تاریخ انتشار: ۲۰:۴۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

درس‌های هند به ترامپ درباره برجام و ارتباطی بهتر با ایران

یک پایگاه خبری هندی در مطلبی به بررسی مواردی پرداخت که به گفته آن درسهای هند به آمریکا در برقراری ارتباط بهتر با ایران می تواند محسوب شود.

رویداد۲۴-یک پایگاه خبری هندی در مطلبی به بررسی مواردی پرداخت که به گفته آن درسهای هند به آمریکا در برقراری ارتباط بهتر با ایران می تواند محسوب شود. 'کوینت' که یک سازمان خبری چند رسانه ای است با چاپ مقاله ای نوشت: همانطور که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا همین چندی پیش از پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس کناره گیری کرد اکنون می تواند همانگونه که در طول مبارزات انتخاباتی خود قول داده بوداز برجام هم کناره گیری کند اما باید توجه داشته باشد که ادعایش درباره اینکه برجام 'بدترین معامله ای است که تاکنون انجام شده است' کاملا دروغ است چرا که این سند 159 صفحه ای که تنظیم دقیق آن بیش از 20 ماه کار برده است هیچ شباهتی به یک 'هولوکاست هسته ای' (آنگونه که ترامپ گفته است) ندارد.

 

راج بهالا نویسنده این مقاله که پروفسور ارشد قانون بین الملل در دانشگاه کانزاس است در ادامه با اظهار تاسف از اینکه ترامپ مزایای این توافقنامه هسته ای را نمی بیند نوشت: به هر حال، چیزی که بدتر از اشاعه دروغ درباره توافق هسته ای با ایران از سوی ترامپ است، بی علاقگی رسواکننده دولت وی به بهبود روابط با ایران محسوب می شود.


وی نوشت: علیرغم روی کار آمدن هفت نفر مختلف در دو کشور به عنوان رییس جمهوری در طول سه دهه اخیر هنوز هم روابط ایران و آمریکا پر تنش و خصمانه است. این امر که همواره به ضرر آمریکا بوده است عمدتا به این دلیل بوده است که هیچیک از دولت های آمریکا سرنخی از اینکه چطور برای بهبود روابط با ایران اقدام کرده و یک 'صلح' واقعی که نه صرفا به معنای 'توقف تقابل' بلکه 'توانایی مدیریت این تقابل ها از طریق روش های صلح جویانه' و همچنین 'حضور عدالت' باشد در دست نداشته است.


وی با تاکید بر اینکه ترامپ با انتخاب عربستان و سه کشور دیگر به عنوان مقصد اولین سفر خود اشتباه فاحشی مرتکب شد نوشت او فکر می کرد با اینکار خواهد توانست سه دین بزرگ جهان را علیه ایران متحد کند اما بهتر بود در اولین سفر خارجی خود به هند می آمد تا یاد می گرفت چگونه بزرگترین دمکراسی بازار آزاد جهان توانسته است بدون هیچ وقفه ای – از زمان کوروش تا دوره مدرن کنونی - روابط خوب و محترمانه ای با ایران برقرار کند به طوریکه بر اساس یک نظر سنجی بی بی سی در سال 2005 کشور هند در نظر ایرانیان بالاترین درجه محبوبیت را دارد.


مقاله مذکور افزود: البته کلید این روابط خوب 'تجارت' است چرا که هند به منابع انرژی ایران نیاز دارد و ایران نیز به تولیدات صنعتی هند، داروهای ژنریک و خدمات این کشور و همچنین برنج آن. این در حالیست که از زمان حادثه گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در ایران در سال 1358 تا کنون واشنگتن همواره علیه ایران مجازات های اقتصادی اعمال کرده است.


این پروفسور آمریکایی هندی الاصل در ادامه اشاره کرد که هند به خاطر سه عنصر تمدن، مذهب و دفاع، از ایران شناخت بسیار خوبی دارد.
وی با اشاره به پیشینه باستانی هر دو کشور و روابط بسیار قدیمی و مشترکات فراوان فرهنگی نوشت: هند همچنین احترام بسیار زیادی برای ایران به عنوان بزرگترین کشور شیعه دوازده امامی در جهان قائل است.


وی نوشت: درست مانند ایران که از مذاهب مختلفی در طول قرون گذشته تشکیل شده است جامعه مسلمان 200 میلیونی هند نیز اعم از شیعه و سنی که ارتباطات تاریخی وسیعی با ایران دارند در صلح و صفا با دیگر ادیان و مذاهب هند زندگی می کنند.
با توجه به نزدیکی مرزهای دو کشور نیز ایران و هند از نظر همکاری های دفاعی موقعیت بسیار خوبی دارند و در قالب توافق های نظامی متعدد همکاری دفاعی خوبی دارند.


مقاله این پایگاه خبری در ادامه افزود: ترامپ باید این نکته را درک کند که فعالیت های هسته ای ایران منجر به تولید هیچگونه سلاح اتمی نخواهد شد بنابراین تهران تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی شود. پس دلیلی هم وجود ندارد که وی به فروختن سلاح به برخی کشورهای منطقه به بهانه مسلح کردن آنها علیه ایران اقدام کند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان