تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

تهران، یک شهردار در سطح وزیر یا معاون وزیر می‎خواهد/محسن هاشمی نباید از شورا انصراف دهد

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ضمن تاکید بر اینکه شهردار نباید از میان اعضاء شورای شهر باشد؛ گفت: نماینده مردم بودن، خروجی یک انتخابات است و این بسیار ارزشمندتر از شهرداری است که توسط جمعی کوچکی منصوب می‎شود. افکارعمومی اعتماد بیشتری به نمایندگان شورای شهر دارند و اهمیت این مسئولیت ببیشتر از مسئولیت‎های انتصابی است.
رویداد۲۴یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ضمن تاکید بر اینکه شهردار نباید از میان اعضاء شورای شهر باشد؛ گفت: نماینده مردم بودن،خروجی یک انتخابات است و این بسیار ارزشمندتر از شهرداری است که توسط جمعی کوچکی منصوب می‎شود. افکارعمومی اعتماد بیشتری به  نمایندگان شورای شهر دارند و اهمیت این مسئولیت ببیشتر از مسئولیت‎های انتصابی است.

بعد از گذشت سه هفته  از انتخابات، هنوز یکی از داغ‎ترین بحث‎ها پیرامون شهرداری و شورای شهر، انتخاب شهردار بعدی است.  شهرداری تهران هم از این نظر که تهران پایتخت ایران است و نگاه‎ کشورهای خارجی ابتدا به این شهر و پس از آن به شهرهای دیگر است و هم از این جهت که این شهر در طول یک دهه اخیر دچار کابوس آشفته‎ مشکلات زیست‎محیطی، ترافیکی، حاشیه‎نشینی‎ها،  جمعیت بالا، کمبود بودجه، فروش تراکم و املاک شهر و... بوده؛ حائز اهمیت است. همین حساسیت‎هاست که  افکارعمومی و گروه‎ها و جناح‎های مختلف سیاسی را وا می‎دارد اهمیت ویژه‎ای به بحث انتخاب شهردار تهران بدهند. 

گمانه‎زنی‎ها در خصوص اینکه چه کسی شهردار خواهد شد زیاد است، گزینه‎ها اگرچه اکثرا تجربه مدیریت شهری را دارند اما، برخی از آنها از میان اعضاء شورای شهر پنجم هستند و همین امر این نگرانی را به وجود آورده است که اعضاء شورای شهر پنجم به میثاق‎نامه شورا و رای مردم وفادار نمانند.

فارغ از همه بحث‎ها و گمانه‎زنی‎ها آنچه مشخص است انتخاب شهردار حق و وظیفه اعضاء شورای شهر است و درصورتی که عوامل و فشارهای بیرونی بر این انتخاب تاثیر بگذارند ممکن است تبعات خوبی نداشته باشد. 

این در حالی است که در این میان برخی از احزاب در حال تلاش برای این القای این مسئله هستند که مردم تهران با رای بالای خود به نفر نخست شورای شهر تهران او را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کرده‎اند.

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه آیا رای مردم تهران به نفر نخست شورای شهر تهران به مثابه انتخاب او به عنوان شهردار بوده است گفت: در هر انتخاباتی چهره‎هایی که شناخته شده‎تر هستند آراء بالاتری می‎آورند، طبیعی بود که رای محسن هاشمی، با توجه به احترامی که مردم برای آیت‎الله هاشمی رفسنجانی قائل بودند، بالا باشد اما، این رای در واقع برای انتخاب اعضاء شورای شهر بوده است.

او اظهار داشت: تمام کسانی که در انتخابات شرکت کرده‎اند، خوب به یاد دارند که در ادوار گذشته، شهردار تهران را از افراد خارج از لیست شورای شهر بر می‎گزیدند و سابقه نداشته که از اعضاء شورای شهر کسی را برای شهرداری تهران انتخاب کنند، مضاف براین تمام کسانی که در لیست امید بودند، رای آوردند و مورد توجه مردم قرار گرفتند، متعهد شده‎اند که وظیفه عضویت در شورای شهر و نمایندگی مردم را حفظ کنند. همه اعضاء شورای شهر مکلف هستند که به رای مردم احترام بگذارند و مسئولیت خودشان را در شورا انجام دهند.

تاجرنیا ادامه داد: نماینده مردم بودن، خروجی یک انتخابات است و این بسیار ارزشمندتر از شهرداری است که توسط جمعی کوچکی منصوب می‎شود. افکارعمومی اعتماد بیشتری به  نمایندگان شورای شهر دارند و اهمیت این مسئولیت ببیشتر از مسئولیت‎های انتصابی است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص مطرح بودن «محسن هاشمی» به‎عنوان یکی از گزینه‎های شهرداری  بیان کرد: خود محسن هاشمی به هیچ عنوان مدعی این موضوع نیست. من فکر می‎کنم که بخشی از هواداران ایشان این مساله را مطرح می‎کنند. برای اینکه برای انتخاب شهردار در شورای شهر آرامش برقرار شود، باید این حق را به اعضاء شورا بدهیم که خودشان در یک فضای کاملا دوستانه، صمیمانه و در عین حال کارشناسی شهردار را انتخاب کنند.

او افزود: بهتر است شهردار خارج از اعضاء شورای شهر باشد تا شورا بتواند نظارت خود را بر شهرداری بیشتر حفظ کند. حضور هر کدام از منتخبان شورای شهر در مقام شهرداری ممکن است این شائبه را ایجاد کند که منتخب مردم است و نباید با آن برخوردی کرد یا نظارتی داشت. مردم با علم، آگاهی و هوشیاری به لیست امید رای دادند. آنها می‎دانستند به محسن هاشمی و 20نفر دیگر لیست به عنوان عضو شورای شهر رای می‎دهند. 

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطر نشان کرد: تهران نیازمند گزینه‎ای برای شهرداری است که در سطح وزیر یا معاون رئیس‎جمهور سابقه فعالیت داشته باشد. چون مدیریت آینده شهر تهران، مدیریت بسیار مشکلی است. در دوران مدیریت قالیباف به شدت منابع پایدار شهر به فروش رفته و ما با مشکل بودجه به شکل جدی مواجه هستیم و همچنین  نیازها و زیرساخت‎هایی که تهران به آن نیاز دارد زیاد است. هر کسی ممکن است نسبت به فردی میل داشته باشد و احساس ‎کند آن فرد می‎تواند  مسائل و مشکلات را حل کند. حق آنهاست که چنین مطلبی را مطرح کنند ولی به نظر من  متناسب با  میثاق اولیه برای عضویت در شورای شهر شهردار نباید از میان اعضاء شورای شهر باشد.

تاجرنیا در پایان گفت: ممکن است در مورد اعضاء شورای شهر فعلی هر اتفاقی بیافتد و منجر به این شود که نتوانند مسئولیت نمایندگی مردم را انجام دهند و فرد دیگری از اصول‎گرایان که علی‎البدل اصلی است، وارد شورا شود؛ این اشکالی ندارد، مساله‎ اصلی این است که اعضاء نباید بدون دلیل موجه استعفا داده و نمایندگی مردم را رها کنند. باید تعهد داده شود و اعضاء باید به این تعهد وفادار بمانند و از این منظر نه محسن هاشمی و نه دیگر اعضا شورای شهر نه برای شهرداری و نه برای هیچ پست و مقام دیگری نباید انصراف دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
0
0
مگه قالیباف وزیر بود 12 سال شهردار بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
1
0
انتخاب نفر اول منتخب مردم بعنوان شهردار شهر روش بسیار خوبی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
دکتر اخوندی گزینه مناسبی هست برای شهرداری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان