تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره تخلفات یک شرکت خصولتی که وزیر صنعت باید پاسخگو باشد

فولاد مبارکه؛ بنگاه صنعتی و اقتصادی یا بنگاه سیاسی و انتخاباتی

شرکت فولاد مبارکه یک مرکز اقتصادی خصولتی محسوب می‌شود که در ظاهر به‌غیراز فعالیت‎های صنعتی که از درآمد بسیار قابل‌توجهی هم برخوردار است در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه هم نشان داد که درزمینهٔ سیاست هم‌دستی بر آتش دارد.
رویداد۲۴-شرکت فولاد مبارکه یک مرکز اقتصادی خصولتی محسوب می‌شود که در ظاهر به‌غیراز فعالیت‎های صنعتی که از درآمد بسیار قابل‌توجهی هم برخوردار است در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه هم نشان داد که درزمینهٔ سیاست هم‌دستی بر آتش دارد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی و تولید فولاد در ایران است كه از انواع محصولات فولادی برخوردار است و تنها در سال گذشته 3 میلیارد دلار فروش محصول داشته است.

فولاد مبارکه دارای تعداد ۴۵ شرکت و چندین هلدینگ است که از شرکت‌های زیرمجموعه دیگری تشکیل‌شده است. یکی از آن هلدینگ‌ها به نام توکا فولاد فعالیت می‌کند که خو دارای ۲۸ شرکت توکا است و در سال دارای بیش از چندین هزار میلیارد گردش مالی است. شرکت‌های سهام عدالت یزد، سهام عدالت کرمان، ایمیدرو، سازمان تأمین اجتماعی کشور از عمده سهامداران این شرکت هستند.

اما آنچه جاي تعجب است تغيير ناگهاني برخي از مدیران این شرکت دقیقاً در روزهای قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری است كه حکم انتصاب خود را دریافت کردند که این امر جای تأمل و تردید فراوانی را به وجود آورده است.

در شرکت فولاد مبارکه براثر فشارها از سوی مدیرعامل و معاون اقتصادی و مالی بعضی از کسانی که وابستگی به دولت روحانی داشتند عزل و جایگزین آنان فرد یا افرادی منصوب شدند که از مدیران دولت احمدی‌نژاد به‌حساب می‌آمدند.

منوچهر نیک فر ازجمله این افراد است. او از نیروهایی بود که با دستور مستقیم علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنعت و معدن دولت سابق از فولاد خوزستان به فولاد مبارکه آمد و به سمت معاون منابع انسانی منصوب شد و بعد از آنکه دو سال و نیم هم در دولت دکتر روحانی در این سمت مشغول به کار بود ، عزل شد، ولی یک مرتبه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به عنوان معاون تکنولوژی منصوب می‌شود که این معاونت بسیار با اهمیت‌تر از پست او در دوران احمدی‌نژاد بود در ضمن او رئیس هیات مدیره باشگاه ورزشی سپاهان هم هست.

 از سوی دیگر محسن سعید بخش یکی دیگر از افرادی منتصب به دولت احمدی‌نژاد است که در فهرست نقل و انتقالات فولاد مبارکه پس از پیروزی روحانی قرار گرفت.

او در زمان احمدی‌نژاد در دور اول فرماندار مبارکه و در دور دوم مدیرکل شهری استانداری بود همچنین او مدیرعامل باشگاه ماهان متعلق به برادران ریخته گران - که از بدهکاران بانکی محسوب می‌شوند و در حال حاضر در زندان به سر می‌برند- را بر عهده داشت و از ستون‌های ستاد قالیباف و رئیسی به‌حساب می‌آمد. 

نامبرده نیز یک هفته پس از برگزاری دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری، به‌جای مدیرعامل توکا ریل منصوب شد؛ و ۵ نفر از مدیران عامل گروه توکا و نزدیک به دولت درست یک هفته پس از انتخابات عزل شدند .

در این میان امیر مسعود هراتیان، مدیرعامل فولاد هرمزگان و از مدیران توانمند و نزدیک به دولت علارغم کارنامه‌ای بسیار مثبت حدود یک ماه مانده به تبلیغات ریاست جمهوری عزل می شود و در یک اقدام بی‌ساقه در فولاد مبارکه تمامی مدیران منتصب به او در فولاد هرمزگان در کمتر از ۲۴ ساعت اخراج می‌شوند.

این تغییرات و این اخراج‌ها را به این دلیل می‎توان انتخاباتی دانست که برخی از مدیران فولاد مبارکه تحصیلات و تجربه کار مرتبط با کار فولاد مبارکه را نداشتند که از آن جمله امیرحسین نادری معاون مالی و اقتصادی و نفر دوم سازمان و به نوعی در انتصاب‌ها و عزل‌ها نفر اول فولاد است مدرک کارشناسی میکروبیولوژی دارد ، او که از زمان دولت احمدی‌نژاد تا به امروز در این سمت قرار دارد مسائل و ابهامات زیادی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی دارد که در اختیار خبرنگار اقتصادی ما قرلر گرفته است و به زودی انتشار پیدا خواهد کرد .

بر همین اساس مسئولین صنعت این کشور به خصوص شرکت ایمیدرو باید پاسخگوی این اتفاقات باشند که با چه مجوزی بعضی از مدیران فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه وارد کارزار انتخاباتی به نفع یک جریان خاص شده‌اند. 

بر اساس سخنان اخیر رئیس‌جمهور که تأکید کردند از مدیران همراه در دولت جدید بهره خواهد برد و برخی که گیوه را برنکشیدند در ظاهر دیگر جایی در دولت دوازدهم نخواهند داشت، چشم بستن بر فعالیت‌های انتخاباتی و سیاسی فولاد مبارکه و زیرمجموعه‎های آن با هیچ منطقی همخوانی ندارد.

با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه تنها به یک کارخانه تولید فولاد منتهی نمی‌شود و ۴۵ شرکت معظم و چندین هلدینگ را در برمی گیرد و از صنایع مادر کشور است، دولت باید نظارت بیشتری بر روی آن داشته باشد بر همین اساس پایگاه خبری رویداد۲۴ در چند روز آینده ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی آن‌ها را همراه با اسناد معتبر به انتشار درخواهد آورد تا شبهات موجود در آن برای دولتمردان و مخاطبان برطرف کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
1
ضعف شما هم عدم انتشار نظرات کاربران است. اصولا خودتان هم جزئی از یک مافیا هستید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان