تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

تابش: ابهاماتی در تصاویر منتشره از حمله تروریستی مجلس وجود دارد

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست جمعی از نمایندگان برای برگزاری یک جلسه غیرعلنی دیگر برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی مجلس برخی ابهامات این حادثه از جمله احتمال وجود همدست، حضور یک زن به همراه تروریست‌ها، تیراندازی به سمت نمایندگان و سنگرسازی مقابل ورودی تالار آفتاب مجلس را تشریح کرد.

رویداد۲۴-نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست جمعی از نمایندگان برای برگزاری یک جلسه غیرعلنی دیگر برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی مجلس برخی ابهامات این حادثه از جمله احتمال وجود همدست، حضور یک زن به همراه تروریست‌ها، تیراندازی به سمت نمایندگان و سنگرسازی مقابل ورودی تالار آفتاب مجلس را تشریح کرد. محمدرضا تابش  اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس که با حضور وزاری اطلاعات  و کشور و سردار سلامی برگزار شد بیشتر کلی‌گویی‌هایی درباره اهداف گروه‌های تروریستی، آسیب پذیری‌ها و لزوم مقابله جدی‌تر با آنها انجام شد و راجع به ابعاد حادثه اطلاعات منسجمی ارائه نشد. لذا تعداد زیادی از نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس خواستند تا جلسه غیرعلنی دیگری برای بررسی نحوه عملکرد افراد و دستگاه‌های مربوطه برگزار شود.

وی ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه‌های امنیتی از جمله سپاه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات که اجازه ندادند ابعاد حادثه وسیع‌تر شود، خاطر نشان کرد: در کشوری که هیچ تحرک ضد امنیتی امکان بروز و ظهور پیدا نکرده اینکه یک مرکز مهم حاکمیتی در کشور مورد حمله داعش قرار گیرد موضوع بسیار مهمی است و آمادگی و تمهیدات بیشتری را می‌طلبد.

برخی معتقدند کاری که تروریست‌ها انجام دادند بدون داشتن همدست یا همکاری عناصر دیگر امکان پذیر نبود که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه ابهاماتی درباره تصاویر منتشره از حمله تروریستی و احتمال حضور یک خانم به همراه تروریست‌ها وجود دارد.تابش با بیان اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس مسؤولیت و اختیار کلیه امور اجرایی مجلس از جمله حفاظت و حراست به عهده رئیس مجلس شورای اسلامی است افزود: بر این اساس اینکه در چه مواضعی سپاه، نیروی انتظامی و یا تلفیقی از آنها حضور پیدا کنند، به عهده رئیس مجلس است. مسئولیت‌ها هم متفاوت است؛ در حال حاضر حفاظت از بیرون از مجلس به عهده نیروی انتظامی و داخل به عهده سپاه است.

این نماینده مجلس با اشاره به تمهیدات پدافند غیرعامل در ساختمان مجلس اضافه کرد: هزینه سنگینی برای دیوار کشی اطراف مجلس انجام شد که البته ضروری هم بود اما شاید در راستای تکمیل چرخه و زنجیره‌ای از یک طرح حفاظتی مدون و کارشده نبود.

وی اضافه کرد: ما  از زمان مجلس ششم دوربین‌هایی را اطراف مجلس نصب کردیم که خیابان‌های اطراف را تا شعاع زیادی پوشش می‌دهد. در آن زمان هنوز دوربینی در تهران برای کنترل ترافیک وجود نداشت، اما چرا از آن زمان به بعد اقدامات تکمیلی در این زمینه انجام نشده است و چطور سه فرد مسلح توانستند تا چند قدمی پارلمان جلو بیایند؟

تابش با طرح این پرسش که دستگاه‌های متولی برقراری امنیت در کشور چه کارکردی داشته‌اند گفت: باید نقاط ضعف و قدرت آنها مورد ارزیابی قرار گیرد تا از تکرار چنین وقایعی جلوگیری شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس درباره تشدید تمهیدات امنیتی در مجلس از چهارشنبه گذشته نیز افزود: اطراف مجلس گشت موتوری و ثابت پیش بینی شده و شاهد بودیم که مقابل درب مراجعین و درب تالار آفتاب (ورودی نمایندگان به صحن مجلس) با گونی سنگر درست کرده‌اند که این یک روش قدیمی است و ما نباید کارهایی انجام دهیم که بهانه‌ای به دست برخی داده شود. باید پیش از اینها مجموعه اقداماتی صورت می‌گرفت که امنیت تامین می شد.

تابش اضافه کرد: ابهام دیگری که وجود دارد این است که برخی معتقدند کاری که تروریست‌ها انجام دادند بدون داشتن همدست یا همکاری عناصر دیگر امکان پذیر نبود که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه ابهاماتی درباره تصاویر منتشره از حمله تروریستی و احتمال حضور یک خانم به همراه تروریست‌ها وجود دارد. البته ممکن است شگردهایی از طرف آنها برای ایجاد تردید و گمراهی نیز وجود داشته باشد اما به هرحال این موضوع قابل بررسی است. همچنین اینکه خودرویی که تروریست‌ها با آن از کرمانشاه به تهران آمدند و مقابل مجلس از آن پیاده شدند، کجاست؟

وی در ادامه با اشاره به حذف موتورپول (سرویس‌نقلیه نمایندگان) نیز گفت: انحلال موتورپول هم ممکن است ایراداتی داشته باشد و خودروهای نمایندگان که به داخل مجلس منتقل می‌شود ممکن است مشکل ساز باشد.رئیس و هیئت رئیسه مجلس باید جوابگوی سوالات، ابهامات و نقدهای نمایندگان در این رابطه باشند؛ یکی از اشکالات ماجرا این است که چرا سیستم هشدار دهنده‌ای که بتواند واکنش سریعی نشان دهد وجود نداشته است؟

این نماینده اصلاح طلب مجلس با تاکید بر اینکه رئیس و هیئت رئیسه مجلس باید جوابگوی سوالات، ابهامات و نقدهای نمایندگان در این رابطه باشند، تصریح کرد: یکی از اشکالات ماجرا این است که چرا سیستم هشدار دهنده‌ای که بتواند واکنش سریعی نشان دهد وجود نداشته است؟ مثلا درب‌های الکترونیک در ورودی‌ها پیش بینی نشده یا از نظر مخابراتی این امکان برای تروریست‌ها فراهم بوده که فیلم‌هایشان را مخابره کنند؟ یا اینکه در یکی از طبقات آب باز کرده بودند.

تابش در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر تیراندازی به سمت آنها در هنگام خروج از پارلمان نیز گفت: اواخر جلسه علنی روز چهارشنبه یک راه فرعی برای نمایندگان مشخص شد که نماینده‌ها از آن خارج شوند و قرار شد در گروه‌های پنج نفره نسبت به هدایت نمایندگان به خارج از ساختمان مجلس اقدام شود. اما گروه اول که می‌خواست خارج شود از بالا تیراندازی شد.

این نماینده مجلس بیان کرد: شاید تیر بی‌هدفی بوده که به سمت حیاط مجلس شلیک شده که در نتیجه نمایندگان مجددا به داخل مجلس برگردانده شدند.

اواخر جلسه علنی روز چهارشنبه یک راه فرعی برای نمایندگان مشخص شد که نماینده‌ها از آن خارج شوند، اما گروه اول که می‌خواست خارج شود از بالا تیراندازی شد.وی با طرح این پرسش که آیا نیروهای امنیتی در قسمت‌های مختلف مجلس به اندازه کافی ورزیده بودند و آیا امکانات، سیستم‌های هشدار دهنده، دیوارها و گیت‌های مجلس منطبق بر استاندارد و نیازها بوده یا خیر، تاکید کرد: آنچه مسلم است هوشیاری و ورزیدگی بیشتر برای مقابله با این حوادث یک ضرورت جدی است. این موضوع فقط مختص مجلس نیست بلکه خطر کلی داعش به عنوان یک گروه متحجر خشک مغز است که با ایدئولوژی احیای خلافت اسلامی یارگیری می‌کند و از منابع مالی قوی هم برخوردار است؛ لذا باید جدی گرفته شود. البته تا الان این امنیت برقرار بوده و ان‌شاءالله چنین وقایعی دیگر تکرار نشود.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان