تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

لزوم پرداختن به پاشنه های آشیل دولت یازدهم

اگر مردم می خواستند که اطرافیان افرادی همچون قالیباف و رئیسی در رئوس مدیریتی این کشور و به خصوص شهرستانها قرار بگیرند، چه لزومی داشت به روحانی رای بدهند؟ مطمئنا معنای رای 24 میلیونی مردم این نیست که عزیز کرده های شهردار فعلی تهران صحنه گردانان دفتر رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت در سطوح میانه باشند. اکنون خواست اکثریت از دولت برآمده از آرای ده ها میلیونی مردم این است، که افرادی برای مقدرات آنها انتخاب شوند، که مدافع رایشان باشند نه در اندیشه راضی نگه داشتن آرای اقلیت!
رویداد۲۴- دولت یازدهم به آخرین روزهای خود نزدیک می شود و از هفته جاری رایزنی ها برای چیدمان کابینه دوازدهم افزوده خواهد شد. تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که عدم برنامه ریزی صحیح برای سالهای آتی و بسنده کردن به زمان حال، عملا باعث شکست سیاست های بلند مدت در ایران می شود. 

 یکی از مشکلاتی که ایران با آن روبرو است عدم تداوم عمل به برنامه های بلند مدت است. از این رو اکنون که فرصت دوباره در اختیار روحانی و دولت اعتدال قرار گرفته است، یکی از ملزومات موفیقت، پرهیز از تکرار اشتباهات گذشته و عبرت گرفتن از آنهاست.

در اندک فرصت باقی مانده تا انتخاب مهره های اصلی کابینه، بررسی و تحلیل نقاط ضعف کابینه یازدهم و شناختن پاشنه های آشیل دولت اول «اعتدال» باید یکی از اولویت ها می باشد. از همین روی پایگاه خبری تحلیلی اعتدال تصمیم دارد تا سلسله مطالبی با عنوان «پاشنه های آشیل دولت یازدهم» به بررسی نقاط ضعف دولت اعتدال بپردازد، چرا که بهترین راه حمایت از دولت را نقد عملکردها و اصلاح امور از داخل کایبنه می داند.

پر واضح است که در ایام انتخابات عملکرد ضعیف برخی از نهادهای دولتی عملا زمینه تخریب تمام دولت را برای منتقدان و رقبای انتخاباتی فراهم کرد. افرادی که از عملکرد غیر قابل دفاع آنها باعث به دردسر افتادن رئیس جمهور و معاون اول وی در برخی لحظات مناظره شد.

مردم ایران نشان داده اند به شناخت خوبی از عملکردهای افراد دست پیدا کردند و در نهایت برآورد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی نموده و از همین رو با رای 24 میلیونی خود، مهر تایید بر تداوم راه اعتدال و خردگرایی زدند. این حمایت میلیونی لطف و نعمت بزرگی است که به رئیس دولت و همراهان و نزدیکان وی اعطا شده است. نعمتی که دولت و شخص «حسن روحانی» باید قدر آن بدانند و قبل از آنکه از کف برود شکر آن را به جای آورند.

همانگونه که امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند، مردم ولی نعمتان مسئولین نظام هستند و برداشتن هر قدم برای رفاه حال مردم بزرگوار ایران زمین مطمئنا مورد رضایت خداوند تعالی نیز قرار می گیرد. اما برخی ملاحظات در کابینه یازدهم و مماشات با برخی افراد ضعیف و ناتوان در دولت سبب نارضایتی های گسترده ای شد و حتی برخی مسئولان ارشد ستادهای انتخاباتی «حسن روحانی» - که همه تلاش و همت خود را بی وقفه به مدت چند ماه برای موفقیت ایشان به کار بستند- انتقادهای شدیدی را به عملکرد برخی از این افراد مطرح کرده و می کنند. 

البته انتقاد از عملکرد برخی مدیران و وزراء دولت یازدهم به معنی نادیده گرفتن دست آوردهای دولت و برخی از وزرای زحمت کش این کابینه نیست. مطمئنا تلاش های وزرات خارجه، زحمات وزارت کشاورزی، دست آوردهای چشمگیر وزارت نفت و همچنین برخی اقدامات قابل تقدیر وزارتخانه‌هایی همانند راه و شهرسازی، بهداشت، دفاع و ... غیر قابل کتمان است. 

اما در همین وزارت خانه ها نیز بوده و هستند افرادی که نبودنشان برای دولت بسیار مفیدتر است. هر چند رسانه های حامی اصولگرایان تندرو، در روزهای آینده فشار را برای ابقای اذناب و اعوان خود بیشتر خواهند کرد، اما چه خوب است رسانه های حامی دولت، ملاحظات سیاسی را به حداقل رسانده و بی پرده و در چارچوب نقد و از روی دلسوزی، به افشای نقاط ضعف دولت یازدهم و ارائه راهکارهایی برای حل آن ها بپردازند. چرا که اگر رسانه های حامی دولت مطالبات اکثریت مردم را از دولت پیگیری نکنند همانند دوره قبل، رسانه هایی همچون کیهان و صدا و سیما مطالبات اقلیت را به عنوان خواست ملت به خورد افکار عمومی می دهند.

از سویی دیگر پیگیری مطالبات به حق حامیان دولت از میان طیف های مختلف جامعه از هنرمندان گرفته تا فرهنگیان و بازنشستگان، نه تنها دولت را در موضع ضعف قرار نخواهد داد، بلکه سبب پر شدن دست دولت اعتدال در مواجهه با اقلیت زیاده خواه خواهد شد.

اگر مردم می خواستند که اطرافیان افرادی همچون قالیباف و رئیسی در رئوس مدیریتی این کشور  و به خصوص شهرستانها قرار بگیرند، چه لزومی داشت به روحانی رای بدهند؟ مطمئنا معنای رای 24 میلیونی مردم این نیست که عزیز کرده های شهردار فعلی تهران صحنه گردانان دفتر رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت در سطوح میانه باشند. اکنون خواست اکثریت از دولت برآمده از آرای ده ها میلیونی مردم این است، که افرادی برای مقدرات آنها انتخاب شوند، که مدافع رایشان باشند نه در اندیشه راضی نگه داشتن آرای اقلیت! اگر نظر کسانی که به کاندیداهای شکست خورده رای داده اند مهم است – که البته بسیار هم مهم است – نظر 24 میلیون نفری هم که به حسن روحانی رای داده اند نیز مهم است.

منبع: اعتدال
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان