تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
نعیمی‌پور:

«دولت درسایه» نباید به عنوان اهرم فشار علیه دولت مطرح شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تشکیل دولت درسایه درنفس خود خوب است اما در شرایط کنونی به نفع کشور نیست.
رویداد۲۴-یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تشکیل دولت درسایه درنفس خود خوب است اما در شرایط کنونی به نفع کشور نیست.

محمدنعیمی‌پور درباره تشکیل دولت درسایه با اشاره به ضرورت حضور این  دولت در برخی از کشورها گفت: تشکیل دولت در سایه در کشورهایی که احزاب قوی دارند بسیار بدیهی و طبیعی است.

او ادامه تاکید کرد:  هر شخصی که خواهان فعالیت تمام عیار حزبی است، می‌تواند دولت در سایه تشکیل دهد که برای کشور بسیار مفید است. منتها مطرح کردن این موضوع در شرایط کنونی کشور و اینکه بخواهد به عنوان ابزار فشار استفاده شود حتماً برخلاف منافع مردم و نظام است.

عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که عده‌ای مطرح می‌کنند که در ایران حزبی وجود ندارد که بخواهد دولتی در سایه تشکیل دهد، عنوان کرد: چنین موضوعی صحت ندارد ما در کشور احزاب پرسابقه و توانمندی مانند حزب موتلفه اسلامی داریم که سالیان سال است در عرصه سیاسی فعالیت می‌کند پس حق طبیعی آنهاست اگر بخواهند دولت درسایه تشکیل دهند تا بتوانند وزارتخانه‌های متنازل با اعضای حزبشان را رصد کنند. 

او در ادامه تصریح کرد: حزبی که دولت در سایه تشکیل می‌دهد می‌تواند برنامه‌ریزی کند و آن‌ها ارائه دهد  و به صورت منصفانه دولت را نقد کنند.

او خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که کادرسازی صورت بگیرد. کادرها می‌توانند با مسائل سیاسی آشنا شوند و هنگامی که قدرت را در دست گرفتند مسلط در جایگاه خودشان قرار بگیرند که متاسفانه در حال حاضر وجود ندارد. ما حتی نمی‌بینیم انباشت تجربه صورت گیرد و هیچ اصولی در سازمان‌های وزارتخانه‌ها برای  سیاست‌گذاری درست وجود ندارد.

این نماینده مجلس ششم اظهار داشت: با وجود اینکه انتخابات ما مبتنی بر احزاب نیست و این یک نقصیه جدی است از هرکجایی این کار را شروع کنیم می‌تواند برای این کشور مبارک باشد. حال فرق نمی‌کند که جریان اصولگرا پا پیش بگذارد و یا اصلاح‌طلب، هرکدام که اقدام کنند دیگری باید ادامه دهد. یقیناً چنین کار بزرگی لازمه‌اش این است که احزاب توانایی و نیروی شایسته کافی داشته باشد.

نعیمی‌پور در پاسخ به این سوال که در دولت یازدهم هم این موضوع از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شد اما اصولگراها از آن استقبال نکردند دلیل آن چیست؟ گفت: معتقدم چون تشکیل دولت در سایه کار اصولی است هر زمان که مطرح شود مفید است لذا ممکن است نیت‌هایی پشتش باشد؛ من در مقام نیت‌خوانی نیستم اما این حرکت را در جهت توسعه سیاسی لازم می‌دانم.

او در ادامه تاکید کرد:  صرف‌نظر از اینکه نیت‌ها چه می‌توانند باشد، تشکیل دولت در سایه می‌تواند به بهبود وضعیت کشور کمک کند. مثلاً معتقدم در حزب اتحاد ملت که خود من نیز عضو آن هستم باید دولت در سایه راه‌اندازی شود تا به طور تخصصی احزاب در مورد ارکان اجرایی کشور اطلاع کافی داشته باشند و نظرات تخصصی را بیان کنند.

اوبا اشاره به ساز و کار و ملزومات برای وجود یک دولت در سایه عنوان کرد: هر حزب یک‌سری برنامه و  سیاست‌هایی دارد که برطبق آن باید در جنبه‌های مختلف حکومت‌داری و کشورداری صاحب‌‌نظر باشد و جزئیات را بداند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تاکید کرد:  اگر بخواهند با چنین رویکردی مسائل را دنبال کنند ضرورتاً باید نیروهای عاقل و توانمندی جذب کنند. افرادی که تراز نظارت داشته باشند در درون خودشان جمع کنند تا اگر روزی قدرت را به دست گرفتند کادر لازم را برای تشکیل کابینه داشته باشند.

او ادامه داد: معتقدم تنها مکانیزم این است که احزاب قوی و توانمندی وجود داشته باشند تا بتوانند افرادی را برای کادرسازی جمع کنند قطعا اگر همچین اتفاقی بیفتد مردم هم با مسائل آشنا می‌شوند .
منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان