تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

وقت شفاف‌سازی لیست امید نیست؟

صلاح طلبان برای حفظ اعتماد بخشی از مردم که هوادار آنها هستند باید هرچه سریع تر و قبل از اینکه شائبه رانت بازی و رد و بدل پولهای کلان برای قرار گرفتن در لیست انتخاباتی به اعتماد هوادارانشان آسیب بزند با ارائه گزارش شفاف از نحوه گزینش افراد لیست انتخاباتی شورای شهرتهران و کلان شهرها و نیز گزارش شفاف مالی از هزینه کرد های انتخاباتی، نحوه اخذ پول از کاندیداها و مبلغ آن به این حواشی پایان بدهند.
رویداد۲۴-صلاح طلبان برای حفظ اعتماد بخشی از مردم که هوادار آنها هستند باید هرچه سریع تر و قبل از اینکه شائبه رانت بازی و رد و بدل پولهای کلان برای قرار گرفتن در لیست انتخاباتی به اعتماد هوادارانشان آسیب بزند با ارائه گزارش شفاف از نحوه گزینش افراد لیست انتخاباتی شورای شهرتهران و کلان شهرها و نیز گزارش شفاف مالی از هزینه کرد های انتخاباتی، نحوه اخذ پول از کاندیداها و مبلغ آن به این حواشی پایان بدهند.
انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و به پایان رسید. آنچه پایان نیافته است بحث ها و حواشی این انتخابات در مورد لیست منتخب شورای شهر تهران است. لیست امید، لیست اصلاح طلبان که در نهایت توانست همه 21 کرسی شورای شهر را تصاحب کند از زمان گنجاندن اسامی کاندیداها در آن تا بسته شدن آن و تبلیغات انتخاباتی همچنان دارای نقاط مبهم و تاریکی بود. 

در روزهای اول انتشار لیست بسیاری از اصلاح طلبان از اینکه با لیستی پر از ناشناخته ها رو به رو شده اند شوکه شده بودند و جای خالی افراد سرشناس که مقبولیت و محبوبیت آنها در بدنه اجتماعی  اصلاحات بدیهی بود تعجب خیلی ها را برانگیخته بود. در روزهای ابتدایی انتشار لیست برخی از کسانی که انتظار داشتند در لیست امید قرار بگیرند ضمن اعتراض به نحوه انتخاب افراد خواستار توضیح در مورد نحوه امتیازبندی و انتخابات 21 عضو لیست شدند و برخی گفتند به صورت انفرادی شرکت می کنیم و برخی دیگر نیز انصراف دادند.

بعدها یکی از اعضای شورای چهارم و عضو لیست اصلاحات در انتخابات قبل شورا با گفتگویی رسانه ای ادعایی مطرح کردن مبنی بر اینکه برای قرار گرفتن در لیست امید امسال مبلغی 2میلیاردی از او مطالبه شده است. فاطمه دانشور عضو اصلاح طلب فعلی شورای اسلامی شهر تهران به یکی از رسانه‌ها گفت: برای اینکه مرا در لیست امید در پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار دهند تقاضای 2 میلیارد تومان کردند و چون این پول را ندادم اسم مرا از لیست خط زدند.

اگرچه این ادعا با واکنشهایی منفی مواجه شد و ودانشور کل این موضوع را تکذیب کرد اما بعدها برخی از شخصیت های اصلاح طلب دلیل مطالبه پول از کاندیداها را صرفا برای هزینه های تبلیغاتی عنوان کردند و مبلغ آن را 150-200میلیون تومان تخمین زدند.
در حالیکه در شبکه های اجتماعی مجازی بسیاری از کاربرانی که برای رای آوردن لیست امید تلاش کرده بودند اکنون خواستار شفاف سازی نحوه گزینش اعضای لیست امید و مباحث پشت پرده آن می شوند و با هشتگ های شفافیت لیست یا شورای شفاف مطلب می نویسند اما همچنان پاسخ شفافی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و گروهی که اعضای لیست امید را انتخاب کرده اند شنیده نمی شود. 

در شرایطی که مطالبه شفافیت حواشی و مسائل پشت پرده لیست امید از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به دربسته برمی خورد. امکان مطرح شدن شائبه ها و شایعات هم گسترده می شود. روز گذشته کانال روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد ضمن مطرح کردن درخواست 2میلیاردی از برخی از کاندیداها این اتهام را نه به از سوی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان که به دبیر کل یکی از احزاب اصلاح طلب با عنوان« غ.ک» منسب کرد.

آفتاب یزد نوشت: «یک منبع آگاه توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست 2میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. بنا به گفته وی چنین درخواستی از کاندیداهای اصلاح طلب مطرح شده اما نه از سوی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناش اصلاح طلب مطرح شده است. بدین صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می داده که 2 میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند.البته مشخص نبوده اقای غ_ک با چه سازوکاری چنین وعده ای به کاندیداها می داده است».

اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد ضمن تاسف شدید باید پرسید لیستی که برای مباره با فساد و ایجاد شهرداری و شورای شهر شیشه ای رای کسب کرده چگونه با چنین حواشی و پشت پرده های عجیب مالی می تواند به چنین شعارها و وعده هایی عمل کند؟

به گفته علی صوفی لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 تمام تلاش ستاد انتخاباتی این بود که هزینه‌های انتخاباتی از «اسپانسرها» گرفته شود. افرادی داوطلبانه بخشی از هزینه‌ها را بر عهده می‌گرفتند. به عنوان‌ مثال بسیاری از هواداران مردمی اصلاحات آپارتمان و مغازه‌های خود را به رایگان در اختیار ستاد انتخاباتی امید قرار می‌دادند. تعداد این افراد و این موارد آن‌ قدر زیاد بود که حتی نمی‌توانستیم پاسخگوی این افراد باشیم و عموما «اسپانسرها» از ستاد گلایه‌مند می‌شدند که چرا از مکانی که آنها در اختیار ستاد تهران قرار داده‌اند، استفاده نمی‌شود.

صوفی به کمک نقدی به ستادهای انتخاباتی نیز اشاره کرد و گفت: «حدود ۳۰۰ میلیون تومان توسط آقای مرعشی به‌حساب ستاد واریز شد که بعدا به حساب کاندیدای حزب کارگزان گذاشته شد و فرد شناخته‌شده‌ای هم حدود ۱۰۰ میلیون به‌ حساب ستاد به‌ صورت نقدی واریز کرد و دیگر هیچ کمک نقدی‌ای به‌حساب واریز نشد تا این که لیست تهران بسته شد و بعد از بستن لیست قرار شد افرادی که در لیست امید تهران بودند نفری ۵۰ میلیون برای هزینه‌های ستادهای انتخاباتی به‌ حساب ستاد تهران واریز کنند که از سی نفر آقای دکتر عارف دو برابر سهم خود را به‌ حساب ستاد انتخاباتی تهران واریز کردند. خانم صفدر حسینی هم سهم خود را پرداخت کرد. همچنین برخی دیگر هم تا سهم پنجاه میلیون را در چند بخش واریز کردند و عده‌ای هم کمتر از سهم خود دادند، با این ‌وجود نصف مبلغی که پیش‌بینی می‌شد تامین نشد و همه این مبالغ در بین مناطق توزیع شد و در ستادهای انتخاباتی خرج شد و صورت آن‌ کاملا موجود است و گزارش آن ‌هم تهیه‌ شده است. در مجموع زیر یک میلیارد در تهران هزینه شد.»

برخی اظهارات هم دال بر این است که از برخی کاندیداها هم مبلغ 150 الی 200 میلیون اخذ شده است. اگر به صحبت های صوفی توجه کنیم متوجه می شویم ساز و کار لیست امید در انتخابات پیشین مجلس بسیار کم هزینه تر از انتخابات اخیر شورا بوده است. اگر ادعاهای مطرح شده در مورد حواشی مالی لیست امید شفاف نشود شائبه تغییر رویکرد اصللاح طلبان در مسائل مالی لیست انتخاباتی شورای شهر تهران نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی ایجاد می شود.

البته حسین مرعشی در رابطه با شفافیت بستن لیست شورای شهر گفت: تمام ساز وکارهای درنظر گرفته شده از عید تا زمان ارائه لیست توضیح داده شد. شاید کسی فسادی داشته و از نظر ما شرایط حضور در لیست را نداشته است چرا حتما باید آبروی افراد را برد و گفت، به دلیل فلان تخلف، شخصی را در لیست قرار ندادیم. آنچه مشخص است؛ " ترجیحاتی است که ما داشته ایم و اعتمادی است که مردم محبت کردند و به ما داشتند".

بگذريم از اينكه برخي شنیده ها از رد و بدل شدن رانت هایی كلان براي گنجانده شدن برخي نام‌ها در اين فهرست خبر مي‌دهند. پيش از اين نيز در انتخابات مجلس دهم الهه كولايي فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو شوراي هماهنگي مجمع زنان اصلاح‌طلب كه با وجود سوابق كاري و داشتن چهره‌اي سرشناس در جريان اصلاحات از فهرست اميد در مجلس شوراي اسلامي جا مانده بود در مصاحبه‌اي با خبرگزاري «آنا» اعلام كرد: «به هر حال افرادي كه از امكان مالي و ارتباطات خوبي برخوردارند و چنين امكاناتي براي آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقيه افراد شانس بيشتر و بهتري براي حضور در همه ليست‌هاي انتخاباتي دارند. » وي دربخشي ديگر از سخنان خود اظهار داشت: «هميشه پول و قدرت در حوزه سياست تأثيرگذار هستند. برخي كانديداها از طريق رانت وارد ليست اميد شدند و من اين مسئله را تكذيب نمي‌كنم.‌» 

كولايي«پول» و «رانت» را يكي از ابزارهاي مهم براي ورود به سياست و حضور در ليست‌هاي انتخاباتي دانست و گفت: پول و رانت و همچنين تلاش براي استفاده از سازوكارهاي مؤثر در نتايج انتخابات، هيچ‌گاه از عرصه رقابت‌ها خارج نشده و نخواهد شد. ضمن اينكه در توسعه‌يافته‌ترين و پيشرفته‌ترين كشورها نيز شاهد تأثيرگذاري چنين عواملي در انتخابات يا ورود كانديداها به ليست‌ها هستيم. 

اگر برای اصلاح طلبان که بهترین استفاده ها را از اعتماد مردم به لیست ها کرده اند و توانسته اند رقبای اصولگرای خود را در انتخابات اخیر پیشت سر بگذارند، حفظ اعتماد بخشی از مردم که هوادار آنها هستند مهم است باید هرچه سریع تر و قبل از اینکه شائبه رانت بازی و رد و بدل پولهای کلان برای قرار گرفتن در لیست انتخاباتی به اعتماد هوادارانشان آسیب بزند با ارائه گزارش شفاف از نحوه گزینش افراد لیست انتخاباتی شورای شهرتهران و کلان شهرها و نیز گزارش شفاف مالی از هزینه کرد های انتخاباتی، نحوه اخذ پول از کاندیداها و مبلغ آن به این حواشی پایان بدهند. چرا که لیستی که برای ایجاد شفافیت در شورا و پرده برداشتن از مفاسد شهردای که مدعی آن هستند خود باید از همان روز اول شفاف و شیشه ای خود و برنامه ها و حواشی خود را در معرض دید مردم بگذارد. که در غیر این صورت ممکن است در ذهن مردم این سوال پیش بیاید که آنها که برای ورود به شورای شهر چنین پول هایی را خرج می کنند بعد از قرار گرفتن در مصدر چگونه و چقدر باید این پول های خرج شده را به جیب های خود بازگردانند.
منبع: تابناک
نظرات شما
پیشخوان