سیاسی بسیار قوی داشته باشد اما اگر صرفا به خاطر اهداف سیاسی بخواهد شهردار شود قطعا غلط است، ما تجربه‎های تلخی  در دوره‎های گذشته به خاطر جناحی نگاه کردن شهردار داشته‎ایم، مثلا در زمانی که وزارت خارجه ما سیاست دیگری پیش گرفته شهرداری بنر دیگری علیه آن می‎زند، این نگاه‎ها نگاه‎های خوبی نیست،برون داد و خروجی یک مدیر توانمند باید نگاهی مبتنی بر رفاه اجتماعی، آسایش شهروندان و ارائه خدمات در شهر باشد. شهرداری جای نگاه جناحی نیست و باید به شهرندان خدمات ارائه دهد. 

او در خصوص شهر تهران خاطر نشان کرد: چالش‎ها و مشکلات تهران ، نیاز به راهکارهای مدرن و به روز دارد و آن این است که ما باید شهر را هوشمند کنیم، تجربه‎ای که در دنیا به کار رفته و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم، یک شهردار باید بر این اشراف داشته باشد که ما در هزاره سوم زندگی می‎کنیم، هزاره سوم هزاره فناوری اطلاعات و ارتباطات است و طبیعتا برای اداره شهر باید از این فناوری استفاده کرد.

بیات افزود: شهر الکترونیک و شهر هوشمند یک راهبرد کلان برای حل معضلات این شهر و توسعه همه جانبه آن است. اتحادیه اروپا از سال 2007 توجه جدی به این مساله داشته و ضرورت هوشمندسازی کلانشهرها را تدوین کرده و برنامه‌هایی در این راستا اجرا کرده است . امروزه مدل‌های مطلوب شهر هوشمند را در مقیاس‌های مختلف آماده کرده‌اند. هدف اصلی این برنامه‌ها بهبود خدمات عمومی و کیفیت زندگی است که با کاهش هزینه‌های مدیریت شهری، افزایش بهره‌روی، کاهش آلودگی و توسعه پایدار همراه است. 

این جامعه‎شناس در پایان بیان کرد:  شهر هوشمند تهران با افق 2025 و طی دو برنامه چهار ساله، امیدی است که ما داریم، اجرایی شود و با توان موجود در نیروهای آموزش دیده داخلی، هزینه‌های سرسام آور مدیریت شهری را کاهش، اشتغال پاک ایجاد کند و منجر به بهبود کیفیت زندگی شهروندان بشود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان