تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
محسن غرویان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تخریب رئیس‌جمهور حرام بین شرعی است/ بداخلاقان توبه کنند

یک استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با انتقادهایی که با تندی از رئیس‌جمهور مطرح می‌شود، گفت: این برخوردها و استفاده از ادبیات تند علیه منتخب ملت قطعاً حرام بین شرعی است، ولی متأسفانه یک عده‌ای از مضامین دینی سوءاستفاده می‌کنند و تفسیرهایی به نفع خود انجام می‌دهند که قطعاً خلاف بین است و نباید صورت گیرد.
رویداد۲۴- یک استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با تخریب‌های منتخب مردم و حمله‎ها و هجمه‎ها به رئیس‌جمهور گفت: این برخوردها و تخریب منتخب ملت قطعاً حرام بین شرعی است، ولی متأسفانه یک عده‌ای از مضامین دینی سوءاستفاده می‌کنند و تفسیرهایی به نفع خود انجام می‌دهند که قطعاً خلاف بین است و نباید صورت گیرد.

انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه با حضور گسترده مردم به بهترین شکل آن برگزار شد، اما در ظاهر عده‌ای مایل نیستند نتیجه قانونی آن را بپذیرند و همچنان در فضای تبلیغات انتخاباتی به سر می‌برند. بر همین اساس با همان لحن و شیوه‌ای که در آن دوران برای کاندیدا خود تبلیغ می‌کردند که ناشی از هیجان و شرایط آن روزها بود، در حال ادامه همان روند هستند.

پنج‌شنبه گذشته، حسن روحانی رئیس‌جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه ضمن آنکه مجدد بر سازنده بودند نقد بر اداره کشور تأکید کرد، گفت که «امیرالمؤمنین (ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می‌دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی‌خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما که خود را شیعه علی (ع) می‌دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می‌دانیم و ناسزاگویی را انقلابی‌گری می‌دانیم؟ انقلابی ما امیرالمؤمنین و پیامبر اکرم (ص) است، عمار یاسر است. مگر ما شیعه علی نیستم. ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر (ص) و راه علی (ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می‌فرمود که حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.»

درحالی‌که در دستورات دین اسلام چگونگی رفتار با دشمن چنین مورد تأکید قرارگرفته در داخل با رقبا شاهد برخوردهایی هستیم که امیرالومنین در رابطه با دشمنان هم آن را توصیه نمی‌کرد و کار بدان جا رسیده که رئیس‌جمهور برای چندمین بار لب به گلایه بازکرده است.

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص رفتارهایی ازاین‌دست و مغایرت آن‌ها با آموزه‌های دینی، گفت: دین ما دین ادب و اخلاق محسوب می‌شود و پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند که برای اخلاق مبعوث شده است، بنابراین دشنام دادن یک کار غیراخلاقی به‌حساب می‌آید که با آموزه‌های دین اسلام سازگاری ندارد و نسبت به دشمن یا دوست هم فرقی ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: البته زمانی که دشمنی محرز شود، نمی‌توانیم با نرمی و لطافتی که با دوست برخورد می‌شود با دشمن هم رفتار کرد، ولی ازنظر اخلاقی حتی‌الامکان نباید بیش‌ازحد برخورد تند داشت.

استاد حوزه و دانشگاه در این رابطه بیان کرد: به‌عبارتی‌دیگر باید از الفاظ محترمانه برای جذب دشمن به سمت اسلام استفاده کنیم و روش امام علی چنین بوده و حتی امیرالمؤمنین از شیری که برای او می‌آوردند برای قاتل خود که ابن ملچم بود هم می‌فرستاد، معنای این کار این است که با رعایت ادب و اخلاق قلب دشمنان خود را فتح می‌کردند.

غرویان در رابطه با تخریب‌های منتخب مردم و حمله‎ها و هجمه‎ها به رئیس‌جمهور تصریح کرد: این برخوردها و استفاده از ادبیات تند علیه منتخب ملت قطعاً حرام بین شرعی است، ولی متأسفانه یک عده‌ای از مضامین دینی سوءاستفاده می‌کنند و تفسیرهایی به نفع خود انجام می‌دهند که قطعاً خلاف بین است و نباید صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه بداخلاقی‌ها حتی نسبت به شخصیت‌های برجسته‌ای مانند رئیس‌جمهور زیاد شده، امیدواریم بداخلاقان و  افرادی که این کارها را می‌کنند در این ماه مبارک رمضان و در این شب‌های عزیز متنبه شوند و توبه کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
1
0
امر وعاص هم اعتراض به معاويه دوم را حرام ميدانست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
داداش عمر وعاص رو اشتباه نوشتی > امر وعاص ضمنا اگه میخوای آقای روحانی رو به معاویه تشبیه کنی بدون که در گمراهی بسر میبری یه کمی عقل داشته باش باشد که رستگار شوید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
1
بذ اخلاقان اگه اخلاق داشتن این حرفها رو علیه رییس جمهور عزیز کشورمان نمیزدن که کارشان به توبه بکشد و ازان جماعتی که رای مردم رو هم قبول ندارند بیش از این انتظاری نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
1
0
فقط به این ریس جمهور نقد و انتقاد حرام است. پس به دولت پاک احمدی نزاد چه. که از هر طرفی او را تخریب کردند. تا بحال استاد کجا بودید. تخریب هر ریس جمهوری حرام ایت و حتی هر کسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
دولت پاک احمدی نزاد جااااااااااااااااااان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان