تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

تذکر به بیمارستان‌ها برای پذیرش "پنهانی" بیمار خارجی

معاون گردشگری کشور به بیمارستان‌هایی که خارج از ضوابط و استانداردهای شورای راهبری گردشگری سلامت بیماران خارجی را می‌پذیرند، تذکر داد و از وزارت بهداشت درخواست کرد با این موارد جدی‌تر برخورد کند.

رویداد۲۴-معاون گردشگری کشور به بیمارستان‌هایی که خارج از ضوابط و استانداردهای شورای راهبری گردشگری سلامت بیماران خارجی را می‌پذیرند، تذکر داد و از وزارت بهداشت درخواست کرد با این موارد جدی‌تر برخورد کند.رحمانی‌موحد درباره‌ی فعالیت‌های شورای راهبری گردشگری سلامت که از سال ۹۳ با حضور نمایندگان سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده است، توضیح داد: پس از آغاز فعالیت این شورا، اتاق بازرگانی به آن پیوست و متقاضی جدید شورای عالی مناطق آزاد است. در این سه سال فعالیت و عملکرد خوبی از سوی این شورا بروز کرده و در شرایطی که گردشگری سلامت از بی‌نظمی و بی‌چارچوبی برخوردار بود، به نظم و نظام رسید و انجمن بخش خصوصی در این باره شکل گرفت.

به گفته او، در حال حاضر ۳۳ شرکت با این ضوابط فعالیت می‌کنند که ۱۴ شرکت فاقد مجوز بند ب (اجرای تورهای گردشگری) هستند که براساس توافق و از طرف وزارت بهداشت معرفی شده‌اند. ۱۹ شرکت نیز بند ب دارند که همه آن‌ها بازارهای خود را در این حوزه تعریف کرده‌اند.

وی اضافه کرد: معاونت گردشگری و شورای راهبری گردشگری سلامت برای اینکه فعالیت در این حوزه سهل‌تر شود، حتی به کسانی که بند "ب" ندارند، اما دارای صلاحیت پزشکی هستند مهلت شش ماهه می‌دهد تا ضمن اجرای ضوابط، مجوزهای لازم را در این حوزه دریافت کنند.

او سپس به دلالی‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد، اشاره‌ای مختصر کرد و افزود: با وجود ساماندهی فعالیت‌ها، اما عده‌ای هستند که بدون سرمایه‌گذاری و توجه به ضوابط، بیماران خارجی را به سمت مراکز پزشکی هدایت می‌کنند. نکته مهم آن است که این مراکز باید از پذیرش بیماران خارجی خودداری کنند تا زنجیره خدمات شکل گرفته موثر باشد، وگرنه بی‌انگیزگی و رانت ایجاد می‌شود.

او تأکید کرد: مراکز پزشکی که دارای استاندارد پذیرش بیمار خارجی هستند باید از پذیرفتن افراد خارج از سیستم بازاریابی و مدیریت ساماندهی‌شده، خودداری کنند. البته ممکن است توجیه آن‌ها این باشد که نمی‌توانند بیمار را به حال خود رها کنند. ما هم با این نگاه مشکلی نداریم، اما موضوع آن است که ضوابطی تعیین شده و وزارت بهداشت باید جدی‌تر برخورد کند تا زنجیره خدمات گردشگری سلامت به خوبی شکل گیرد.

نشان «گردشگری حلال» در کشور اسلامی ایران چه معنی دارد؟

رحمانی‌موحد که در حاشیه اعلام فراخوان چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری سخن می‌گفت، درباره‌ی توجیهِ داشتن نشانی به نام «گردشگری حلال» در کشور اسلامی ایران و همچنین مراکزی که تاکنون موفق شده‌اند این نشان را دریافت کنند، توضیح داد: ما مرتبط‌ترین و موجه‌ترین کشور با این نشان هستیم. آن‌هایی که غیرمسلمان هستند باید این موضوع را ثابت کنند. منتهی این مسئله جزئیاتی در خود دارد و گویای آن است که اگر واحدی نشان گردشگری حلال را دریافت کرده باشد، مزیت‌هایی خواهد داشت.

او در عین حال گفت: نشان گردشگری حلال به چند واحد اقامتی اعطا شده و ضوابط آن توسط مجری، مشخص و احصا شده و تقریبا شناخت میدانی نسبت به موضوع در استان‌ها بوجود آمده که بعد از عید نوروز جمع‌بندی‌ها درباره‌ی آن به نتیجه رسیده و در ادامه نیز کمیته راهبری گردشگری حلال که شیوه‌نامه و گواهی‌نامه مربوطه را تدوین کرده، شکل گرفته است.

معاون گردشگری گفت: اعطای این نشان بزودی در سطحی گسترده در استان‌ها آغاز می‌شود. قصد داریم آن را بین‌المللی کنیم، چون معتقدیم اگر در داخل محدود بماند تأثیرگذاری واقعی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها شورای راهبری حلال که در دولت تصویب شده نیز شکل گرفته که به طور موازی آن ضابطه‌ها را در این شورا مصوب می‌کنیم تا از منظر حقوقی، زیرساختی و اسنادی در کشور نهادینه شود.

مسؤول کنترل تخریب طبیعت در سفرهای انبوه کجاست؟

رحمانی‌موحد سپس در پاسخ به سوالی درباره وظایف کمیته طبیعت‌گردی در کنترل تخریب‌های طبیعت ناشی از سفرهای انبوه بویژه در تعطیلات کوتاه مدت میان هفته‌ای، اظهار کرد: کار کمیته طبیعت‌گردی اجرایی نیست که مثلا در تعطیلات کوتاه مدت از آن توقعی حاصل شود. از جمله ساختارهایی که در این مورد می‌تواند وارد عمل شود ستاد هماهنگی خدمات سفر است. فرقی نمی‌کند وقتی ستادهای استانی در حال مدیریت ارزاق هستند باید دارایی‌های خود را که طبیعت شامل آن می‌شود نیز مدیریت کنند.

معاون گردشگری اضافه کرد: البته ستادهای دیگری مثل ساماندهی ساحل در وزارت کشور وجود دارد که جلساتی می‌گذارد و از ما هم دعوت می‌کند، اما به هر حال کار کمیته طبیعت‌گردی بیشتر رسیدگی به طرح‌ها، همکاری‌ها و فعالیت‌هایی در این‌باره است.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان