تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
معاون اول رییس جمهور:

دستگاه‌های حکومتی به عنوان رقیب به دولت نگاه نکنند/ در دولت دوازدهم هیچ مدیری به دلیل مسائل سیاسی و حاشیه‌ای کنار نمی‌رود

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر لزوم حاکمیت ثبات سیاسی بر کشور اظهار کرد: کشور باید از فضای انتخاباتی خارج و وارد فضای کار و همدلی شود و در این فضا نباید به دولت به ویژه از سمت برخی دستگاه‌های حکومت به عنوان یک رقیب نگاه شود.
رویداد۲۴-اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور صبح امروز (شنبه) در مراسم افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان پردیس با تأکید بر اینکه باید بپذیریم که از فضای انتخابات دور شده‌ایم، اظهار کرد: فضا انتخابات در دوره‌ای حدود دو ماه پیش از انتخابات بود که در آن همه افراد، اقشار و گروه‌های سیاسی و همچنین مسئولان مختلف تلاش می‌کردند که فضا را برای مشارکت مردم در صحنه انتخابات آماده کنند که در نهایت یکی از افراد مطرح به عنوان کاندیدا به عنوان رییس جمهور انتخاب شد.

وی تصریح کرد: در فردای پس از انتخابات همه چیز باید به دوره‌ای دیگر بازگردد. برگزاری انتخابات برای این بود که مردم بگویند مدیریت کشور باید دست کدام تفکر قرار بگیرد. در فردای انتخابات همه انتظار دارند که دولت منتخب هم به وعده‌هایی که داده عمل کند و هم کشور را به سمت پیشرفت حرکت دهد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه ایران باید از هر جهتی توسعه پیدا کند، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که امروز با آن روبرو هستیم و تا حد زیادی نیز از مهمترین مطالبات محسوب می‌شود، توسعه کشور است. امروز ایران نیاز دارد که در برخی بخش‌های توسعه‌ای تمرکز ویژه‌تری داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به توسعه اقتصادی در کشور ادامه داد: این تمرکزها به معنای نادیده گرفتن توسعه در بخش‌های دیگر نیست و هیچ فردی نمی‌تواند توسعه سیاسی و فرهنگی در کشور را نادیده بگیرد اما بر اساس شرایط موجود به نظر می‌رسد که در مقطع فعلی با برخی چالش‌های بزرگ مواجه هستیم که از سوی صاحب‌نظران به عنوان ابرچالش مطرح هستند.

جهانگیری بیکاری را یکی از ابرچالش‌های پیش روی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: مسأله بیکاری از دولت‌های گذشته یکی از مسائل پیش روی کشور بوده است، اما امروز تبدیل به مسأله جدی‌تری شده است.

وی اظهار کرد: اینکه بارها تأکید می‌کنم که با مسأله شغل، نمی‌توان شعاری برخورد کرد بر اساس سابقه مدیریتی است که دارم. در بهترین سال‌های نظام جمهوری اسلامی سالانه حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه برای ایجاد شغل در کشور نیازمند بزرگ شدن کیک اقتصاد هستیم، گفت: برای بزرگ کردن اقتصاد کشور بخش خصوصی باید به میدان بیاید تا شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌های و تولید در کشور باشیم.

جهانگیری در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ده‌ها باید برای حل ابرچالش های نظیر بیکاری و بزرگ شدن اقتصاد لحاظ شود و مورد پژوهش همه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: توان کارشناسی و اقتصاد و همچنین ظرفیت ایران بیشتر از وضعیت فعلی است و چنانچه که شرایط لازم مهیا باشد این ظرفیت قادر است که سالانه بیش از یک میلیون شغل از اقتصاد ایران تولید کند.

وی حاکمیت فضای باثبات اقتصادی در کشور را نخستین الزام حل ابرچالش بیکاری در کشور عنوان کرد و گفت: دولت که نقش بسیاری در فضای اقتصادی  دارد باید سیاست‌گذاری‌هایی انجام دهد که ثبات در اقتصاد حاکم شود.

معاون اول رییس جمهور حاکمیت ثبات سیاسی در کشور را دومین الزام حل ابرچالش در کشور عنوان کرد و گفت:‌ باید از فضای انتخابات خارج و وارد فضای کار، همدلی و تفاهم شویم. امروز همه باید به دولت مستقر کمک کنند و به او با چشم رقیب نگاه نکنند. دولت رقیب هیچ بخشی از کشور نیست و نمی‌شود به دولت به ویژه از سمت برخی دستگاه‌های حکومت به عنوان رقیب نگاه شود.

جهانگیری همچنین با تأکید بر لزوم افزایش جایگاه و احترام به بخش خصوصی در کشور، اظهار کرد: سومین الزام حل ابرچالش بیکاری در کشور تغییر فضای فرهنگی و اجتماعی نسبت به سرمایه‌گذار و بخش خصوصی است. باید این فضا در کشور به سمت احترام به بخش خصوصی حرکت کند. مشکلات کشور زمانی حل می‌شود که در آن به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار با احترام رفتار شود. استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه و سایر مسئولین باید همانطور که افتخار می‌کنند با بسیج و نیروهای انقلابی می‌نشینند، با بخش خصوصی نیز بنشینند و به آن افتخار کنند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها است،‌خاطرنشان کرد: ایران همه شرایط خوب برای ورود سرمایه‌گذار خارجی را دارد و به همین دلیل نیز در دوران بعد از برجام شاهد حضور شرکت‌های مختلف خارجی به کشور بودیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: بخش خصوصی خارجی پیش از ورود به کشور رفتار آن کشور با بخش خصوصی داخلی خود را بررسی می‌کند و چنانچه که رفتار خوبی مشاهده کند با علاقه برای سرمایه‌گذاری وارد آن کشور می‌شود.

جهانگیری تعامل با دنیا را یکی دیگر از الزامات حل ابرچالش بیکاری دانست و تأکید کرد: بر اساس اظهارات کارشناسان برای ایجاد یک میلیون شغل نیازمند ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. در این شرایط به هر حال این پول باید از بخش خارجی تأمین شود و ما باید با استفاده از منابع خارجی مشکلات مردم را حل کنیم. باید با دنیا خوب باشیم و با آنها تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم و بتوانیم از آنها پول و بازار دریافت کنیم. مردم نیز با آگاهی انتخاب کرده‌اند که می‌خواهند.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود مسأله آب را یکی دیگر از ابرچالش‌های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: تفاوت مسأله ابرچالش آب با بیکاری در آن است که تقریباً همه چالش را بیکاری را پذیرفته‌اند اما مسأله چالش آب برای برخی قابل پذیرش نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید با ابرچالش‌ها تفاهم کنیم، اظهار کرد: با تفاهم و همدلی واقعاً مسائل کشور قابل حل است. نباید بیخود با بزرگ کردن مسائل فرعی مانع حل مسائل اصلی ملت ایران شویم. خدا را خوش نمی‌آید که  به جای حل مسائل ملتی که صبورانه و با متانت در همه جا حضور دارند و نقش خود را ایفا می‌کنند، مسائل حاشیه‌ای را عمده کنیم و خودمان مدیریت کشور را مشغول این مسائل کنیم و عده‌ای در این میان با سوء استفاده از فرصت پیش آمده دستاوردهای مهم مردم از جمله امنیت را با خطر روبرو کنند. باید حتماً در این زمینه دقت ویژه‌ای شود.

معاون اول رییس جمهور در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود به بررسی عملکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم پرداخت و با بیان اینکه یکی از بخش‌های موفق دولت یازدهم مربوط به خدمات وزارت نیرو است، اظهار کرد: این وزارتخانه یکی از دستگاه‌هایی است که عملکرد خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته است. همچنین حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های فاضلاب از اقدامات خوب وزارت نیرو محسوب می‌شود. دولت دوازدهم نیز بخش آب و فاضلاب را جزو مهمترین مسائل و اولویت‌های خود قرار خواهد داد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت دوازهم از همه ظرفیت‌های مدیریتی کشوراستفاده خواهد کرد، گفت: همه مدیران باید بدانند که در دولت دوازدهم هیچ مدیری به دلیل مسائل سیاسی و حاشیه‌ای کنار نخواهد رفت.

وی در پایان با اشاره به برخی معضلات و دغدغه‌های اهالی شهرستان پردیس، خاطرنشان کرد: در دولت جلسات متعددی راجع به دغدغه‌های مردم پردیس برگزار شد و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ گردید که امیدواریم با اجرایی شدن آنها بخشی از مشکلات این منطقه برطرف شود.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان