تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

انتشار اسناد جدید از کودتای 28 مرداد / کمک 5 میلیون دلاری امریکا به دولت کودتا / درخواست سفیرآمریکا از شاه: از نظامیان و مردم بخواه ادستورات زاهدای را اجرا کنند

وزارت خارجه آمريكا بايد اسناد را مدتها پيش منتشر مى كرد، اما تاكنون درخواست تاريخ نگاران براى برداشتن طبقه بندى اين اسناد را رد كرده بود.
رویداد۲۴-وزارت‌خارجه‌آمریکا برای نخستین بار  اسناد محرمانه کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کرد؛ اسناد رخدادهای پیش از کودتا، عملیات سرنگونی مصدق و وقایع پس از آن. «سیا» در سال ۲۰۱۳ به نقش خود در کودتا اعتراف کرده بود.

 
 در اين مجموعه صدها سند محرمانه مربوط مكاتبات ميان سفارت آمريكا در تهران، وزارت خارجه اين كشور و سازمان سيا وجود دارد.

 متن سندي که تائيد مي کند پس از اطمينان از موفقيت طرح سقوط دولت مصدق، از کاخ سفيد خواسته شده براى حمايت از دولت كودتا ٥ ميليون دلار بودجه اختصاص دهد/ خبرگزاری صداوسیما

انتشار اسناد جدید از کودتای 28 مرداد / کمک  5 میلیون دلاری امریکا به دولت کودتا / درخواست سفیرآمریکا از شاه: از نظامیان و مردم بخواه از دستورات زاهدای را اجرا کنند
  
 اين اسناد نشان مى دهد كه آمريكا مستقيما در كنار زدن دولت منتخب محمد مصدق ايفاى نقش كرده است.
 
 بر اساس اين اسناد، واشنگتن براى سرنگون كردن دولت مصدق برنامه ريزى داشته و كودتا را مستقيما مديريت كرده است.
 
 يكى از اين اسناد به تاريخ ١٩ اوت ١٩٥٣ نشان مى دهد رابط سيا در تهران و سفير آمريكا از واشنگتن خواسته اند پس از كودتا، براى كمك به دولت زاهدى ٥ ميليون دلار بودجه اختصاص دهد.

 این اسناد در قالب ۴ محور کلی «تلاش‌های ایالات‌ متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه ۱۹۵۱ تا فوریه ۱۹۵»، «بحران سیاسی جولای ۱۹۵۲ ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت ۱۹۵۳» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده است.  
 
 وزارت خارجه آمريكا بايد اسناد را مدتها پيش منتشر مى كرد، اما تاكنون درخواست تاريخ نگاران براى برداشتن طبقه بندى اين اسناد را رد كرده بود.
  
 در یکی از 375 سند منتشرشده، سفیر آمریکا از محمدرضا پهلوی، شاه ایران، می‌خواهد  در بیانیه‌ای از نظامیان و مردم بخواهد فرامین زاهدی را اجرا کنند.
نظرات شما
پیشخوان