تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

اقدام پیشگیرانه سازمان بهزیستی برای قطع زنجیره خرید و فروش نوزادان

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 700 نوزاد طی سال گذشته از مادران معتاد در بیمارستان ها متولد شدند که پس از بررسی های روانشناختی و مددکاری، نیمی از این نوزادان به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل شدند.

رویداد۲۴-حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 700 نوزاد طی سال گذشته از مادران معتاد در بیمارستان ها متولد شدند که پس از بررسی های روانشناختی و مددکاری، نیمی از این نوزادان به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل شدند.حبیب الله مسعودی فرید گفت: نیمی دیگر از این 700 نوزاد نیز بعد از پذیرش اولیه به خانواده های درجه یک مادر معتاد یعنی به خاله، دایی، مادربزرگ یا پدربزرگ واگذار شد؛ این واگذاری ها دلایل مختلفی از جمله پیشگیری از خرید و فروش کودک داشته است. وی تاکید کرد: خرید و فروش انسان به ویژه نوزاد و کودک، جرم است و این مساله در لایحه حمایت از کودکان در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و حتی نهادهای اطلاعاتی به آن توجه دارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: کسانی که اقدام به خرید و فروش نوزاد می کنند باید به فکر عواقب آن نیز باشند چراکه این مساله جزو جرائم مهم طبقه بندی شده است.
مسعودی فرید افزود: خرید و فروش نوزادان از سوی والدین معتاد انجام می شود و بنابراین برنامه هایی در این زمینه در بیمارستان ها هنگام زایمان مادر معتاد انجام می شود تا از خرید و فروش نوزاد پیشگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: گرفتن نوزاد از مادر معتاد در بیمارستان ها و مراکز درمانی می تواند دائم یا موقتی باشد.
وی اضافه کرد: باید از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در اطلاع رسانی و کمک به مادران قبل و بعد از زایمان استفاده کرد تا خرید و فروش نوزاد انجام نشود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بررسی های محیطی و میدانی نشان می دهد موارد خرید و فروش نوزادان، دست کم 80 درصد کاهش یافته است.
مسعودی فرید در پاسخ به این سئوال که سرنوشت کودکان در معرض خرید و فروش که خارج از نظام بیمارستانی متولد می شوند، چیست، گفت: خیریه ها و تشکل های غیردولتی و مردم نهاد نقش موثری در شناسایی و معرفی این نوزادان به سازمان بهزیستی دارند.
وی افزود: ممکن است برخی زنان بی خانمان و کارتن خواب در خارج از نظام بیمارستانی، زایمان داشته باشند که تلاش داریم این موارد را با کمک تشکل های مردم نهاد شناسایی کرده و خدمات دوران بارداری را به آنان ارائه دهیم و در نهایت از خرید و فروش نوزاد جلوگیری کنیم.
به گفته مسعودی فرید، اغلب موارد خرید و فروش نوزادان در کلانشهرها اتفاق می افتد چراکه موارد کارتن خوابی در شهرهای کوچک وجود ندارد یا خیلی کم است.
وی تصریح کرد: نوزادانی که پس از بررسی های لازم از مادران معتاد در بیمارستان ها جدا می شوند به مراکز شبانه روزی منتقل شوند و اگر مادر در مرحله بهبودی از اعتیاد و ترک قرار گیرد، نوزاد با بررسی های لازم به او بازگردانده خواهد شد و در غیراینصورت در مراکز نگهداری باقی خواهد ماند یا به خویشاوندان مورد تائید و دارای صلاحیت ، واگذار خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان