تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

صدای حمایت از جنایت داعش در داخل کنگره آمریکا

شنیدن چنین اظهاراتی از داخل کنگره آمریکا اگر از جنایت هفته گذشته داعش در تهران کریه تر نباشد قطعا هم اندازه آن زشت و پلید است.
رویداد۲۴- شنیدن چنین اظهاراتی از داخل کنگره آمریکا اگر از جنایت هفته گذشته داعش در تهران کریه تر نباشد قطعا هم اندازه آن زشت و پلید است. در روزهای گذشته خبر اظهارات یک نماینده جموریخواه کنگره در اعلام شادمانی از حملات تروریستی اخیر تهران منتشر شده است.


این نماینده که سابقه نزدیک به 3 دهه ای در عضویت در کنگره از ایالت کالیفرنیا را دارد " دانا روهرباکر" نام دارد. او پیشتر و در دوره رونالد ریگان در کاخ سفید بوده است و سپس از سال 1989 یعنی 28 سال پیش به کنگره راه یافته و تا هم اکنون نیز عضو کنگره است.

این نماینده جمهوریخواه در جلسه روز جمعه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که به بحث درباره گروه حزب الله لبنان اختصاص داشت، به طور تلویحی پرسشی را مطرح کرد که شعف و شادمانی از حمله تروریستی روز چهارشنبه در تهران در آن مستتر بود.

صدای حمایت از جنایت داعش در داخل کنگره آمریکا

او با اشاره به حملات تروریستی روز چهارشنبه در تهران گفت:" آیا این خوب نیست که بالاخره ببینیم آمریکا از سنی‌هایی حمایت می‌کند که به حزب‌الله و تهدید شیعه ضد ما، حمله می‌کنند؟ آیا این یک چیز خوب نیست؟ "

اوسپس افزود:" شاید لازم باشد که به‌فکر واداشتن گروه‌های تروریستی مسلمان به نبرد علیه یکدیگر باشیم."

گفتنی است در این جلسه همزمان با مطرح کردن اظهارات این نماینده، نمایندگان دیگر به او یادآوری کردند که ایده حمایت از حملات داعش علیه جمهوری اسلامی ایران ایده خوبی نیست و ایالات متحده آمریکا باید به هر جهت با این گروه تروریستی مقابله کند.

روی این نوشته اما تنها یادآوری چند نکته است:

1- تنها تصور کنید که حمله ای تروریستی در آمریکا روی داده است و در مجلس ایران نماینده ای با اعلام شادمانی از این حمله خواستار حمایت از گروه تروریستی حمله کننده برای تداوم حملات به آمریکا می شد.

آیا این مساله به عنوان نشانه ای از حمایت جمهوری اسلامی ایران از تروریسم بین المللی از سوی هیات حاکمه آمریکا و رسانه های این کشور در بوق و کرنا نمی شد! همان گونه که پیش از این و هم اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور حامی تروریسم شناخته می شود و جالب آنکه یکی از بهانه های اعمال تحریم های جدید علیه ایران ادعای حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم است!

2- این اظهارات نشان دهنده عمق دشمنی با جمهوری اسلامی ایران در درون هیات حاکمه آمریکا و دیگر نهادهای قدرت در این کشور است. به عبارت دیگر شاید در هیچ دوره تاریخی در گذشته چنین هیات حاکمه ای با این حد از نگاه و تفکر ضد جمهوری اسلامی در آمریکا سابقه نداشته است (دولت دونالد ترامپ) و این در حالی است که اظهارات این نماینده جمهوریخواه و رای روز چهارشنبه سنا به مطرح شدن طرح افزایش تحریم های ایران با 92 رای موافق و تنها با 7 رای مخالف، نشان دهنده گستردگی رویکرد ضد جمهوری اسلامی در دولت ایالات متحده آمریکا و کنگره و دیگر نهادهای اطلاعاتی و نظامی این کشور است.

3- اظهارات اخیر دانا روهر باکر بار دیگر گزاره قدیمی "تروریسم خوب و بد" را به ذهن متبادر می کند. گزاره ای که غالب ناظران و آگاهان از آن به عنوان مانعی جدی برای مقابله ریشه ای با پدیده شوم تروریسم یاد می کنند. دولت ها با تقسیم تروریسم به خوب و بد در آنجایی که اعمال تروریستی در ظاهر به نفع منافع و رویکردهای ملی و امنیتی آنهاست به رغم محکومیت آن در سیاست اعلامی، در خفا و در سیاست اعمالی از آن حمایت می کنند.

چنین نگاهی به تروریسم در عمل باعث می شود این پدیده شوم بین المللی بتواند با تداوم حیات در "درزها و شکاف های" منافع و اختلافات قدرت های دنیا به حیات خود ادامه دهد.

حالا اظهارات و پرسش های این نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا یادآور نگاه ابزار انگارانه و سود محورانه به پدیده تروریسم یا همان نگاه "تروریسم بد و خوب" است که یکی از آفت های سال ها و دهه های گذشته در مقابله ریشه ای و جهانی با این پدیده شوم است.

و نکته آخر اینکه شنیدن صدای حمایت تلویحی از جنایات داعش در داخل کنگره آمریکا اگر بیش از جنایت اخیر داعش در تهران تاسف بار نباشد قطعا کمتر از آن نیست.
نظرات شما
پیشخوان