تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
آذر منصوری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

انتظارات از کابینه دوم «روحانی»

عضو شورای حزب اتحاد ملت تأکید کرد: با توجه به نقدهایی که نسبت به دولت گذشته آقای روحانی وجود داشت، در چهارساله دوم باید تلاش شود تا نقدها نسبت به کابینه اول به حداقل برسد. البته تغییر در کابینه به‌عنوان بخشی از مطالباتی بود که در انتخابات مطرح شد و قاعدتاً دولت دوم آقای روحانی به‌عنوان یک ملاحظه و مطالبه جدی باید به آن توجه داشته باشد و در چینش دومین کابینه خود آن‌ها را اجرایی سازد تا دولتی چابک‌تر و همراه‌تر با رئیس‌جمهور نسبت به قبل تشکیل شود.
رویداد۲۴-عضو شورای حزب اتحاد ملت تأکید کرد: با توجه به نقدهایی که نسبت به دولت گذشته آقای روحانی وجود دارد، در چهارساله دوم باید تلاش شود تا نقدها نسبت به کابینه اول به حداقل برسد. البته تغییر در کابینه به‌عنوان بخشی از مطالباتی بود که در انتخابات مطرح شد و قاعدتاً دولت دوم آقای روحانی به‌عنوان یک ملاحظه و مطالبه جدی باید به آن توجه داشته باشد و در چینش دومین کابینه خود آن‌ها را اجرایی سازد تا دولتی چابک‌تر و همراه‌تر با رئیس‌جمهور نسبت به قبل تشکیل شود.

حسن روحانی برای مردادماه باید اعضای دومین دولت خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. دولت دور اول روحانی مورد انتقادات فراوانی قرار داشت و همواره گفته می‌شد که او از افرادی در کابینه خود استفاده کرده است که با رئیس‌جمهور همراه نیستند، بنابراین طبیعی است انتظارات مردم بدون پاسخ باقی بماند و این امر به دنبال خود نارضایتی به وجود آورد. حتی روحانی دریکی از سخنرانی‌های پس از برگزاری انتخابات مطرح کرد که «برخی همراه با او گیوه‌های خود را ورنچیده بودند.»

اصلاح‌طلبان در کنار اینکه همواره تأکید کرده‌اند به دنبال هیچ سهمی از دولت نیستند، اما در به قدرت رسیدن ریاست جمهوری اول و دوم روحانی تأثیرگذاری فراوانی داشته‌اند. در دولت اول روحانی هیچ چهره اصلاح‌طلبی دیده نشد، البته برخی عدم همراهی مجلس را با او علت این امر دانستند که به نظر می‌رسد با توجه به روی کار آمدن مجلسی که با دولت همراه‌تر از گذشته است، روحانی می‌تواند در چیدن تیم خود دقت بیشتری به خرج دهد و از چهره‌های کارآمدتری بهره ببرد.

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره انتظارات خود از دولت آینده روحانی گفت: با توجه به نقدهایی که نسبت به دولت گذشته آقای روحانی وجود داشت، در چهارساله دوم باید تلاش شود تا نقدها نسبت به کابینه اول به حداقل برسد. البته تغییر در کابینه به‌عنوان بخشی از مطالباتی بود که در انتخابات مطرح شد و قاعدتاً دولت دوم آقای روحانی به‌عنوان یک ملاحظه و مطالبه جدی باید به آن توجه داشته باشد و در چینش دومین کابینه خود آن‌ها را اجرایی سازد تا دولتی چابک‌تر و همراه‌تر با رئیس‌جمهور نسبت به قبل تشکیل شود.

وی در ادامه بیان کرد: آقای روحانی خود نیز به همین موضوع اشاره داشته است، وزرا او نباید عقب‌تر از رئیس‌جمهور باشند و نیاز است تا همراه با او دریک مسیر گام بردارند. این عدم همراهی با رئیس‌جمهور در بخشی از کابینه نمود بیشتری داشته و البته در بخش‌های دیگر نیز همراهی مناسبی با رئیس‌جمهور دیده‌شده است که با این رویکرد تغییرات کمتری هم متوجه این قسمت می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دو بحث در این خصوص را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: دو موضوع در کنار چابک و همراه بودن کابینه با رئیس‌جمهور باید موردتوجه قرار گیرد. توجه به مسئله جوان‌گرایی و گردش نخبگان یکی از این موارد است که باید در کابینه دوازدهم بیشتر به آن نگاه شود و مسئله بعدی هم توجه به حضور زنان در کابینه است.

این عضو شورای حزب اتحاد ملت دراین‌باره اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر مجلس شورای اسلامی از اعضایی تشکیل‌شده که در مقایسه با پارلمان دوره قبل همراهی بیشتری با رئیس‌جمهور دارد، به نظرمی‌رسد چنانچه دولت به این موارد توجه داشته باشد مجلس با او همراهی‌های لازم را خواهد داشت تا تغییراتی مناسب مشمول کابینه دوم آقای روحانی شود تا با سطح مطالبات هم همخوانی داشته باشد.

منصوری در این رابطه که باید از افرادی که با نوع نگرش رئیس‌جمهور همخوانی دارند بیشتر در کابینه مورداستفاده قرار گیرند، اظهار داشت: آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ملت اختیار عمل کاملی در چینش کابینه دارد زیرا این کابینه قرار است همراه رئیس‌جمهور باشد و در تحقق مطالباتی که بر زمین‌مانده به او کمک کند، در همین خصوص استفاده از نیروهای که با برند اصلاح‌طلبی شناخته‌شده‌اند، خیلی مدنظر اصلاح‌طلبان نیست.

وی دراین‌باره ابراز کرد: آنچه بیشتر مدنظر اصلاح‌طلبان قرار دارد رویکرد و عملکرد کابینه‌ای است که می‌تواند نشان‌دهنده یکی از پایگاه‌های جدی آقای روحانی در مجموعه اصلاح‌طلبان باشد و در عملکردها، رفتارها و رویکردها این مسئله باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد اما اینکه اصلاح‌طلبان بخواهند سهم خواهی داشته باشند همان‌طور که در دولت اول آقای روحانی مسئله اساساً جزء مطالبات اصلاح‌طلبان نبود در این دوره هم‌چنین نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: قاعدتاً نیروهای توانمند، کارآمد، خوش‌فکر که از توان لازم برای همراهی با دولت برخوردار هستند فارغ از اینکه اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا باشند باید مدنظر آقای روحانی در چینش کابینه جدید قرار گیرد. این مسئله با بحث سهم خواهی از دولت در کابینه دوازدهم قدری متفاوت است.

این عضو شورای حزب اتحاد ملت دراین‌باره که کدام وزارتخانه‌ها نیاز به تغییر دارد، تصریح کرد: بخش‌هایی از دولت که نقدهایی نسبت به آن وجود دارد باید در کانون توجه رئیس‌جمهور برای تغییرات در دولت جدید قرار گیرد و مهم‌ترین آن قسمت سازمان سیاسی است که طبیعتاً وزارت کشور به‌عنوان گسترده‌ترین و وسیع‌ترین سازمان سیاسی کشور که درواقع شاید یکی از بازوان جدی دولت در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها هم باشد باید این تغییرات شامل حال او شود.

وی افزود: بسیاری از فرمانداران و نمایندگان این وزارتخانه در گوشه و کنار کشور همراهی لازم با دولت روحانی را نداشتند و موردنقد طیف هوادار و پایگاه اجتماعی دولت در تمام نقاط مختلف کشوربودند.

منصوری یادآور شد: در بخش‌هایی که به فرهنگ و علم کشورنیز ارتباط پیدا می کند، انتظار این بود که با حضور دولت روحانی شاهد گشایش‎های بیشتری باشیم. فارغ از این که بخواهیم فرد خاصی را مدنظر قرار دهیم، به نظر می‌رسد در این ارتباط نسبت به دولت توقع بیشتری وجود داشت و انتظار می‎رفت تا توجه لازم و جدی داشته باشد. دربخش‌هایی هم که با قسمت خارج کردن کشور از رکود و جذب سرمایه‎گذاری بیشتر در کشور ارتباط پیدا می‎کند، دولت باید توجه بیشتری به خرج دهد و ازظرفیت‎هایی بهره ببرد که با چابکی و تیم کارشناسی توانمندتر موفق‎تر از قبل عمل کند.
نظرات شما
پیشخوان