تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
اعضای فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند؛

مخالفت نمایندگان تهران با شهردار شدن اعضای شورای شهر

«رای مردم به اعضای شورای شهر رای به انتخاب شهردار نبود»؛ این تاکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. محمود صادقی، علی رضا رحیمی، سهیلا جلودارزاده و محمد قمی با تاکید بر ضرورت احترام به رای مردم در انتخابات شورای شهر خواستار باقی ماندن منتخبان شورای شهر تهران در شورا تا پایان دوره و انتخاب شهردار خارج از اعضای شورا شدند.
رویداد۲۴«رای مردم به اعضای شورای شهر رای به انتخاب شهردار نبود»؛ این تاکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. محمود صادقی، علی رضا رحیمی، سهیلا جلودارزاده و محمد قمی با تاکید بر ضرورت احترام به رای مردم در انتخابات شورای شهر خواستار باقی ماندن منتخبان شورای شهر تهران در شورا تا پایان دوره و انتخاب شهردار خارج از اعضای شورا شدند.

یکی از مهم‎ترین بحث‎های این روزهای پس از انتخابات اخیر، در حوزه شهری، انتخاب شهردار است، برای سکان‎داری عرصه مدیریت شهری گزینه‎های زیادی وجود دارد اما، «محسن هاشمی» نسبت به سایر گزینه‎ها پر رنگ‎تر است.

اگرچه دوستداران و همراهان فکری هاشمی سعی دارند این را القا کنند که هاشمی بهترین گزینه برای شهرداری تهران است اما این گزینه مخالف‎های بسیار زیادی هم  دارد. مخالفان معتقدند اینکه یکی از اعضاء شورای شهر میثاق‎نامه‎‏ای را که اعضاء لیست امید بسته‎اند زیرپا بگذارد و کرسی شورای شهر را برای گرفتن پستی دیگر واگذار کند، بی‎احترامی به رای مردم است. مردم به اعضاء لیست امید برای حضور در شورای شهر رای داده‎اند. 

صادقی: مردم با رای به لیست امید میثاق نامه را تایید کردند
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این باره گفت: پیش از انتخابات شورای شهر، تمام افراد حاضر در لیست امید میثاق‎نامه‎ای امضا کردند که در صورت انتخاب توسط مردم هیچ پست دیگری را قبول نکنند. امروز هم انتظار می‎رود که هر 21نفر برگزیده به این قولی که دادند وفادار بمانند. 

او افزود: از طرف دیگر باید توجه داشت که مردم هم به میثاق نامه لیست امید رای دادند یعنی وقتی آنها این تعهد را دیدند احساس کردند که می‎توانند به این نامزدها اعتماد کنند. جایگاه عضویت در شورای شهر از اهمیت بالایی برخوردار است مخصوصا که تعداد نفرات از 31نفر به 21نفر تقلیل پیدا کرده است. از این‌رو انتظار مردم از منتخبان ادامه کار در این پارلمان بزرگ شهری است.

رحیمی: استفاده از اعتماد مردم برای تصاحب پست دیگر بی‎وفایی به رای مردم است

علیرضا رحیمی دیگر نماینده مردم تهران در خصوص این تعبیر که برخی رای محسن هاشمی را به مثابه انتخاب او به‎عنوان شهردار می‎دانند در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: فضا و افکارعمومی جامعه نمی‎پذیرد که از بین منتخبان شورای شهر تهران یک نفر به‎عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شود. 

او افزود: اینکه برخی رای به هاشمی را رای به شهردار شدن ایشان قلمداد می‎کنند اشتباه است زیرا مردم به معیارهای شخصیتی افراد و پستی که برای آن نامزد شده‎اند رای می‎دهند. آقای هاشمی و منتخبان مردم برای حضور در شورای شهر به صحنه آمده بودند نه چیز دیگری پس صحیح نیست که از رای مردم تعبیر دیگری شود.
 
رحیمی خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که اعضای جدید شورای شهر تهران گمانه‎زنی‎ها را به حداقل برسانند و جلوی شایعه‎سازی را بگیرد و از همین ابتدای امر در رابطه با این موضوع برای جامعه روشنگری داشته باشند. اینکه برخی به دنبال این هستند که از مردم رای بگیرند و از این اعتماد برای تصاحب پست دیگری استفاده کنند بی‎وفایی به رای مردم است و این عدم تعهد باعث به وجود آمدن هزینه سیاسی – اجتماعی برای جامعه می‎شود.

جلودارزاده: رای مردم سکوی پرتاب نیست
سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این خصوص به رویداد۲۴ گفت: متاسفانه یک پدیده ناخوشایند فرهنگی در ساختار سیاسی ما شکل گرفته که باعث شده برخی افراد از رای مردم به‎عنوان سکوی پرتاب در جای دیگری استفاده کنند. رای اخیر مردم در انتخابات مجلس دهم و پنجمین دوره شورای شهر تهران "نه" به همین پدیده بود.

او در ادامه اظهار داشت: امروز اگر من نماینده تهران می‎شوم به این معنی نیست که حاکم بر مردم هستم بلکه آنها موکلان من هستند و بر من حکومت می‎کنند. این آفت در شورای شهر بیش از جاهای دیگر به چشم آمده است. به همین جهت بهتر است منتخبان برای مقابله با این معضل، منشوری برای خود وضع کنند. وقتی فردی برای مجلس و یا شورای شهر کاندید می‎شود و رای می‎آورد باید به این اعتماد احترام بگذارد و به دنبال استفاده ابزاری از جایگاه خود نباشد و به عبارتی دیگر منافع مردم را به منافع شخصی خود ترجیح دهد.

قمی: اعتماد مردم برای شهردار شدن نبود
محمد قمی، نماینده پاکدشت در مجلس دهم، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با تاکید بر اینکه همه 21نفر که  منتخب مردم برای شورای شهر هستند باید به رای مردم احترام بگذارند گفت: مردم در 29 اردیبهشت به توصیه رهبری در مورد مشارکت بالا در انتخابات لبیک گفتند و همین موضوع باعث شد که در کشور و مخصوصا تهران شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم.

او افزود: محسن هاشمی عقبه‎ای بسیار قوی دارد یعنی همانطور که خود آیت‎الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان همیشه با رای بالا به عنوان نفر اول انتخاب می‎شدند ایشان را هم پسر همان آقای هاشمی می‎دانند. بنابراین به احترام آیت‎الله و شخصیتی که خود محسن هاشمی دارد و کارهای اجرایی که در طول سال‎ها انجام داده مردم به ایشان اعتماد کردند. البته در انتخاب تمام لیست امید توسط مردم،  توصیه‎های آقای خاتمی هم موثر واقع شد. 

قمی ادامه داد: اما رای مردم در تهران به لیست امید این معنی را هم دارد که مردم از شورای شهر فعلی و نحوه مدیریت شهردار و شهرداری تهران رضایت ندارند و به دنبال شرایط مطلوب‎تری هستند.

عضو فراکسیون امید در مجلس تصریح کرد: پس اگر کمی نسبت به رای مردم در تهران دقیق شویم می‎بینیم که تمام این عوامل تاثیر بسزایی در پیروزی لیست امید داشته و این برداشت که  این رای به یک نفر خاص نشان از اعتماد مردم برای شهردار شدنش دارد؛ اشتباه است. 

قمی اظهار داشت: امروز تهران با مشکلات بسیاری روبرو است هرچند اعضای شورای شهر و شهردار فعلی کارهای مثبتی را انجام داده‎اند ولی هنوز آلودگی هوا، ترافیک، شرایط نامناسب زباله، فروش بی‎رویه تراکم، فضای سبزی که جای خود را به واحدهای تجاری داده و... حکایت از این دارد که با وضعیت آرمانی فاصله زیادی داریم. همه 21نفری که در انتخابات شورای شهر تهران برگزیده شدند موظفند به رای مردم احترام بگذارند و با ماندن در کرسی شورای شهر شرایطی را برای رفع معضلات اساسی به وجود آورند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان