تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
داوود سلیمانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا روحانی از اجرای سند ۲۰۳۰ عقب‎نشینی کرد؟

یک فعال سیاسی درباره دلایل عقب نشینی روحانی از اجرای سند۲۰۳۰ تأکید کرد: آقای روحانی پس از تبیین این سند و اعلام عدم مخالفت کلی آن با سند بالادستی آموزش‌وپرورش و با توجه به‌حق تحفظ جمهوری اسلامی، تشخیص داد که اصرار بر آن با توجه به عدم رضایت رهبری و ایرادهای مطرح‌شده به مصلحت نیست و برای حفظ انسجام کشور، مردم و جلوگیری از تنش‌های احتمالی آن مصوبه را تعدیل کردند تا مفادی که مغایر با سند آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران است به اجرا درنیاید.
رویداد۲۴-یک فعال سیاسی درباره دلایل عقب نشینی روحانی از اجرای سند۲۰۳۰ تأکید کرد: آقای روحانی پس از تبیین این سند و اعلام عدم مخالفت کلی آن با سند بالادستی آموزش‌وپرورش و با توجه به‌حق تحفظ جمهوری اسلامی، تشخیص داد که اصرار بر آن با توجه به عدم رضایت رهبری و ایرادهای مطرح‌شده به مصلحت نیست و برای حفظ انسجام کشور، مردم و جلوگیری از تنش‌های احتمالی آن مصوبه را تعدیل کردند تا مفادی که مغایر با سند آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران است به اجرا درنیاید.

یکی از خبرهای مهم آخر هفته از دستور خارج شدن سند ۲۰۳۰ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. در جریان رقابت‌های انتخاباتی، دلواپسان با انتشار مطالبی در خصوص آن و بر اساس گفته حسن روحانی حتی با ارائه گزارش خلاف واقع به مقامات عالی رتبه کشور، موجی از نگرانی را در جامعه به راه انداختند.

آن‌ها مدعی بودند که در این سند ایران پذیرفته، آموزش‌های جنسی ازجمله همجنسگرایی را در مدارس الزامی‌کند و حتی برخی پا را فراتر گذاشتند و مدعی شدند که ارائه این آموزش‌ها با چاپ کتابی به نام "لک‌لکی در کار نیست" توسط آموزش‌وپرورش در برخی مدارس شروع‌شده و به‌زودی فراگیر خواهد شد.

سند ۲۰۳۰ مقدمه‌ای دارد مبنی بر این‌که رهبران و مردم جهان بر آن هستند که تا سال ۲۰۳۰، به فقر، گرسنگی، خشونت، فساد، قاچاق و ... پایان دهند و به‌سوی کرامت انسانی، صلح، عدالت، رعایت برابری، رفاه، مدیریت پایدار منابع طبیعی، گسترش بهداشت، تأمین آب آشامیدنی برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، محترم شمردن تنوع فرهنگی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، مردم‌سالاری، بهبود محیط‌زیست، توسعه مناطق روستایی، توسعه آموزش‌های عمومی و فنی و حرفه‌ای، ترویج تفاهم، اشتغال‌زایی و نظایر این‌ها حرکت کنند.

داوود سلیمانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره ضرورت شفاف‌سازی روحانی در رابطه با دروغ‌پردازی درباره سند ۲۰۳۰ با خروج آن از دستور جلسه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در رابطه با این سند دغدغه‌هایی از سوی مقام معظم رهبری وجود داشت که البته در جامعه‌ی دینی ما به‌ویژه برخی از مراجع و ائمه‌ی جمعه و جماعات انعکاس‌هایی پیداکرده بود که موجب شد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً موردبحث قرار گیرد و بر اساس آنچه خبرگزاری‌ها خبر دادند، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد تا سند اساسی و ملی در حوزه آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت، «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» باشد و هر سند، بیانیه و یا موضوع دیگری که با آن مغایر بود، ملغی است.

وی در ادامه تأکید کرد: خبر مورداشاره زمانی بر خروجی‌ها قرار گرفت که ۱۵۱ نماینده در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرده بودند ازآنجاکه سند ۲۰۳۰ یونسکو در مجلس تصویب نشده٬ «اعتبار» ندارد. نمایندگان در این نامه نوشته بودند که «با توجه به نظر آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر القای اجرای مفاد این سند٬ از روحانی انتظار لغو رسمی آن رادارند.»

سلیمانی افزود: مقام رهبری نیز روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» اعلام و گفتند که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد. ایشان گفتند:«حالا بعضی‌ها می‌آیند می‌گویند آقا، مثلاً فرض کنیم ما تحفّظ داده‌ایم یا گفته‌ایم فلان چیزش را قبول نداریم؛ نه بحث سر این‌ها نیست فرض کنیم در این سند، هیچ‌چیز واضح بیّنی هم که مخالف با اسلام باشد وجود نداشته باشد -که البتّه وجود دارد؛ آن‌هایی که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفته‌ایم؛ نه گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است. حرف من این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته بشود؛ حرف من این است. شما می‌گویید این مثلاً فرض کنید خلاف اسلام ندارد؛ داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل یا فلان جا بنشینند بنویسند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: با این تفاسیر و عدم رضایت رهبری و نوشتن نامه توسط نمایندگان این موضوع مجدداً در شورا موردبحث قرار گرفت و مصوبه‌ای گذرانده شد که بازهم بر اساس گزارش خبرگزاری‌های یادشده به‌صراحت اعلام‌نشده است که سند ۲۰۳۰ یونسکو مغایر «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» است.

وی ضمن اشاره به این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این مصوبه مبنای عمل در کشور اسناد بالادستی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانونی بوده و در حوزه آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت، سند اساسی و ملی، "سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش" خواهد بود که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و هر سند، بیانیه و یا موضوع دیگری که مغایر با این سند باشد، ملغی است.

سلیمانی در ادامه یادآور شد: مصوبه ۲۰۳۰ قبلاً به اطلاع مقامات مسئول رسیده بود ولی بروز تعارض و مخالفت با آن در ایام انتخابات صورت گرفت که آقای روحانی هم توضیح داد که در ادامه مصوبه‌ی شورای عالی را در پی داشت. البته دولت آقای روحانی لازم بود به تبیین موضوع بپردازد که هم ایشان و هم برخی دستگاه‌ها از جمله آموزش‌وپرورش به آن شبهه‌ها پاسخ دادند ولی چندان مؤثر واقع نشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با زیان‎هایی که دولت روحانی در اثر سکوت در برابر تهمت‌های سند ۲۰۳۰ با توجه به اینکه گفته بود «از همه تهمت‌ها می‌گذرد، اما از دورغ ها علیه ۲۰۳۰ نخواهد گذشت» چه خواهد بود، توضیح داد: گاه مسئولی در رابطه با موضوعی با توجه به اهمیت آن اعلام موضع می‌کند و بر سر آن نیز ایستادگی به عمل می‌آورد، اما این بدان معنا نیست که این پای فشاری به هر قیمتی باشد. 

وی افزود: آقای روحانی پس از تبیین این سند و اعلام عدم مخالفت کلی آن با سند بالادستی آموزش‌وپرورش و با توجه به‌حق تحفظ جمهوری اسلامی، تشخیص داد که اصرار بر آن با توجه به عدم رضایت رهبری و ایرادهای مطرح‌شده به مصلحت نیست و برای حفظ انسجام کشور، مردم و جلوگیری از تنش‌های احتمالی آن مصوبه را تعدیل کردند تا مفادی که مغایر با سند آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران است به اجرا درنیاید.

وی در پایان اضافه کرد: معتقد هستم این سند در صورت مغایرت با آن ملغی اعلام‌شده که شرطی است و تحکیم همان حق تحفظ خواهد بود و لذا به دغدغه‌های مقام رهبری و برخی مراجع و متدینین نیز پاسخ درخور داده‌شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
6
با سلام لطفاً سند 2030 را ترجمه کنید و عین آن را به اطلاع مردم برسانید که ببینیم چه بوده است البته از خیلی جو سازی ها هم جلوگیری می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
7
ای بابا، مملکت، مملکت منطق نیست. هر کی زورش بیشتره حرفشو به کرسی می نشونه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
1
6
سلام ، این سند و با زبان اصلی مطالعه کردم حرفهایی که در موردش زده شد بزرگنمایی بیش نبود متاسفم در کشوری زندگی میکنم که از اون بالا تا پائین همه دگم اندیش هستند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
1
5
به خاطر این که آقای روحانی توسط اصولگراها و افراطی ها مورد حملات ناجوانمردانه قرار گرفت و تنها ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
6
0
به اندازه کافی این اقا زاده های خارج رفته مفاهیم ۲۰۳۰ رو در سر کلاسهای کشورهای مورد نظرتو مخشون کردن بسه شما بفکر ارایه مطالبی که دولتی ها خوششون میاد باش عزیزم اگه بی طرفی بچاپ
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
تو هم که شده ای کاسه لیس طرف مقابل دولت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
6
1
سلام ..به نظر می رسد برای کسانی که هدفشان فهم مسا له است کاملا موضوع در جلسه اخیرحضرت آقا با دانشجویان تبیین شد وضمن تایید وتاکید برمغایر بودن بعضی مفاد این سند با آموزه های دینی واخلاقی اما دلیل مهمتر بحث تعیین تکلیف مباتی آموزشی جمهوری اسلامی در خارج از کشور وتوسط کسانی ومراکزی که به هیچ وجه نه صلاحیت علمی نسبت به با ید ونبایدهای احکام اسلام دارندونه خیرخواه ملت وکشور وآینده این مرزوبوم هستندواین موضوع نافی ومغایر با استقلال یک کشوردارای فرهنگ وتمدن چند هزارساله است وصر ف نظر از جایگاه رهبری نظام این موضوع ازجانب یک متخصص در حوزه دین وفرهنگ وسیاست مورد خدشه است پس هر کسی با کمترین صلاحیت علمی به خودش اجازه اظهار نظر در حوزه های غیر تخصصی خودش را ندهد لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
لطفا شما از عقل و منطق مایه بزارید و آسمان ریسمون نبافید به هم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
ملاک حق فلان شخص نیست که بگوید بد است ما هم بگیم حتما بد است ایشان نظرشان را دادند ممکن است درست باشد ممکن است اشتباه باشد شنونده باید عاقل باشد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
4
مگه میتونه عقب نشینی نکنه با این آدمایی که اصلا نمیفوان بررسیش کنن ولی باور کنید در آینده 2030 دوباره بررسی خواهد شد و تصویب میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
1
3
ای کاش ما هم در آینده نزدیکتری دست از تحجر برداریم و مثل کشورهای دیگر پیشرفت کنیم
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
1
1
کسانی که می گن متن سند۲۰۳۰روخوندن مغایرتی باارزش های جامعه ما نداره ،باید مطلع باشن بعدحرف بزنن،(این قبیل اسناد که در چند صفحه چاپ می شن اصولا دارای« اسناد پشتیبان »هستند یعنی کسی که این سند رو قبول کرده اسناد پشتیبان اونم قبول کرده) برید اسناد پشتیبان رو هم بخونیدتابدونید چه گندی زدن که نمی تونن جمعش کنن.
توکشور های غربی دقدقه وشعار اول کاندیدای ریاست جمهوری« اقتصاده»متاسفم برای دولتی که به جای کارهایی در جهت پیشرفت علمی ،اقتصادی ،فرهنگی وارزش های مثبت جامعه ... مردم رو درگیر حاشیه میکنه بعضی ها هم مثل کبک سرشون تو برف حواشیه .
کشور مابه اندازه کافی مسئله داره ،رئیس جمهوربه جای حل مسائل داره مسئله سازی می کنه .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان